vinwat's tweede basic en na-clinic

Moet je zeker doen. Zeker als je een beetje van (de) techniek houdt. Als klein kind haalde ik al van alles uit elkaar. Ik ben altijd nieuwsgierigheid geweest naar de werking van alles wat mechanisch is. Maar bij mijn pas verworven horloges durfde ik dit niet.

Inmiddels ben ik anderhalve workshop en een aardige hoeveelheid uurwerkje verder, met wisselend resultaat weliswaar. Maar het hek is van de dam…

2 likes

Klinkt bekend. Ik haalde als kind ook alles uit elkaar. Gek werden m’n ouders ervan. Toen ik ouder werd was de scooter om de haverklap aan de beurt en daarna heb ik jaren als automonteur gewerkt. Dus die passie voor techniek zit er zeker wel in. Ga dit zeker wel oppakken als ik wat meer tijd heb. Heb de kriebels ook een beetje te pakken sinds ik m’n Vostok open heb gemaakt, alhoewel dat maar wat simpele modificaties waren.

2 likes

In het kader van de inmiddels wereldberoemde en gevleugelde uitspraak:

heb ik mij gisteren gebogen over mijn eerste zelfstandige horloge project: demontage en montage van een (Plato) handopwinder (met dank aan @vinwat en @gekkehuus). “Gebogen” kun je letterlijk nemen: 8 uur krom zitten aan je bureautje blijkt een goede training voor de nekspieren te zijn, die pak je toch mooi effe mee. :sweat_smile:

Hoe dan ook: ik sta versteld van mezelf! Het is helemaal gelukt, op de laatste brug na dan: ik krijg de pinnetjes van 3 tandwielen niet in de uitsparingen in de brug, waarom hebben ze dat ding eigenlijk niet doorzichtig gemaakt? :thinking:

Zonder gekheid, ik heb er heel veel lol in, heb slechts 2 GoPro momenten gehad. Vanavond proberen af te maken en dan kijken of hij weer wil lopen. De Plato is een blijver, die gaat noooooooooit meer weg.

Grtz
Bert

5 likes

Succes we gaan dinsdag wel horen hoe het je vergaan is :wink:

2 likes

Hallo Bert,
Heb ik dat gezegd?
Ik weet van god nog zure peren.
Ik zal je morgen wel eens aan jouw oren trekken.

3 likes

Geduld en beleid. Een beetje ervaring helpt ook. Je zal zien dat het makkelijker gaat als je het vaker doet. (zoals met veel dingen)

3 likes

Oh, vertel.

2 likes

Hier even een update van de laatste tweede basis en na-clinic sessie.
Wederom een avond met verrassingen. Allemaal vroege vogels.

De basic sleutelaars gingen zonder problemen weer aan het knutselen, allemaal met een ander kaliber en model zakhorloge. Dus afkijken was er niet bij, wel leuk om alle luitjes aan het werk te zien. Ik kan hiervan helaas geen foto’s uploaden i.v.m. de wet op de privacy.
Wel moet ik constateren dat het terugplaatsen van de tirette toch nog wel enige moeite kost. Welnu, het is in feite best wel simpel, als je maar weet hoe je het kan doen.

Hierbij nogmaals de uitleg om de tirette simpel te monteren;
Plaats de tirette op de juiste manier op zijn plek, en wel zodanig dat het schroefgat ook boven het geleidegat zit op de platine.
Vervolgens neem je wat rodico en leg dat over de tirette, druk het aan met de duim en draai de hele zaak om. Neem dan de tirette schroef en doe de schroef in het geleidegat van de platine. Draai vervolgens de schroef aan en de tirette is zonder problemen geplaatst.
Voordat je dit gaat doen, is het wel aan te raden om een fractie moebius vet in het geleidegat van de platine te smeren en ook onder de tirette.
Immers, de tirette zal regelmatig bewegen om de opwindstand naar de wijzerstand en terug te verzetten.

De doorgewinterde ex clinicers kwamen met eigen projectjes van simpele tot meer complicatie uurwerken en natuurlijk zagen we weer de bekende vliegende ufo objecten.
Een ankertje was zelfs zodanig verdwenen dat het vermoedelijk al thuis uit het doosje was ontsnapt.
De ETA 2892 A2 en afgeleide kalibers heb ik dus meerdere keren gezien.

Er zijn al voorstelen gedaan om met een vaste groep regelmatig dit soort sessies te houden en zo ervaringen te delen en verdere kennis op te doen om later de meeste handelingen dan ook zelf te kunnen aanpakken. Dat werd even zonder de clinicmaster bekokstoofd, wel, wel.
Ik mag er zelfs ook bij aanschuiven, alleen vind ik, dat het onder mijn voorwaarde moet, met name dat ook ik regelmatig wordt gesmeerd, immers mijn krakende ledematen hebben ten slotte ook service nodig, (vintage nietwaar).

De vrij grote ruimte met een ideale indeling is zeker geschikt voor deze clinics.
En zoals wordt gezegd, Je bent immers van de straat, en dat is tegenwoordig al heel wat, ook
nog eens sleutelen aan dingen die je leuk vind, daar gaat het toch om.

Conclusie, dit soort clinic achtige activiteiten gaat zich langzaam ontwikkelen tot een vastomlijnd en regelmatig bijeenkomst gedoe, daar moet nog wel even over worden gestemd, want een referendum is kennelijk in Nederland niet meer toegestaan.

Ik heb mijzelf wederom kostelijk geamuseerd en hopelijk ook weer zinnige dingen geroepen.
dixi

14 likes

Ik heb me wederom kostelijk vermaakt.
Het wat langer slepende Cartier verhaal ga ik nog even in een eigen topic aandragen denk ik.

Daarnaast heb ik me weer verbaasd over het gehele horloge taalgebruik.

@vinwat horen praten met alle terminologie klinkt soms alsof ik naar Esperanto sta te luisteren.

Ik hoor een logische zinsopbouw met bekende woorden. Echter deze worden afgewisseld met woorden die logisch in de oren klinken maar letterlijk en figuurlijk niet te plaatsen zijn. Aan het einde heb ik het gevoel naar een begrijpelijk verhaal geluisterd te hebben, echter mijn hersens kraken en geven niet thuis.
Alsof ik naar het spelletje Stiften van Jiskefet sta te luisteren.

Error 404, nogmaals vragen en luisteren. Dit ligt aan mij, niet aan @vinwat.
Want gelukkig is hij nooit te beroerd het nogmaals te vertellen totdat je het echt snapt.

Heerlijk dit, ik lach me rot om mijn eigen onkunde.
Ik hoop dat de clinic (evenals het horloge) to be continued gaat zijn.

7 likes

Het zal wellicht rijkelijk laat zijn maar wanneer is volgende clinic en is er nog ruimte voor een beginner?

1 like

Neem even contact op met @lassale. Harry, hij is de volgende aan het organiseren.

2 likes

Ja, @jongejan, dat is zeker mogelijk, je moet je dan nog wel even opgeven dat je komt.
Toevallig is de eerste start vanavond in Rotterdam.
Op 2 April is er ook een clinic avond. starttijden 19.30 uur tot 22.00 uur.
Basis gereedschap is dan wel nodig en uiteraard het projectie waar je aan wilt sleutelen.
Vergeet ook niet om een goede verlichting mee te nemen, zoals een led lampje

Daar ben ik dan helaas te laat voor… Geen horloge gereedschap in mijn bezit helaas. Ik zal de volgende clinic in de gaten houden!

De eerstvolgende avond is op 2 April weer in Rotterdam.
Je kan bij Peter van de Kraats gereedschap bestellen.

Hallo heren,
Hier zijn jullie reacties op de vorige clinic die ik had gegeven.
Er is weer een clinic georganiseerd op twee avonden en wel 9 en 23 juli aanstaande.
Jullie zijn dus nog op tijd om aan te melden.
Ook voor de benodigde gereedschap kan je nog terecht bij Peter v.d. Kraats.
Als je bij hem besteld, dan kan hij het zelfs meenemen, want Peter komt op 9 juli gezellig even langs.

Kijk anders nog even in de laatste vinwat’s basic clinic topic voor juli 2019

4 likes

Gaat zoiets nog een keer gebeuren ?
(Als heel Nederland aan de spuit is geweest natuurlijk)

3 likes

Hoi Jos,
Ik heb het er met @vinwat al eerder over gehad en het zou heel leuk zijn om weer eens een clinic te organiseren. Na de laatste clinic hebben we al verschillende vragen over een (vervolg)clinic gehad en ik denk dat als er genoeg animo is, er zeker een nieuwe editie komt. Ik zal je naam noteren en je een berichtje sturen als de plannen meer vorm krijgen (en de maatregelen versoepelen).
Groetjes,
Harry

8 likes

Nu al zin an !

1 like

Mij mag je noteren :wink:

1 like

Ik zet je er bij. :+1:t3:

2 likes