Kwaliteit automatische uurwerken van Seiko: 7S26, 4R36, 6R15, 8L35 etc.

Ben geen horloge vakman maar wel al meer dan 40 jaar Seiko liefhebber…en in kwaliteit teruggang.etc van de uurwerken…ik herken dit fenomeen niet …

4 likes

Je vergeet de Credor’s…

Mij bekruipt het gevoel dat dit een typisch “vroeger was alles beter” verhaal kan zijn.

Wat mij betreft kun je die alleen meten met de volgende vraagstellingen:

1. Wat was de MTBF en/of MTTF van alle uurwerken die ooit geproduceerd zijn? Zo niet alle, dan toch op z’n minst van de populaire werkpaarden van Eterna, Valjoux, Seiko en wat nu ETA is.

2. Als je dan in een break-fix scenario terecht komt: Los van olie, hoeveel onderdelen moesten per beurt vervangen worden om zaken weer lopend te krijgen?

3. Wat waren de kosten van onderhoud en reparatie over een levensduur van 15 jaar van een horloge toen en nu?

Hierbij ga ik er van uit dat “Failure” betekent dat het horloge buiten specificatie loopt. Zolang niemand die vragen echt, echt kan beantwoorden blijft het koffiedik kijken.

Want ja: Wat is “kwaliteit”?

En hoe meet je of dat voor- of achteruit gaat?

Het is slechts de mening van 1 horlogemaker.

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met een Seiko uurwerk.
Ik heb een 7S36 laten inregelen omdat deze te traag liep, daar heb ik een hekel aan.
Maar daarna prima in orde, het blijven robuuste werkpaarden :+1:

1 like

Hoho!:grin:

3 likes

Toeval? :slight_smile:

7S26 Kaput

Vrees dat dat gewoon een gevalletje FilipinoFake is, ook wel ManilaMislukking.

3 likes

Het kan natuurlijk ook zijn dat de horlogemaker van Jurtz de laatste jaren meer fake Seiko’s onder ogen krijgt dan vroeger …

1 like

Wellicht ook ja; doelde wel op die andere post nu mbt het kapotte 7s26 uurwerk, maar zou me idd niets verbazen

1 like

Nooit problemen gehad met 7S26, 4R36, 6R15 en NH35 uurwerken. Ik accepteer gewoon dat ze minder precies en accuraat zijn dan bijvoorbeeld de 2824-2 en 2892-2 en zie het als betrouwbare werkpaarden die jaren meegaan zonder onderhoud. En mocht er al iets gebeuren is het goedkoop te fixen dus ik zie het probleem niet zo.

2 likes

10 jaar geleden stond de hele horlogewereld al op z’n kop. Google even op “fake Seiko industry”. Niet normaal welke Seiko’s er toen allemaal al - slecht tot heel goed - werden nagemaakt.

Waar vraag is komt vanzelf aanbod. Ik kan me voorstellen dat het er in de afgelopen 10 jaar niet beter op is geworden.

2 likes

Dat is nu juist geen verdediging als je mijn opmerking over het verschil tussen nauwkeurigheid en precisie in aanmerking neemt.

Een soepje kan smakeloos zijn ook als je met genoeg zout zorgt dat ze niet flauw is.

Ik zie hier een aantal malen opduiken “vervangen, niet repareren” of iets van dergelijke strekking - maar dan voor andere uurwerken (dan de 6R15).
Geldt dit ook voor de 6R15? Aan wat voor schadepost moet ik denken?

De 6R15 kun je niet ‘zo’ kopen. Wel met een ander merkje, Seiko levert de 6R15 voor bv microbrands maar dan met het merk SII (Seiko Instruments Inc) en type NE15. Is verder precies hetzelfde. Bij startime kun je ze kopen:
http://www.startimesupply.com/merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=1&Product_Code=NE15&Category_Code=Automatic-other
Daar komen nog verzendkosten en invoerkosten bij.

Met verzendkosten ligt de break-even voor laten repareren dus een stuk hoger dan bij de 7S26, die je voor €55 a €60 bij Monsterwatches kunt kopen.

Misschien zijn er nog wel goedkopere manieren om aan een NE15 te komen, dat zou ik niet weten.

edit: Stel je hebt een horlogemaker die het voor vergelijkbaar geld doet, dan zou ik dat met de 6R15 misschien wel liever hebben dan een nieuwe. Grotere kans op een mooier lopend kaliber.

1 like

Heb mijn skx007j ook laten voorzien van nieuw uurwerk. Kostte nauwelijks meer. Ideaal ook qua levensduur wellicht…?

Geinig,ik heb 2 Seiko’s met dit kaliber.
1 ervan loopt -10 sec/dag en de ander minder dan +2 sec/dag.
Als ik die laatste 's avonds op z’n kant leg dan compenseert hij die 2 sec ook weer iets.
Zal een gelukstreffer zijn en waarschijnlijk ook niet zo blijven

1 like

Mag ik raden :grin:

Maar niet qua originaliteit, je maakt wel een Franken :stuck_out_tongue:

2 likes

Ach, in mijn beleving gaat het meestal om plaatje twee. Ik heb niet de indruk dat ze erg onregelmatig lopen, eerlijk gezegd, maar ik heb er dan ook nog maar vier gehad, dus ik kan mazzel gehad hebben.

Dus als plaatje twee te reguleren valt is het geen smakeloos soepje, maar eerder een retestrak dingetje voor een redelijke prijs. :slight_smile:

Jazeker. Ik ben benieuwd.

Haha ja dat is waar; wellicht nieuwere versie van hetzelfde uurwerk. Maar ja, zo is uiteindelijk elke quartz een franken😂