Levensduur seiko 5

Haha,

“aantoonbaar geen onderhoud gehad”

Hoe toon je dat aan ? Middels het serviceboekje ? :slight_smile:

“Kijk meneertje, helemaal geen serviceboekje… Van een oud vrouwtje geweest die er nooit geen onderhoud op heeft gedaan… Zo maken ze ze niet meer…”

Bas

Als ik het teruglees besef ik hoe krom sommige uitspraken zijn.

Seiko schijnt wel zeer goede smeermiddelen te hebben/gebruiken.
Ook ik weet van Seiko’s die ca. 30 jaar probleemloos lopen.
Ik kan niet vertellen wat de reden is dat dit gebeurt.

Denkbaar zou bijv. zijn:

  • er worden zeer veel Seiko’s gemaakt, er zijn er altijd wel een paar die’t erg lang volhouden
  • gebruikte materialen zijn beter (geloof ik niet zo in)
  • gebruikte smeermiddelen zijn/blijven beter (zou kunnen)
  • toleranties zijn goed, uurwerk stopt niet direct bij verminderde smering etc (zou kunnen)

Een goed onderhouden horloge heeft nauwelijks slijtage omdat er bij tijdige en juiste smering geen metallisch contact is. Het kritische punt bij zowel Seiko als anderen zijn de veertonlagers omdat daar, aan het begin van de tandwieltrein, de krachten het grootst zijn. Met enig kunst en vliegwerk kun je daar als modificatie steenlagers inzetten en dan heb je echt een horloge voor de eeuwigheid.

henkm Schreef:

Een goed onderhouden horloge heeft nauwelijks
slijtage omdat er bij tijdige en juiste smering
geen metallisch contact is. Het kritische punt bij
zowel Seiko als anderen zijn de veertonlagers
omdat daar, aan het begin van de tandwieltrein,
de krachten het grootst zijn. Met enig kunst en
vliegwerk kun je daar als modificatie steenlagers
inzetten en dan heb je echt een horloge voor de
eeuwigheid.

Correct.
Ik merk nog even op, dat in oude olie vaak ook metaaldeeltjes komen, die als een abrasief, schuurmiddel, werken.

Daarnaast die steenlagers bij de veerton: ik heb nooit begrepen dat zoveel merken daar volstaan met busjes. Ik ben redelijk voor het zoveel mogelijk lageren van alle draaiende delen. Kosten van rubies zijn nihil, euro o.i.d. 't stuk als je ze los besteld, stukken minder voor de grote jongens.

Maar ja 't is meer werk om ze te plaatsen, olieën etc.!

Ach wanneer een horloge kapot is heb je toch een mooi excuus om een nieuwe te kopen? :wink: Dat is in mijn ogen een win-win situatie. :smiley:

Ik koop sowieso wel vaker horloges :smiley:

En de veer zelf. Vaak wordt geadviseerd om na elke 10 jaar een nieuwe veer te laten plaatsen. Is lang niet altijd strikt noodzakelijk; horloge blijft wel lopen, maar zal wat onnauwkeuriger worden.

Niels

dreski Schreef:

Ach wanneer een horloge kapot is heb je toch een
mooi excuus om een nieuwe te kopen? :wink: Dat is in
mijn ogen een win-win situatie. :smiley:

Hier spreekt de ware ‘horlogegek’:smiley: