Like or Yike: Longines Military met Faux Patina

Niet mooi.

Maar dat heeft niets te maken met de patina.

En Tudor

Er miste een optie in je poll.

  • Niet mooi, en de nep patina maakt het nog erger.

Mooi of niet mooi is smaak. Nep patina of niet is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Maar ik vind dat patina moet ontstaan.

Zo is er ooit eens een leica camera op de markt gebracht met kunstmatig aangebrachte slijtplekken. Net alsof je al jaren intensief met je leica aan het fotograferen was. Uiteraard ook nog voor een extra bedrag boven op de normale leica prijs. En dan denk ik, koop de normale en ga lekker fotograferen, dan ontstaan die slijtplekken vanzelf. En als dan iemand er van onder de indruk is dat er slijtplekken op zitten kan je nog echt zeggen dat dat komt omdat je hem zo vaak gebruikt.

Koop dan een echte vintage, of koop een nieuwe zodat je kleinzoon ooit eens met een echte vintage kan rondlopen.

2 likes

Ironisch dat Oris juist vroeger helemaal niks voorstelde en Longines vroeger een van de top merken was :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Net als de spijkerbroekenbusiness, …een gat in je broek kost je extra. Bizar eigenlijk. Maar ja, stijltje hè. :rofl:

Mijn mening vindt je hier:

Voortzetting van de discussie Longines heritage military:

Door de modernere manier van het fabriceren van dials en nieuwere materialen en dergelijke is dat bijna niet meer te doen.

Vroeger gooide tritium roet in het eten op langere termijn, waardoor er allerlei patina’s en gestipte en bijvoorbeeld spider dials konden ontstaan.
Maar dat is niet van toepassing op dit horloge want het heeft geen lichtgevende materiaal op dial of hands, maar wel een modern gefabriceerde dial.

Groeten,

Noel.

1 like

Dan maar geen patina, maar nep patina nee dank je.

1 like

Leuk onderwerp, faux patina.

Zelf heb ik er een beetje een haat-liefde verhouding mee. Ik vind het vaak mooi staan, maar ik schaam me dan weer een beetje dat ik het mooi vind.

Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Als je gele lume plots mooier vindt dan witte, als je een eierschaal-plaat mooier vindt dan een egaal strak beige plaat? Dan is faux vintage zeker het overwegen waard. Natuurlijk zouden veel mensen liever voor het origineel gaan. Maar niet iedereen kan/wil dat betalen. Daarnaast komen de echte vintage modellen ook met de bijbehorende vintage-uitdagingen. Ook die zal je voor lief moeten nemen als je voor de originele modellen gaat.

De horloge-fabrikanten geven ons tegenwoordig de keuze om voor een modern horloge te gaan met een vintage uitstraling. Voor een bepaalde doelgroep is dit bijzonder interessant. Hoor ik bij die doelgroep? Nee. Dan liever doorsparen voor het echte werk. Maar ik waardeer het wel dat de horloge-fabrikanten hun eigen ‘vintage verleden’ omarmen en ons deze keuze geven.

Maar als Rolex ooit uitkomt met een getrouwe re-edition van de 6541 Milgaus… :wink:

1 like

Gaaf ding. Die ‘patina vlekken’ worden nooit gelijk aangebracht en elke wijzerplaat is daarom uniek. Leuk maatje ook :slight_smile:

Het origineel is mooi. Maar vanwege nep patina hoef ik de remake niet.

Een mooi horloges, maar nep patina… Net zoiets als een spijkerbroek met gaten kopen of een nieuwe auto met de deuken er al in en de roeststrepen er al op… :confounded:

Eigenlijk vind ik die iets te bauw geverfde wijzers nog meer faux dan de dial.

Als een vinex wijk in jaren 30 stijl. Sfeer en karakter ontbreken toch.

1 like

Of als een Dan Henry, het lijkt op een origineel maar het is het niet.

:point_up: Precies dit.

Gemaakt patina klinkt voor mij als een contradictio interminis.

1 like

Vandaag eindelijk deze Military eens in real life gezien (nou ja, met mijn neus tegen de vitrine). Vond hem er op foto erg vet uitzien, faux patina of niet. Maar wat me tegenviel was de erg blinkende/fonkelende kast en kroon, wat gewoon niet past voor dergelijke “tool” watch, en zeker niet eentje die men er vintage wil laten uitzien :confused: . Natuurlijk wel vol onder de spots van de vitrine, misschien valt ie onder gewoon daglicht wel mee.
Een dezer toch maar eens gaan uitproberen :yum:

1 like

Ik heb op zich geen problemen met nep-patina wanneer het enkel gaat om een kleur die het zelfde gevoel moet geven als bijvoorbeeld oud tritium of een witte wijzerplaat die door de jaren heen beige is geworden. Dat is voor mij niet meer dan een kleur met een vintage inspiratie. En ik kan het wel waarderen omdat in moderne ontwerpen voor mijn gevoel te weinig warme kleuren worden gebruikt. Een mooi alternatief voor al dat harde wit, zwart en blauw.

Maar als beschadiging aan de wijzerplaat wordt gefaked… dat heeft iets neps in mijn ogen. Dat gaat over de grens van inspiratie naar imitatie.

Dat zie je toch niet met het blote oog ?
Arendsoog ziet t wel, maar ikke niet

Ahhh volgende keer real life fotootje schieten!

Wij zijn ook wel benieuwd… :grin:

:beers: