Mag ETA nog uurwerken leveren aan non-Swatch in 2020?

Ik kwam dit beriicht vanmorgen tegen:

Interessant hoe hetzelfde principe (bevorderen van vrije competitie) tot tegenovergestelde besluiten leidt:

  • Rond 2005: ETA MOET t/m 2019 blijven leveren aan non-Swatch Group afnemers
  • 2020: ETA MAG NIET MEER leveren aan non-Swatch groep afnemers

De bron van dit nieuws is een stuk uit de Grenchner Tagblatt.
Als dit werkelijk gaat gebeuren is dat in ieder geval goed nieuws voor Sellita, Miyota, Seiko, …

4 likes

Ik laat het allemaal gewoon maar gebeuren, zie het vanzelf wel :slight_smile:

2 likes

Dusdat

1 like

Sellita vind dat vast niet heel vervelend.

2 likes

Karma.

Helaas alleen erg slecht nieuws voor de lokale horlogemaker… En voor de eigenaren van ETA-based uurwerken. Want dan mag je premium prijzen aftikken voor een service.

6 likes

Who needs fecking ETA, met hun overpriced spul ?!

Genoeg evengoede en betere kwaliteits uurwerkmakers dan die “zichzelf boasting” ETA-gasten.

Bv. Sellita, Seagull, Miyota, SII, TMI, Vostok’s hogere segment, Slava, Shenzhen, Ghuanzhou, Dixmont etc.

N.B. : laatstgeschreven lijst is respectievelijk van goede naar steeds afnemend in kwaliteit tot 't lage segment in uurwerkjes

4 likes

Merken als Meistersinger en Oris gebruiken al in de hoofdzaak Selitta uurwerken. Dat alles in elkaar stort als een kaartenhuis omdat ETA niet meer levert buiten de Swatch maffia group is grote onzin uiteraard. Als ETA geen spare parts meer gaat leveren dan zijn er genoeg andere bedrijven (uit het Oosten) die maar al wat te graag die rol willen overnemen.

1 like

Mijn pas aangeschafte Kerst-NA is dan ook een prima Ronda Quartz inside, met + 1 seconde per week als prima resultaat ( Again : who needs ETA ?! Juist : no one !! )

Mijn NA, link hieronder …

2 likes

Swatch group krijgt nog meer hoofdpijn als ze niet mogen leveren aan derde. Opeens een overproductie capaciteit van 500.000. Hoeveel mensen en fabrieken moeten ze niet sluiten?!?

1 like

Ik vind dit jammer. Ken eta als uurwerk leverancier en vele wat oudere horloges hebben n eta. Zou t jammer vinden als n horloge wat bv n generiek 2824 heeft, nu als m manufactuur behandeld moet gaan worden, omdat later alleen de Swatch groep nog onderdelen heeft.

Misschien dat sellita en soprod als vervangers kunnen dienen. Zou t echter fijner vinden als eta gewoon mag blijven uitleveren. Desnoods met beperkingen om concurrenten een kans te geven.
Maar n algeheel verbod lijkt me maar niks.

3 likes

Dat zou mijns inziens een grote ramp zijn. Er zijn inderdaad al een heleboel alternatieven voor Eta, maar die zijn soms ook nog afhankelijk voor onderdelen van Eta. Het wordt een probleem voor de kleine merken die Eta bijna wel moeten gebruiken voor hun geloofwaardigheid. Uurwerken zijn al niet makkelijk te krijgen. De alternatieve leveranciers willen nu de kleine merken nog wel leveren. Maar gaan zich straks eerst richten op de grote afnemers. Dat drijft prijzen omhoog. Dus horloges worden duurder, dat is voor niemand leuk. Daarbij worden onderdelen voor reparatie duurder, dus ook reparatie wordt duurder. De alternatieve merken zijn er ook nog niet klaar voor, de productie moet nog opgeschakeld worden. Volgens mij kent dit alleen maar verliezers…

2 likes

Ik weet niet of de aanpassing ook het leveren van onderdelen door ETA verbiedt.

1 like

@kloetster, ook jij hebt het gelijk deels aan je zijde, want de Zwitserse uurwerken industrie werkt zich zo - via ETA i.i.g. - de tweede Quartzcrisis in ; deze keer komt de automatische / mechanische uurwerken industrie in de problemen, doordat ETA door dit gedrag de horloge-eigenaren zélf in de armen drijft van de Quartz- uurwerkfabrikanten, vanwege het niet uitleveren van de niet-quartz uurwerken.

Dag ETA, dag Zwitserland opnieúw ( na die keer in de 70’er jaren ) als onbetwist leider van de uurwerken industrie. Dan is het Hallo Japan en Hallo China, als de dán onbetwiste leiders in deze bedrijfstak, zowel op automatisch en mechanisch gebied als op Quartz gebied. Eigen schuld, nu wel héle dikke bult, Zwitserland.

1 like

Nee dat is waar, dat staat nergens. Was een aanname… thanks

1 like

Tsja uiteindelijk zal er wel iets goeds uitkomen. Maar in de tussentijd gaat dat dan wellicht een aantal koppen kosten…

1 like

Maar in dit geval is het niet ETA, maar de Comco die dit besluit heeft genomen. Als ik het stuk goed gelezen heb weliswaar.

1 like

Het was mij dit jaar al opgevallen dat een aantal kleinere merken en microbrands een switch aan het doen waren naar Sellita, zelfs in reeds al een tijd bestaande modellen. Nog iets dat opvallen is is het feit dat meer en meer merken afhaken voor Baselworld… Als het er effectief door komt dat ETA niet meer mag leveren ziet volgend jaar er inderdaad niet rooskleurig uit.
Aan de andere kant denk ik als Tudor liefhebber dat we voor volgend jaar enkele nieuwe inhouse werken te zien zullen krijgen van Tudor.

Ik ben zelf erg benieuwd naar de aftermath. Sellita schijnt kwalitatief minder goede uurwerken te leveren als ETA maar wordt veel gebruikt. Swisstech schijnt echter een top-clone te leveren, maar wordt relatief minder gebruikt. Seagull is Chinees, maar die zie je misschien nog vaker.

1 like