Merken: populariteit t.o.v. andere landen

Er is geen volgorde in de rijtjes in mijn eerste post. En daarbij: de absolute nummer één komt in de meeste rijtjes niet eens voor. Dat is namelijk in alle landen Rolex (behalve in Zwitserland: daar worden op dit moment in absolute zin nét iets meer Omegas aangeboden). Juist omdat het bijna overal nummer 1 is, is het bijna nergens significant populairder dan in andere landen (…behalve in de VS).

Het is vooral van belang om je te realiseren dat het om populariteit ten opzichte van andere landen gaat. De rankings van meest populaire merken per land zijn saai, want die verschillen nauwelijks van elkaar. Wat ik veel leuker vond, was om te zien hoe de relatieve verschillen per merk tussen de landen zijn. Hetzelfde voorbeeld als daarnet: Rolex is in (bijna) alle landen nummer 1. Saai. Maar het is in de VS verhoudingsgewijs bijna 3x populairder dan in Duitsland (in die landen zijn respectievelijk 32% vs. 12% van alle aangeboden horloges Rolexen).

Toch iets meer methodologie dan:

  1. Eerst heb ik van de 27 merken geteld hoeveel horloges er in totaal worden aangeboden op chrono24
  2. Dan heb ik gekeken hoeveel er dat in elk van de 6 landen zijn.
  3. Dan heb ik, voor elk merk, berekend welk deel dat merk in elk land uitmaakt van het totaal aantal aangeboden horloges in dat land (m.a.w. ik heb de onderstaande matrix gemaakt).
  4. Dan heb ik per merk een rangorde gemaakt van populariteit in de 6 landen (m.a.w. de rood-oranje-geel-groene schaal loopt steeds van links naar rechts in de rijen, niet van boven naar beneden in de kolommen).
  5. Dan heb ik de standaarddeviatie van de rijen berekend (dus: de gemiddelde afwijking van populariteit van een bepaald merk in de 6 landen). Voor de duidelijkheid: staat niet in deze matrix.

Het lijstje in mijn eerste post zijn gewoon de groen gekleurde cellen in elke kolom (dus per land). De groen gekleurde cellen zijn namelijk, statistisch gezien, eigenlijk altijd wel significant t.o.v. tenminste de rode en oranje landen in die rij (soms zelfs ook t.o.v. de gele, zoals bij Rolex). Leek me het makkelijkst voor de meeste lezers om er geen statistiek bij te halen :wink:

Een betere weergave dan het lijstje in mijn openingspost zou zijn om een tabel te maken met welke uitkomsten significant zijn t.o.v. welke landen, maar dat leek me wat te complex.

5 likes

Ik bespeur de geest van een ingenieur :nerd_face:

Te gek gedaan, complimenten :smile:

1 like

Dacht zelf aan een econometrist :slight_smile: (Of een actuaris?)

Leuk om te lezen. In hoeverre het aanbod op chrono24 representatief is voor de relatieve populariteit blijft een vraag. Wel grappig om de relatieve verschillen in het aanbod te zien in landen ten opzichte van elkaar. Het zou m.i nog wel wat toevoegen om de absolute aantallen die op chrono24 worden aangeboden per getoond merk te laten zien. Dat geeft wat meer gevoel bij de relatieve verschillen.

Dank voor het delen. Wordt gewaardeerd. Ben ook gek op horloges en stoeien met cijfers.

2 likes

Ingenieur is juist :thumbsup: Ben nog aan het sparen voor de bijpassende IWC :wink:

Dat is absoluut waar. Ik zou geen uitspraken durven doen over de validiteit van wat ik hier gemeten heb. Maar goed punt over de absolute aantallen ter verduidelijking. Ik maak ff een nieuw screenshotje zodra ik bij m’n notebook in de buurt ben.

4 likes

Ik mis China in dit lijstje, volgens mij huidig grootste afnemers van RLX, AP, OMEGA, en meer luxe merken.

1 like

Horloges en statistiek in een topic, altijd leuk!

Ik heb weleens ergens gelezen dat IWC in Nederland ook populair is vanwege de ingetogenheid van het merk. En Omega ook al van oudsher omdat het minder boven het maaiveld uitsteekt dan een Rolex. Ben ook nog wel benieuwd wat het in Italië goed doet? Panerai, Rolex en Omega zou ik denken…

1 like

Er stam slechts zeer weinig horloges op Chrono24 met als locatie China. Meer specifiek Hong Kong dan weer wel. Goed punt, kan ik meenemen.

Ook Italië vind ik een goed idee, en voor het beeld kan ik er België, Japan en Rusland ook nog wel bij mikken. Dan heb ik echt wel ~90% van alle horloges op Chrono24 te pakken.

Ik kijk dan meteen ff of ik er een paar liefhebbersmerken bij kan gooien. Aanbod moet wel echt >1000 liggen, anders gaat het nergens over, statistisch gezien. Ik zal eens kijken!

1 like

Ben benieuwd of wij Belgen andere voorkeuren hebben dan onze noorderburen. Leuk topic, bedankt voor de moeite!

1 like

Mag het hopen!

:wink:

2 likes

Wat dit punt betreft: is dit nu wat kolom ‘A’ in je sheet aangeeft? Bijvoorbeeld dat 75,2% van alle Rolices op Chrono24 in deze zes landen wordt aangeboden?
Dat is op zich al een interessante statistiek, zie bijvoorbeeld het verschil tussen Oris en Tudor!

1 like

Yes! Eindelijk iemand die óók ‘Rolices’ zegt!

Inderdaad, dat is precies wat de kolom aangeeft. Wat betreft de lage waarden van Tudor en Oris: nadat ik gisterenavond de tabel wat heb uitgebreid, zie ik dat die grotendeels verklaard worden doordat Italië nog niet in de dataset zat. Dat is vooral met stip Oris-land nummer één.

Ik zal straks de nieuwe tabel plaatsen. Erg boeiend, al zeg ik het zelf :wink:


High five!

1 like

Grappig om terug te zien in de tabel dat Zenith inderdaad geen populair merk is in de VS. Het merk wordt daar nog altijd geassocieerd met zenith electronics een amerikaans bedrijf dat budget electronica spullen produceerde. Hierdoor is Zenith nooit populair geworden in amerika, ondanks de prachtige klokjes die ze maken.

1 like

Als je dat zo formuleert snap ik niet wat je methodologie is, en wordt die lijst die je gemaakt had een stuk raadselachtiger en minder geinig.

Kortom, wat betekent dat in godsnaam als Rolex in Duitsland dus wel meer aangeboden wordt dan Nomos, bijvoorbeeld? Ik hou mij liever tot absolute nummerkes door gewoon droog de meest aangeboden horloges te pakken.

Overigens is Chrono24 niet de maat der dingen, omdat Ice, Armani, Citizen en Seiko dus per definitie ondervertegenwoordigd gaan zijn. Ik denk namelijk dat er in dit land in Winkels gewoon erg vaak Danish Design en TW Steel aangeboden gaan worden.

Dat gezegd hebbende is dit een leuke discussie. Chapeau voor het idee en de kick off! Mooi hoor.

1 like

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt…en dan komt dan mogelijk weer omdat ik het verkeerd uitleg :wink:

De absolute getallen zijn juist oninteressant. Rolex is in (bijna) alle landen het meest aangeboden horloge, en Amerika en Duitsland hebben in absolute zin het grootste aanbod van (bijna) alle merken. Voorspelbaar, en saai.

Wat ik juist leuk vond, was om te kijken naar de relatieve vertegenwoordiging van diverse merken in bepaalde landen, ten opzichte van het totaal aantal in dat land aangeboden horloges. Hypothetisch voorbeeldje: van de 100.000 in Chocowakije aangeboden horloges zijn er 15.000 een Rolex. Maar van de 8.000 in Verweggistan aangeboden horloges, zijn er 5.000 een Rolex. In absolute zin worden er in Verweggistan veel minder Rolexen verkocht dan in Chocowakije, maar in relatieve zin is het merk in Verweggistan véél populairder.

Je hebt zeker gelijk dat Chrono24 niet zaligmakend is, maar het is nu eenmaal de grootste publiekelijk toegankelijke bron voor zulke data. De gebruikelijke mitsen en maren t.a.v. de validiteit zijn daarmee uiteraard van toepassing. Met de robuustheid zit het echter wel goed, denk ik. Ik heb mijn matrix nu uitgebreid naar 11 landen en 40 merken. Die 11 landen zijn verantwoordelijk voor 87% van alle horloges op chrono24, en de 40 gekozen merken zijn verantwoordelijk voor 79% van alle horloges op chrono24.

Ook heb ik nu, om het kaf van het koren te scheiden, wat statistiek toegepast. Het maakt de tabel ook eenvoudiger leesbaar.

  • In feite heb ik voor elk land steeds uitgerekend welk percentage van de totale horlogemarkt in dat land opgemaakt wordt door elk van de merken (“in Nederland is 16,7% van de aangeboden horloges een Rolex, in Duitsland is 11,7% van de aangeboden horloges een Rolex” etc.)
  • Vervolgens heb ik per merk een gemiddelde uitgerekend (“in de gekozen 11 landen is gemiddeld 17,6% van de aangeboden horloges een Rolex” enzovoorts).
  • Daarna heb ik, m.b.v. de standaarddeviatie, per merk een betrouwbaarheidsinterval bepaald waarin met 99% zekerheid (p=.01) het ware gemiddelde ligt (“voor Rolex is dat interval tussen 11,8% en 23,4%”).
  • Daarna heb ik de cellen gemarkeerd die ‘marktaandelen’ bevatten die buiten het betrouwbaarheidsinterval voor dat merk liggen, zowel daarboven als eronder. In de VS ligt het marktaandeel van Rolex boven het betrouwbaarheidsinterval, en in Rusland eronder. We kunnen dan met 99% zekerheid zeggen dat de afwijking van het gemiddelde niet op toeval of onbeduidende verschillen gebaseerd is, en dat er dus “iets aan de hand is”.

Natuurlijk is de interpretatie van wat er dan precies aan de hand is, niet helemaal onproblematisch. Wat er bijvoorbeeld aan de hand zou kunnen zijn, is dat Russen hun horloges niet mogen verkopen op Chrono24. Of dat er in Rusland een heel groot Rolexforum is waar bijna alle bezitters hun horloges flipperen. Maar mijn wat eenvoudiger interpretatie is dat Rolex in Rusland (…en China, en Duitsland) significant minder populair is dan gemiddeld, en in de VS (…en Japan, en Engeland) significant méér.

Trek eigen leuke conclusies op basis van de tabel hieronder:

Voor mensen die de afkortingen niet vaak gebruiken: CH staat hier voor Zwitserland (‘Confederatio Helvetica’) en dus niet voor China. China is in deze tabel min of meer HK (Hong Kong…er staan op chrono24 namelijk nauwelijks horloges uit ‘china’ maar wel heel veel uit ‘hong kong’)

5 likes

Leuk! Roept wel veel vragen op, als in je eigen Rolex/Rusland voorbeeld.
Die antwoorden zijn er wel, ergens op de wereld, maar om die te verkrijgen zou echt reporterwerk zijn.

Twee punten dan maar:
Certina heeft geen dealernetwerk (één dealer) in de USA, je zou een “minder” verwachten in de kolom VS net als Tudor (wat heel lang niet in de US werd verkocht.

België en Nederland zijn buren, ongeveer even groot en op veel punten een vergelijkbare markt. De pieken in België zijn net wat meer de wat hoger gepositioneerde merken. Nederlandse zuinigheid (nuchterheid, of maaiveldcultuur zo je wilt) versus Bourgondisch België?

Leuk om hier een beetje bij weg te redeneren/dromen.
Nederland Seikoland.

Ik mis Mido en Tissot!

2 likes

Mijn cut-off point waren merken waarvan op dat moment >1000 horloges aangeboden werden. Arbitrair, maar je mot wat hè.

Maar als ik erover nadenk, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat Tissot dat niet haalt. Ff checken, en zal ‘m evt. later toevoegen.

Goed punt. De waarde was ook verhoudingsgewijs laag, maar nog nèt binnen het betrouwbaarheidsinterval. Ik heb hier gekozen voor p=0.01 (99% zekerheid) maar met p=0.05 (95%) krijgt Certina in de VS inderdaad een ‘minder’.

Het viel mij ook op dat Nederland en België redelijk op elkaar lijken (zeker als je naar de onderliggende getallen kijkt, en kan zien dat iets dat bij de ene net significant is dat dan vaak bij de andere ook ofwel nét niet is). Geeft me ergens ook wel vertrouwen in het resultaat.

Nederlandse zuinigheid is wel terug te zien in de tabel: wij hebben het meeste ‘minder’ bij de echte topmerken. Zou leuk zijn om ook eens een correlatie met prijs te onderzoeken. Volgende projectje :slight_smile:

Vond het ook opvallend hoe ‘anders’ Rusland en Japan zijn. Veel uitschieters tov het gemiddelde in die landen.

Ook maak je in het Oosten blijkbaar geen indruk met Oris, Baume et Mercier of Ebel.

1 like

Inderdaad. Wel begrijpelijk, met Rusland als relatief nog erg jonge markt, en met Japan dat na eeuwenlang cultureel en economisch isolationisme op afstand stond, iets waarvan je nog steeds de sporen ziet.

Kun je iets met het aanbod uit China als land op C24? Kan me voorstellen dat het nog wel van HK afwijkt.

Dat is jumping to conclusions:wink:

Grappig te bedenken dat ergens ten burele van bv de giganten Swatch en Richemont mensen dit werk misschien wel de hele dag doen :slight_smile:

2 likes

Hele lange rekensom, maar aangeboden op Chrono24 betekent nog niets voor hoeveel er IRL verkocht worden.

Als ik “absolute nummerkes” roep, bedoel ik de hoeveelheid geproduceerd of verkocht. De hoeveelheid advertenties zegt wel iets over zichtbaarheid op de interwebz, zeker als je er bij bedenkt dat veel advertenties van grijze handelaren zijn die ze op bestelling bij AD’s uit de voorraad trekken.

De vraag over dealernetwerken van @Hieronimus is bijvoorbeeld een interessante. Hoeveel zijn er daarvan, en wat is het verloop van voorraad daar?

Ah op die fiets. Ja, de absolute verkoopcijfers per land zouden zeker interessant zijn. Maar die informatie is doorgaans niet publiekelijk beschikbaar, en zeker niet voor al deze merken in al deze landen. Ik gebruik hier ‘aanbod op chrono24’ eigenlijk als een proxy voor ‘verkoop in een land’. De aanname is dan dat er, als er in een land meer horloges van een merk aangeboden worden op die site, er ook meer van verkocht zullen zijn. Het is niet perfect, maar ik kan geen betere proxy verzinnen.

Dit geloof ik dus niet. Ik bedoel: er is uiteraard geen 1:1 correlatie, maar ik geloof niet dat het niets betekent.

Ik denk dat die advertenties wel een relatie hebben tot de grootte van de markt in een land. Als er in een land slechts 1 AD zit, zullen er vast geen 1000 grijze handelaren adverteren met een horloge dat ze nog moeten betrekken. Toch heb je wel een punt: misschien zou het zinvol zijn om niet naar horloges in staat 0 (nieuw) te kijken, maar naar jonge pre-owned. Dan schakel je dat effect (dat de getallen zou kunnen inflaten) in elk geval uit.

De aan- of afwezigheid van dealernetwerken in bepaalde landen is een interessante factor, maar het is hoogstens een verklarende. Het is een oorzaak van de gepresenteerde cijfers, bedoel ik: zonder dealernetwerk zullen er in een land minder horloges van dat merk verkocht worden en vermoedelijk dus ook minder aangeboden op Chrono24. Ik zie het daarom niet als een zwakte van de methode. Het strekt mij juist tot vertrouwen dat de aan- of afwezigheid van zulke netwerken zichtbaar is in het resultaat.

1 like