Merken: populariteit t.o.v. andere landen

Om een paar loze uurtjes te verdrijven, en omdat ik nu eenmaal iets met getalletjes heb, heb ik weer eens een flinke bult data van de website Chrono24 in een excelsheet gegooid en omgetoverd tot enkele inzichten. Vorige keer hadden horlogediameters door de jaren heen mijn interesse, en nu is het de relatieve populariteit van merken in verschillende landen.

‘Populariteit’ operationaliseer ik in dit geval als ‘het aantal aangeboden horloges van een bepaald merk’. Ik realiseer me dat dat niet perfect is, maar soit. Ik heb de 27 meest aangeboden merken meegenomen in mijn dataset: samen zijn die goed voor ruim 70% van alle momenteel aangeboden horloges op Chrono24. Daarnaast heb ik 6 landen meegenomen: samen zijn die landen verantwoordelijk voor 68% van de op Chrono24 aangeboden horloges. Waarom ben ik niet voor alle landen en alle merken gegaan? Omdat ik daar geen zin in had.

Ik zal jullie verdere methodologische overwegingen besparen, dus bij deze mijn bevindingen. Dit zijn de horlogemerken die in een bepaald land opvallend vaker aangeboden worden:

Nederland:
• Omega
• Breitling
• Seiko
• Chopard
• Baume & Mercier

Duitsland:
• Nomos
• Glashütte Original
• Oris

UK:
• Omega
• TAG Heuer
• Audemars Piguet
• Zenith

Frankrijk
• Tudor
• Bell & Ross
• Bulgari

Verenigde Staten:
• Rolex
• Cartier
• Patek Phillipe
• Bulgari

Zwitserland:
• IWC
• Hublot
• JLC
• Longines
• Hamilton
• Blancpain
• Frederique Constant
• A. Lange & Söhne
• Rado
• Panerai

Enkele zaken hieruit vind ik logisch en verklaarbaar, terwijl andere me toch wel verbazen. Wat zijn jullie impressies? Ook: als jullie dit leuk vinden, zal ik t.z.t. ook de minst aangeboden merken per land plaatsen :wink:

55 likes

Geweldig dit soort statistiek, wel verbaasd over het ontbreken van Rolex in NL lijst.

3 likes

Ik vooral over de afwezigheid van Omega in de top tien in Zwitserland.

2 likes

Inderdaad. Wel is het percentage aangeboden Rolexen in Nederland ten opzichte van andere in Nederland aangeboden horlogemerken erg hoog: het is alleen zo dat het in andere landen veel hoger is (…altijd t.o.v. het totaal aantal horloges dat in dat land aangeboden wordt, dus).

Voorbeeld: in Nederland is 17% van de aangeboden horloges een Rolex. In de VS is dat 32%: verhoudingsgewijs dus bijna 2x zoveel. En in Duitsland is het ‘slechts’ 12%. Maar ondanks dat, is Rolex ook in Duitsland verreweg het meest aangeboden merk: Omega is verre tweede met 7% van de in Duitsland aangeboden horloges.

Tag heuer doet het ook erg goed in de USA dacht ik.

1 like

Zijn de merken dan niet minder populair, juist omdat ze aangeboden worden,? Dat bijvoorbeeld veel omegas worden ingeruild omdat ze bijv. Toch liever een rolex willen,? Of zie ik t verkeerd …

1 like

Dat was ook mijn gedachte. Veel aanbod kan juist betekenen dat een merk niet populair is?

1 like

Alleen al binnen de ring A10 zal 75% van de vraag en aanbod zitten hahaha

1 like

Seiko in Nederland…zou dat door Rob komen?

3 likes

Die gedachte kwam ook bij me op, maar ik denk het niet. Dan zou het namelijk een tijdelijk verschijnsel zijn dat er in een land veel van aangeboden worden (totdat de voorraad ‘op’ is, als het ware). Het aanbod komt ergens vandáán, natuurlijk, en over het algemeen vinden we ook dat als er in een bepaald land veel BMW’s verkocht worden, dat BMW’s daar dan populair zijn (ipv niet populair omdat iedereen er graag vanaf wil).

Verkoop over landsgrenzen is wel een dingetje, natuurlijk. Strikt genomen zou het bv. mogelijk zijn dat alle Chopards aangeboden worden in Nederland, terwijl die exemplaren allemaal gekocht worden door mensen uit Frankrijk. Dan zou je inderdaad logischerwijs zeggen dat Chopard populair is in Frankrijk en niet in Nederland. Maar tegelijkertijd moet je je dan afvragen waar al die Chopards in Nederland dan vandaan komen. Economisch gezien zou die situatie niet stabiel zijn, want dat gaan er, gezien de vraag, vanzelf mensen in Frankrijk Chopards aanbieden.

Praktisch gezien wordt dat dan wel weer beïnvloed door de aan- of afwezigheid van officiële distibutiekanalen en het beleid van merken enzo. Het is dan ook maar ‘n indicator…

1 like

Verrassend dat Chopard in die lijst staat. Mooie horloges, daar niet van, maar bij t grote publiek toch niet zo bekend. Of zijn de dames horloges daar de doorslag?

Dat kan ik me niet voorstellen met zijn reactievermogen op vragen of e-mails :wink:

3 likes

Ik denk het wel ja. Hier geldt eigenlijk het omgekeerde van mijn commentaar over Rolex: het aantal in Nederland aangeboden Chopards is vrij laag t.o.v. andere in Nederland aangeboden horloges (ong. 3%). Maar dat percentage is hoog in vergelijking met andere landen, waar Chopard gemiddeld 2% van het aanbod vertegenwoordigt.

Ik denk dat Seiko al veel langer populair is, ik ben van 1956, wijlen mijn broer die een jaar of 7, 8 ouder was als ik, was verslingerd aan de Seiko automaten, toen ik nog kind was… Ik kreeg zelf een (opwind) Kienzle van ‘base metal’ en leerde toen al dat de Japanners een beter product hadden dan de Duitsers… :wink:

1 like

Heel interessant! De landen die je koos zijn ook wel de top 6 die ik zou kiezen.

Als je nog gaat uitbreiden:
Liever de middenmoot dan de minst aangeboden merken toevoegen. Het is misschien wel leuk om te zien waar je bv Certina’s, Hamiltons, Citizens aantreft. Of misschien nog meer de typische “WIS merken”. Een rijtje wat ik eens uit een WUS draad, “aan welke merken herken je het gemakkelijkst een WIS”, heb gedestilleerd (dus niet mijn mening:)
Micro brands
Automatic Seiko, JDM, SARB, MM ed.
Grand Seiko op een westerling
Automatic Citizen
Vintage Rolex op leer (op leer is een beetje triviaal in dit onderzoekje)
Credor op een westerling
German:
Nomos
Lange
GO
Sinn
Stowa
Damasko
Alles met aftermarktet of custom straps
Zenith
Girard Perregaux
Breguet
Lum Tec
Een "Rus"
Blancpain
Vintage in het algemeen

Microbrands, Russen, Lum Tec zijn natuurlijk minder te vinden op Chrono24 maar misschien kun je wat met dat rijtje.

Andere landen toevoegen heeft het meest zin als je vermoedt dat er afwijkende dingen te zien zijn, zoals de bv populariteit van Pontiac (al is dat vintage) in België (sowieso een land om toe te voegen?).
Interessante extra landen zijn dan misschien Italië (veel gebruikt aanbod lijkt het), Japan (producerend land), China (vooral omdat het een grote markt qua vraag is).
Beetje jammer dat Duitsland slechts een top 3 laat zien. Maar ik snap dat het veel werk is :smile:

2 likes

Bedankt voor de complimenten! En goed idee van de WIS merken. Het enige mogelijke probleem dat ik voorzie, is dat de aantallen (in absolute zin) dermate laag zijn dat het maar de vraag is of de resultaten statistisch significant zijn. Maar zeker de moeite waard om eens te proberen.

1 like

Ja da’s het gekke. Duitsland is in die zin blijkbaar erg gemiddeld: weinig grote uitschieters. Uiteraard nog wel wat meer merken die procentueel vaker voorkomen dan in andere landen (bv. TAG Heuer, Longines, Seiko, Rado) maar niets significants: alle (of bijna alle) andere landen vallen binnen één standaarddeviatie.

Dat is ook een uitkomst natuurlijk.
Kun je toch wat meer toelichten hoe de rijtjes te lezen? Is bv de nummer één de meest verkochte van het rijtje, of ook de absolute nummer één van het land?

Mis Doxa bij de Verenigde staten maar dat is misschien omdat ik zelf een fan ben en heel graag deze wil :slight_smile:

1 like

De conclusie die we kunnen trekken:

flipperen is internationaal…

:slight_smile:

2 likes