Mini make-over Omega dameshorloge uit 1943

In februari vorig jaar ben ik naar Flensburg gereden om een complete workshop op te halen (zie Workshop ingekocht - Picture overload!). Hier zaten ook een fors aantal horloges bij waaronder een gouden Omega dameshorloge uit 1943. Deze lag in een doosje waar in het Duits oude troep op was geschreven.

Er was namelijk een probleempje, het uurwerk mistte de tirette zodat je niet kon switchen van opwinden naar instellen en bij nader bestudering bleek ook de veertonschroef te missen. Ik heb een tijdje daarna een donor uurwerk gevonden maar blijkbaar is de Omega 12.6T op blijkbaar alle plekken anders dan de 12.6 in dit horloge, ik was dus weer terug bij af omdat dit een tamelijk zeldzaam uurwerk is. Ik had het hier al een paar keer met Melvin over gehad en opeens kwam hij met een leverancier aan die daadwerkelijk de onderdelen op voorraad had, en vandaag bijna een jaar later was het dan zover, het horloge kreeg zijn noodzakelijke servicebeurt.

Een ander issue was dat het glas flink was gekrast en twee kleine breukjes had, normaal gesproken zou ik zoiets weer opschuren maar in dit geval was het mineraalglas. In mijn voorraad heb ik toen een glaasje gevonden die in de breedt perfect pastte maar iets te lang was, deze heb ik compleet op maat geschuurd door er ongeveer twee milimeter op in te nemen. Nadat ik het uurwerk had geserviced bleek deze echt verschrikkelijk slecht te lopen, nadat ik niet kon vaststellen wat er aan de hand zou kunnen zijn heb ik deze maar eens gedemagnetiseerd en waarempel het uurwerk loopt nu weer als een naaimachine.

Untitled

Op een perlon bandje:
Untitled

En bij mijn dochter Merel om de pols:
Untitled

Van oude troep naar een fraai dameshorloge, het duurt even maar dan heb je ook wat!

17 likes

Top! Petje af, hoor.

Super! Fijn dat het gelukt is. Eind goed, al goed.

Toch is het jammer dat dameshorloges zo weinig aandacht krijgen, door het formaat zijn ze technisch nog uitdagender om te maken (en te servicen ;-)). Ik hoop dat dames ooit ook nog eens aan de vintage klokjes willen, dat zou leuk zijn, mijn vier dochters hebben er in ieder geval genoeg om uit te kiezen…

Mooi gemaakt weer!
Het voordeel van dameshorloges is dan weer dat de prijzen leuker zijn, voor een paar tientjes heb je een mooie vintage. :sunglasses:

Zeer goed gedaan!