Modden we of modden we niet?

Hee hee hee, modden is oké :wink::+1:t2:

Ik vind niet alle mods mooi cq vaker vind ik het horloge minder mooi worden, maar ik zie ook hele smaakvolle dingen. Maar het mag natuurlijk altijd en als de drager er blij mee is, is het sowieso goed.

1 like

Ohja sorry, ik las te snel :+1:t3:

1 like

Way to go. Al die oude inferieure meuk en reclame meteen ditchen. Laatst met veel moeite de wijzerplaat van een Speedy uit ‘61 staan afschrobben, nu weer knallend superluminova ‘s nachts!

2 likes

Modden is Okay, indien het een waarde vol horloge is gewoon de originele onderdelen bewaren dan is het (bijna) altijd weer ongedaan te maken. Daarbij het is jouw horloge dus al rij je erover heen met een tank.

:joy:

2 likes

Bij mij geen gemodder om iets mooi, cool, smaakvol of ‘passend bij mijn stijltje’ :wink: te maken. Dan koop ik het gewoon niet. Zo simpel is het eigenlijk. Ben nog wel eens geneigd om functioneel iets aan te (laten) passen, zoals een verstelbare sluiting aan mijn horlogebandje, maar dan wel alleen een sluiting van de fabrikant zelluf - geen rommel van derden - en het moet te allen tijde terug te brengen zijn naar origineel. Fijne gedachte!

Om in de woorden van TS te spreken: “Ik respecteer het originele design.” :sunglasses:

3 likes

Eens @junior.
Ik zie ook geen enkele reden om juist aan een oersterk design van bijvoorbeeld een SKX iets te willen veranderen.
Vintage vind ik al helemaal een no-go en echt zonde. Laatst was er een post van iemand die zijn Tudor BB wilde modden, dat kan ik ook niet begrijpen.

(De enige mod in mijn bezit is een skx met een saffier omdat er na een week een dikke kras op de hardlex zat)

2 likes

Wat mij betreft:

Modden is OK wanneer het het uiterlijk verbetert of wanneer het het uiterlijk met rust laat maar een functionele upgrade behelst.

“Uiterlijk verbetert” is nogal subjectief. Ik vind 9 van de 10 mods smakeloos omdat ik er achter ben dat er veel modders zijn die gewoon modden om het modden, als het ware.

  • Een saffier op een SKX plaatsen? Prima.
  • Een SKX171 plaat en datumschijf in een 007 kast? Ook prima. Da’s subtiel en het vernaggelt het ontwerp niet.

Overigens is het voor mij ook geen vraag van het merk. Een Rolex modden omdat hun champagne wijzerplaten saai zijn? Tuurlijk. Daar wordt het mooier van.

Een Patek van betere pakkingen voorzien zodat ie eens 50m WR wordt? Uiteraard, daar wordt het beter van.

Het is jouw doekoe en jouw horloge. Je mag er mee doen wat je wilt, al lazer je 'm in de kliko. :slight_smile: Of die actie smaakvol gaat zijn? Je weet het nooit.

3 likes

Alle wijzers zijn beter dan Mercedes-wijzers, Henk. Dat weet jij ook. Letterlijk alle wijzers.

3 likes

En dat van die Comex was een vriendendienst zeker…Je kreeg gratis een nieuwe standaard wijzerplaat:joy:

BTW wel echt gebeurd: mijn oma had een ring waar een enorme edelsteen (robijn o.i.d.) in zat. Aan die ring moest een reparatie gebeuren, en de juwelier belde dat de steen was gescheurd, en of hij 2 kleinere mocht plaatsen…
Die grote steen was natuurlijk echt kostbaar, 2 kleinere bij elkaar veel minder.

2 likes

Even de spelfouten verbeterd :sunglasses:

1 like

Ik houd mijn horloges liefst zo origineel mogelijk. Als er iets aan veranderd moet worden kan ik misschien beter naar een ander horloge gaan kijken. Hoewel ik soms wel een andere band verkies.
Maar wat anderen met hun horloge doen vind ik allemaal prima. Dus als er iemand is met een Grand Seiko en daar graag Rolex wijzers op wil hebben zal ik deze held niet tegen houden. Alles is een kwestie van smaak.

1 like

Modden staat vrij, het is je eigen keuze.
Zelf doe ik het niet zo vaak en vind dat je bepaalde vintage horloges beter origineel laat, maar als ze al een hard leven achter de rug hebben en de onderdelen niet meer te redden zijn is modden wel een optie als het subtiel en passend is.
Bij moderne horloges kan het ook als ze er mooier op worden. Neem bv de Tudor BB58, pracht van een stukje maar die snowflake wijzer… Zou ik me er ooit 1 aanschaffen zou ik die modden met een subtielere wijzer.

I agree.

Is dat een mod of is dat onderhoud met een beter onderdeel? Het is niet origineel maar als het"glas" dezelfde vorm heeft zullen heel weinig mensen ooit het verschil zien, dit zie ik niet als modden maar als onderhoud (met misschien inderdaad wel niet een OEM maar wel beter onderdeel :wink:).

De modders gaan aan kop! :smile:

Betekenis 'modificatie’
Je hebt gezocht op het woord: modificatie.

mo·di·fi·ca·tie (de; v; meervoud: modificaties)
1
wijziging, aanpassing

1 like

Ik ben zelf in principe geen fan van modden. Daarentegen kan ik weer genieten van sommige creaties die Bamford Watch dept. maakt (https://www.bamfordwatchdepartment.com/).

Dank je voor de les Nederlands :+1: Maar ik zag het vervangen van een glas met een diepe schram niet als aanpassen of wijziging in de algemeen gebruikte zin van modden binnen de horloge wereld maar als regulier onderhoud van een onderdeel dat beschadigd was. Ik zie dat als het vervangen van een voorruit van een VW auto en dit laten doen door bijvoorbeeld Carglass (of een andere firma) en niet door de VW dealer. Het is een andere ruit niet origineel maar daarom noem ik het nog niet tunen (modden) van een wagen.

Maar de ‘ruit’ heeft wel significant andere eigenschappen en looks. Wat dat betreft kun je het beter vergelijken als het vervangen van een standaard autoruit door een getinte ruit. Modden dus.