Vorig jaar maakte ik voor de eerste keer kennis met dit merk en hun Oceanking, die toen nogal stevig aan de prijs was voor een microbrand, de hoge afwerkingsgraad en het Eterna-kaliber waren een mooie plus maar toch…
Monta is blijkbaar het horlogemerk van Everest bands, die hoogwaardige rubberbanden voor Rolex horloges fabriceren.
Nu hebben ze dus het geweer van schouder veranderd en verkopen ze web-only in plaats van via retailers, wat een gunstige weerslag heeft op de prijzen. Zo gaat de Oceanking nu voor 1995,- € ipv 3500,-. Ook gaan ze in de toekomst enkel met Sellita werken als toeleverancier van binnenwerken.
Hun nieuwste worp is de Monta Triumph, een 38.5mm ‘fieldwatch’
Deze is momenteel te koop voor 1087 € op de rubberband. Er zijn 4 wijzerplaat kleuren verkrijgbaar.
Finishing ziet er top uit, mooie kroon, interessante vormgeving en indexen op 3 en 9 met rhodium afgewerkt.
Ik vind deze wel betrekkelijk geslaagd, alleen jammer van de lange lugs.
Inderdaad, maar ze zitten natuurlijk al bijna in de instap Longines en Oris-klasse met die prijzen, wat het er niet makkelijker opmaakt voor een nieuw merk zonder naambekendheid, al is de afwerking dan nog zo goed.
Mooie klok wel. De lange lugs worden gecamoufleerd door de band die aansluit op de kast, dat is fraai gedaan. De vraag is dan hoe het op je pols ligt.
Ik vind de Sellita-gangreserve van 38 uur niet top, dat was veel beter bij het Eterna-caliber in de Oceanking, die nieuw 2x zo duur is.
Ik hou wel van “minder bekend” en zou doorsparen voor een tweedehands Oceanking met E-caliber
Ik vind het een flinke prijs voor een micro band. Zeker als ze van bandenmaker naar horloges ga.
Ik koop liever iets van Longines, oris, nomos ofzo
Guinea pig nivo beetje hoog hierbij
Ik heb er ook al eerder naar gekeken. Maar voor een nieuw merk zonder historie vond ik, zelfs met het Eterna uurwerk de prijs veel te hoog. Ontwerp van de Oceanking vind ik wel aardig, maar vooral omdat hij veel weg heeft van een SuperOcean Heritage. Nu voor 2K met Sellita uurwerk en alleen online verkopen lijkt mij ook geen succesformule. Een mooie DeepBlue voor 300 euro bij de horlogeknaller heeft ook zo’n uurwerk en is ook netjes afgewerkt.
De naam moet ik niet, Monta, doet aan bananen denken.
Die kroon heb ik altijd al lelijk gevonden, en zoals een eerdere poster al aangaf, dat gereutel over het mechaniekje is ziek makend, zielig.
Ik vind het (ondanks de waarschijnlijk fraaie afwerking) geen verrijking voor het aanbod.
Dat is waar Drex, als ze, mijns inziens, de indexen op 3 en 9 iets korter maken en geen oversize 3 en 9 cijfers erop zetten, zou dit de wijzerplaat nog meer in balans brengen.