Mooi eerste horloge gezocht

Bedankt voor reacties. Die Oris Aquis en Certine zijn zeker fraai, alleen vind ik die wel erg veel op een Submariner lijken, waardoor ik met dragen waarschijnlijk beetje een dubbel gevoel krijg. Ik koop dan liever nu een (compleet) ander horloge qua design, zodat ik hopelijk ooit als ik genoeg geld verdien, een Submariner kan kopen.
De bovengenoemde Squale heb ik net even opgezocht en word ik niet per se warm van. Het probleem is ook een beetje dat er zoveel aanbod is en dat dingen ook op elkaar gaan lijken. In mijn hoofd blijft de Colt op een of andere manier toch hangen, geen idee waarom. Maar die eerste van 995 wordt het sowieso niet, vanwege inderdaad de mindere wijzerplaat. Op die tweede ga ik misschien een bod doen, maar wat is een slim, maar wel serieus bod op die?
Ik had ook deze nog gezien: https://www.chrono24.nl/breitling/colt-a74350--id7795643.htm
Ziet er qua wijzerplaat en staat erg netjes uit en is een quartz, dus geen dure onderhoudskosten als ik het goed begreep? Die licht alleen wel weer boven budget, wat is op deze een slim, maar serieus bod?
Groetjes

Als je voor je eerste horloge al aan zoā€™n budget denkt, kies dan vooral voor een horloge waar JIJ blij van wordt. (want daar gaat het eigenlijk om)

Mocht dat straks nog steeds de Breitling Colt 38 zijn; deze Nederlandse juwelier biedt er een aan voor ā‚¬995:
https://www.chrono24.nl/breitling/colt-38ā€“automatic-professional-braceletā€“id7980239.htm
Zit in Nijmegen, dus je kan er ook gewoon naar toe (met de trein, pa mee, uitje) om te kijken en te passen. (nee, ik ken de juwelier niet, die vind ik net online).

Toen ik 18 was kocht ik een brommer van mijn eerste geld. Ieder zijn ding. En een TV (dikke trinitron!) en een playstation ā€¦

Precies ditā€¦ Kies wat jij mooi vindtā€¦

Bedankt voor antwoord. Ja, die had ik inderdaad zelf ook al gezien. Misschien wel de moeite waard inderdaad om even te gaan kijken/passen, alleen ik vind de wijzerplaat van die een stuk minder als van de andere twee die ik heb gestuurd.
En inderdaad, ieder zijn ding, Juist goed toch haha, zou anders behoorlijk saai worden allemaal.
Het is ook een kwestie van dat ik liever nu wat meer uitgeef, wat ook zijn waarde behoudt, dan dat ik nu alweer zoā€™n modemerk horloge koop (die ook vaak een paar honderd euro zijn) die weinig restwaarde hebben en de kwaliteit een stuk slechter van is. Stel je koopt nu zoā€™n Colt van 1000-1250, is die dan over 5 jaar nog wel +/- 750 euro waard? Dat is ook wel een beetje mijn insteek, dat het ook gewoon een goede/slimme aankoop is.

Breitling is afgelopen jaar overgenomen en gooit het qua design nu over een hele andere boeg. Geen idee wat dit met het merk of restwaarde van oude modellen gaan doen.

Ik heb een tijdje terug het zelfde dilemma gahad, toch budget verhoogd en gehaald wat me het meeste aansprak. Lees het even door, misschien wordt je er iets wijzer van :grin:

Als je een rolex submariner mooi vind en niet het budget hebt kan je ook even kijken naar steinhart horloges, maken goede homages.

Dat betekend dat oude modellen exclusiever worden tochšŸ˜

Ik heb net even vlug gekeken, mooi horloge heb je gekozen. Zou je er een duidelijke foto van willen sturen? Tja ik snap jouw keuze wel, al begreep ik uit je verhaal wel dat je de financiĆ«le middelen had, dus dat maakt de situatie natuurlijk ook anders als die van een ā€˜ā€˜snotneusā€™ā€™ van bijna 18. (zo word je vaak genoemd als je hierover praat) Mijn max is echt 1250 en hoop daar een mooie eerste van te kunnen kopen. De tweede en derde Colts die ik heb doorgestuurd spreken me wel erg aan. Alleen even kijken wat een goed bod is om te doen, denk dat die bij de juwelier niet veel speling zal hebben.

HBij een juwelier ben je voor een colt al gauw het dubbele van je budget kwijt, met flinke korting, bij Reuter diamonds. Ik zou het forum hier in de gaten houden, of chrono24. Van de colts die je stuurde vond ik de 2e mooier. Wijzerplaten met cijfers vind ik niet zo, en het opgelegde logo is voor mij ook een must. Velen malen mooier.

Soms komt er op marktplaats ook iets voor bij. Toevallig tijdens mijn zoektoch kon ik een colt 38 kopen bij een particulieren verkopen. Helaas eenmaal bij aankomst bleek dat de stumpert zelf de batterij had vervangen en daarbij de achterzijde en de behuizing had geruĆÆneerd (bauwvakker die dacht dat hij dat wel even zelf kon doen).

Maar staat jezelf niet blind op de bling van breitling, er zijn zat andere mooie horloges binnen jouw budget.

1 like

Ik zou persoonlijk kijken naar een horloge met een ETA 2824 ofzoiets.
Oris Aquis, Tag heuer aquaracer, en de longines hydroconquest liggen allemaal rond jouw prijsklasse (nieuw)

Echt niet, en al helemaal niet in de automatische versie.

De beste man vind de Aquis, een duiker die wel een eigen smoel heeft volgens mij, niks omdat hij teveel op een sub lijkt. Dan is een homage helemaal een brug te ver (wat ik dan weer wel begrijp) ā€¦
Overigens is Rolex niet de uitvinder van het duikhorloge en met de jaarlijkse prijsverhoging is sparen voor een Rolex best lastig :stuck_out_tongue:.

1 like

Dat is inderdaad erg ja.

Maar jouw Oris Sixty Five is tenminste passender versus de Breitling dan die totaal uit de lucht gegrepen Rado van @Phoenix.bas.

@Larsh: Welkom hier.

Klopt. Breitling, Omega en Rolex zijn navenant duur in onderhoud, waarbij Rolex tegenwoordig tenminste 10 jarige service-intervallen heeft.

Als typische mid-market ridder ga ik hier wel even roepen dat duik- en tool-horloges niet duur moeten zijn. Als je coole duikhorloges voor onder de 1250 Euro zoekt zou ik de volgende alternatieven op de lijst zetten:

Archimede Sporttaucher.

Ik geloof dat @peaceloveandpitbulls er een had waar hij zeer tevreden over was, maar kan me in de persoon vergissen. Deze zijn voor zoā€™n 1050,- Euro te bestellen met zowel rubber als een shark mesh er bij. Ze zijn er in het blauw en zwart. Ik vind de blauwe cool.


Daar komt bij dat Archimede een klantvriendelijke tent is, een sympathiek bedrijf. En ze gebruiken ETA, dus de service loopt los.

Squale 1521.

Deze Ć¼berklassieker is voor zoā€™n 960 Euro nieuw te koop bij Squale zelf, maar soms zie je ze tweedehands voor zoā€™n 600 voorbij komen. Foto is van mijn eigen Ocean, de gepolijste azuren versie.

Ik heb er zelf een rubberen band en een shark mesh bij, maar ben een leernicht, dus die gebruik ik nooit. Standaard ETA uurwerkje, is dus prima te servicen, en is er in blasted, gepolijst, blauw en zwart. Aanrader!

Eza Sealander

Gewoon een Nederlands product. Leuke duikers voor 850 Euro. Mooie specificaties, iets meer in de vintage hoek, maar met een eigen smoel.

Iets over budget heb je deze opties:

Sinn 104 St Sa A

Technisch gezien een Flieger. Deze is in twee wijzerplaat-versies te krijgen, een met cijfers en een met sticks. Dit horloge is gebouwd als een tank, doet ook 200m WR en bevat wederom een standaard ETA werk. Op een stalen bracelet is hij 1350 Euro. Misschien vind ik dit nog wel de meest waardevolle optie.

Stowa Prodiver

Duits, wederom een zeer sympathiek bedrijfje, hun afwerking is fenomenaal. De Prodiver en Seatime hebben echt een eigen smoel en zitten goed in de specs.

Er is een varieteit aan kleuren, ik ben gecharmeerd van de rhodium dials met lime of oranje accenten. Zeer mooie kwaliteit, en nog steeds met ETA of Sellita uurwerkjes.

Dan zou ik Squale, Sinn, EZA of de 38mm Colt kiezen in verband met de lekkere korte lug to lug. Overhang wil je niet. Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van Breitling na 1970, dus ik zou geen geld in een Colt ploegen, maar smaken verschillen nu eenmaal.

6 likes

Quartz is goed te doen voor onder 1250. Voor de autoversie moet er nog +/- 400 euro bij.

Eigenaar van Uyen erg vriendelijke en eerlijke man. Ben er paar keer binnen geweest om over horloges te praten en bekijken. Niks gekocht uiteindelijk.

Ik heb geen haast, maar mijn 38er staartvin het blauwe gedeelte te koop!
Hij is in 2018 geserviced!!!

2 likes

Kijk eens aan

1 like

Eens!
Koop niet een horloge dat je net kan betalen maar niet 100% tevreden mee bent!

Geduldā€¦een schone zaak maar tevens niet eenvoudig! :hushed:

2 likes

Nee joh, dit idee compleet uit je hoofd zetten. Ik ging een Rolex passen op mā€™n 17e, en liep 6 jaar later (moest nl als student lang sparen) nog een keer binnen om een nieuwe op te halen. De meeste dealers genieten juist van jonge liefhebbers, want het is vaak slechts een kwestie van tijd tot de middelen beschikbaar komen om te kunnen kopen.
Ga juist zoveel mogelijk horloges passen, en dan komt het moment vanzelf dat je denkt: JA!!! Dit is hem.
Dit lukt niet met alleen plaatjes kijken of door etalages te voorzien van je neusafdruk.

Probeer wel iets echt naar je zin te kopen, en is dat nu nog net boven je budget, spaar desnoods nog even. Je eerste echte horloge blijft nl speciaal. Een horloge van een merk zoals bv Breitling gaat bij normaal gebruik een leven lang mee. Meestal kun je er eerst sowieso nog wel een aantal jaar mee lopen, en van genieten, en tegen die tijd dat onderhoud echt noodzakelijk wordt, lukt die 2 a 300ā‚¬ voor onderhoud bij een goede horlogemaker ook wel weer.

3 likes