NA: Davosa Argonautic Lumis (Ref.161.509.20 )

Wilde dit een tijd terug al maken maar elke keer geen zin of tijd, aankoop was ook redelijk demotiverend proces met een vervelende juwelier.

Inmiddels geen NA eigenlijk meer… maar wilde toch nog een kort stukje hier plaatsen.

Even wat specificaties van de Davosa Site:

Reference: 161.509.20
Worlds: Diving
Case: all stainless steel
Movement: automatic, DAV2824
Crystal: anti-glare
Water resistance: 30 ATM
Functions: date, helium valve
Bezel: high-tech ceramic, unidirectional turning
Dial: black
Numerals: indices
Luminosity: gaseous tritium light sources
Case back: screw-in
Strap/bracelet: stainless steel
Gender: men
Length: 42 mm
Thickness: 14 mm
Width: 42 mm

En een paar foto’s:

Voor mij begon de zoektocht op het forum met dit topic:

Helaas had ik wat problemen na de aankoop door een defect en een niet meewerkende juwelier. (Zie mijn geposte topics en pak een bakje popcorn)

De wijzerplaat en handen
Het mooiste detail is bij de seconde wijzer, door de hoek waarin het glas is geslepen zie je de seconde wijzer terug in dit deel. Mede door de rode kleur valt dat goed op.

De seconde wijzer stopt dus vlak voor de markering van de minuten en is in de rand opeens weer zichtbaar, prachtig moet ik zelf zeggen!

De Bezel
Dit is tot nu toe de beste bezel op een horloge die ik heb gehad, de Spinnaker Spence vs de Steinhart zit al een vrij groot verschil in, maar datzelfde verschil lijkt ook wel tussen de Steinhart en de Davosa te zitten. De klik is gewoon heel soepel, precies, duidelijk en amper speling. Ook is de bezel keramisch wat het geheel compleet maakt.

De Lume
Lume is geweldig. Elke keer als het donker is, wordt ik weer blij. Ga ik naar de bioscoop dan weet ik wel welk horloge ik om doe. Buiten dat draag ik het horloge gewoon vaak. Het tritium valt alleen niet erg op met omgevingslicht wat je met reguliere lume wel kan hebben, echter als het donker is maakt het dit meer dan goed.

De pip is met reguliere lume en zo ook de markering op 3 uur, op de foto heb ik net met UV licht erop geschenen.

Band
De band is goed te noemen, maar wel met verbeterpunten. Zo is de band niet geschroefd en geen echte 5 link band.
De 5 linkjes zitten namelijk vrijwel statisch aan elkaar vast ipv dat het echt 5 aparte schakels zijn. Het comfort is goed door de ronding, maar had dus beter gekund.

Op oudere video’s van youtube zag ik gestampte metalen clasp, bij mij is dit een solide clasp dus dit belangrijke punt hebben ze blijkbaar al aangepakt. :+1:

Het uurwerk
ETA 2824-2, of zoals ze zelf zeggen DAV2824. Loopt bij mij consistent 5 seconde per dag voor, prima zou ik zeggen.

Het horloge is significant duurder dan een Steinhart ocean one (rond de 650 eur tegenover de 410 van Steinhart). Echter, krijg je daarvoor wel tritium, een minder voorkomend horloge met wat rode accenten en een helium ventiel. (voor al die diepe duiken in de bureau lade)

Als Davosa een echte 5 link band had gebruikt was het echt perfect geweest, maar zelfs nu vind ik nog steeds meer dan waard.

4 likes

Leuke duiker! Precies meer en meer Davosa’s te spotten op HF de laatste tijd.
Geniet van de Argonautic, veel draagplezier toegewenst!

1 like

Mijn beste,

Fraai hoor!!
Ik wens je er vele memorabele momenten mee!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Top duikert :+1:

1 like

Mooi horloge voor een prima prijs !
Veel draagplezier!
Ondanks vervelende juwelier toch gekocht, prijs gaf de doorslag ?

1 like

Horloge gekocht via chrono24 in oost-duitsland en werd helaas met beschadiging afgeleverd. Prijs was wel bepalend voor het houden en reparatie tegenover terugsturen en elders kopen.

Wil je het hele verhaal lezen:

De facebook van de juwelier is ook nog wel lachwekkend om te zien.

herinner het me nu…:frowning:

1 like

Prijs-kwaliteit is TOP!
Fijn horloge met de juiste ‘feel’.
Ik had onderstaande versie. Nog steeds spijt dat ik 'm verkocht heb…

1 like

Leuk ding. Ik had de zwarte argonaut (gunmetal), maar ook weer verkocht. De afwerking van de klok was prima, maar de band was wat minder, vooral de sluiting. Ik zie dat ze dat nu verbeterd hebben. Veel draagplezier ervan!

Mooi horloge, heb er zelf ook ruim een jaar eentje gehad voordat ie werd geflipperd :wink:

1 like