NA: Mondia Top Second - met zeldzame complicatie

Soms komt er een advertentie voorbij waarbij je even twee keer moet kijken wat het eigenlijk is. De term knipper seconde had ik althans nog nooit gezien in combinatie met een horloge. Ik heb mezelf voorgenomen om bijzondere complicaties te gaan sparen, en dit horloge had dan ook nog eens een mooie toestand en op de originele bracelet, buitenkans!

20160311_101137
So far so good, compleet stainless

20160311_101202
Gesigneerde Mondia kroon

Mondia was een dochtermerk van Zenith en wat ik er van kan vinden mogelijk gericht op de Italiaanse markt.

20160311_101127
Gesigneerde bracelet

20160311_100952(2)
Typisch jaren zeventig design, en dan nu wat het horloge zo bijzonder maakt, zoek de Ă©Ă©n verschillen!
20160311_100952

Het AS 1913 uurwerk is voorzien van een rotor aan de wijzerplaatzijde die in twee seconden een volledige rotatie maakt, hierbij komt er dus elke seconde Ă©Ă©n van de wieken met oranje/rode uiteinde langs het gat wat het knipperende effect geeft.

En om de pols
20160311_101253

Ik denk dat de complicatie bedoeld is om iets exacter secondes te kunnen tellen, maar in essentie is het natuurlijk een wat nutteloze complicatie maar dat maakt het wel heel bijzonder, en gelukkig is het ook nog een fraai horloge.

Ik heb nog overwogen om een “Mondia Top Second Only” topic te starten maar dan voel ik me zo eenzaam… :wink:

35 likes

grappig ! nog nooit van knipper seconde gehoord… soort stoplicht op je klok :slight_smile:

Mijn beste,

Zeer apart!!
Dank voor het delen en veel plezier er meeđź‘Ť

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Erg cool Geert! Grappige complicatie dit.

Heerlijk toch, zo’n zinloze complicatie.
Veel plezier met deze mooie aanwinst.

Erg mooi Geert! Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Mocht je je afvragen hoe dit er in de praktijk uitziet:

5 likes

Leuk!
Dank voor 't delen. :thumbsup:

Leuke complicatie. En een leuke klassieke klok.

Leuke klok, nog nooit gezien. :+1:

Pff… Wéér een voor m’n wishlist.
Zijn er nog zaken waarop je specifiek moet letten bij de aanschaf van een dergelijke klok?

Ik was niet bekend met deze complicatie. Heb eens wat filmpjes opgezocht; erg leuk om te zien.

Veel plezier er van!

Wat een bijzondere gadget zeg, proficiat met deze aparte aanwinst!

Prachtig, vernieuwend zelfs, en dat voor een vintageđź‘Ť

Heel gaaf. Sinds ik mij (dankzij een aanschaf van een Orbitron een tijdje geleden) een beetje in het merk Mondia verdiept heb, kende ik dit model inderdaad al. Af en toe zocht ik er wel eens op. Niet op de juiste momenten, blijkt nu. Gefeliciteerd met dit bijzondere horloge van een interessant (aan Movado en Zenith gelieerde) merk!

Een Mondia-only topic lukt misschien nog wel, zeker sinds het merk opgekocht en opnieuw opgestart is. Bij deze de mijne:

3 likes

Mazzelaar! Die heb ik inderdaad wel es voorbij zien komen. Leuk ding, mooie grote kast ook.

Voor de liefhebbers, een foto van de binnenkant…

5 likes

Heb je er nog veel aan moeten afregelen / reinigen
of was ie zowiezo nog in goede conditie ?

Gave klok,erg apart met die knipperende seconde :+1:

De foto’staat zijn van 5 minuten nadat hij uit de envelop kwam…

Amplitude is wat aan de lage kant maar nog prima bruikbaar.

Heel apart horloge Geert, nog nooit zoiets gezien. Veel draag plezier en niet teveel naar het knipperoog kijken :wink:…hoewel kan mooie vorm van mediteren opleveren :grinning: