NA na service !

Eindelijk terug.
Mn Hugeunin met Felsa Bydinator caliber 690 is terug van service.

Grote dank aan @PeterLC die in korte tijd jaren ouder is geworden.
Wat een geduld en doorzetting. Respect !
Een volledige service met hindernissen, veel hindernissen.
Na alle updates over de voortgang kwam er eentje met het bericht dat het twijfelachtig zou zijn of deze ooit nog zou gaan lopen, kleine kans nog… dus, nog steeds hoop.
En jawel, soms moet je, vooral met vintage, je verlies nemen. Zo ook nu leek het.
Maar, het is gelukt ! Het horloge loopt heel mooi, en sowieso, het lóópt !
+5 seconde per dag. Perfect !
523639781cee3ec68eda0ab2bd151535da5dad5f_1_666x500
Ik zou nog even kunnen melden wàt er mis was en wàt er gerepareerd en vervangen is. Ga ik niet doen. Peter denk ik ook niet, die had het over ‘de nagel aan z’n kist’… Hij is nu aan het bijkomen van deze traumatische ervaring.
Maar wat een mooi horloge. Had ik al beschreven de eerste NA van deze. Zie onder.

Wat me nu plotseling opvalt, naast alle andere schoonheden, zijn de lugs :
Vanuit de ene kijkhoek lopen ze in een mooie ronding mee met de kast, foto 1
maar draait het horloge ook maar iets, dan worden het van die stoelpoten die je ook vaak op vintage Bulova’s ziet. Foto 2 Heel mooi detail.
Peter, nogmaals dank !

Foto 1 smooth ‘n’ silky

Foto 2 ‘stoelpoot’

28 likes

Hij is erg mooi, toch wel benieuwd naar het defect, deze felsa uurwerken zijn niet bepaald zeldzaam? Onderdelen zijn goed te vinden in mijn ervaring. (ik kan me voorstellen dat het @PeterLC zijn eer te na is om er een lopend werk van ebay in te zetten)

Lag niet alleen aan het uurwerk. Ook een beetje aan mij. :upside_down_face:

O.a. een nieuwe veer op de juiste manier er in gezet. Normaliter dan - deze moest andersom… Heb geen L/R draaiende verenwinder, dus weer een nieuwe veer.

En zo ging het nog een paar keer… Verder prima te servicen uurwerk. Was er wel erg aan toe. Geblauwde opwindveer nog (te zien in het zakje onder de linker witte tray), volkomen futloos inmiddels, en waarschijnlijk nog de originele.

Was een leuk uurwerk om te doen; mooie wisselaar-techniek zonder dode slag. Dit voor de insiders. :wink:

11 likes

Ik weet wat je bedoelt, dat hebben ze gelijk goed gekregen destijds, de voorganger heeft dat ook al. (felsa 410 en 415)

1 like

Wil nog even melden dat er meer mankementen waren dan de door Peter genoemde. Hij is te bescheiden.
Er was o.a. iets met de hebel, liggend opwindrad en schroeftirette; de tube was naar binnen gestuikt en vervangen; kroon verbogen, stift ingekort, en nog meer. Wat een geduld en doorzetting.
Nog 1 plaatje dan. Wat een beauty !

13 likes

Mooi om te zien, hoe oude historie weer tot leven wordt gewekt.:ok_hand: @PeterLC gefeliciteerd met het behalen van het resultaat en @SybrenAnne met het genieten ervan. :+1:

3 likes

Nog een paar pics van de opbouw.

Was toch blij pics van de demontage genomen te hebben, als hulp voor de opbouw. Exploded view-documentatie is er nou eenmaal niet van deze calibers (surprise me, zou ik zeggen…) :sweat_smile:

5 likes

Mooi dat zo’n leuke vintage is opgeknapt en niet is weg gemieterd.
Prima dus! :+1:

1 like

De gedachte alleen al…
(Binnenkort ga ik met een donor aan de slag, doet ook pijn)

1 like

Nice! Mag ik vragen hoe je (micro)stofjes tijdens de werkzaamheden bij het open uurwerk weghoudt?

1 like

Cool ding. Breguet indices :slight_smile:

1 like

Prachtig resultaat. :ok_hand: En puik werk @PeterLC :+1:

2 likes

Mooi werk, Peter. Enne… Geniet van deze schoonheid.

1 like

:+1:
Ik ben ook gek op die bidynators!
Is eens wat anders als de standaard opbouw,

1 like

Die witte bakjes hebben elk een doorzichtig dekseltje. Bovendien zijn ze stapelbaar. :+1: Komen uit een opheffings-boedeltje, heel blij mee. Verder heb ik maar een klein ateliertje (kelderberging), waar ik niet kom als ik er niet aan de slag ga. Er is daardoor zeer weinig stofvorming; het beetje wat er valt, ga ik elke week te lijf met de stofzuiger, en hand-Swiffertjes. :grinning:

Verder - blauwe en groene (ligt aan het materiaal welke beter werkt) Rodico voor vlak voor het “huwelijk” van uurwerk en kast - wijzerplaat, wijzers, binnenkant glas. En ook tijdens het opbouwen van het uurwerk houd ik m’n ogen goed open voor stof.

Was m’n eerste - briljant ontwerp eigenlijk!

:+1: Als ik iets open moet maken hang ik er voor de zekerheid de slang van een stofzuiger boven als afzuigkap maar dat werkt niet zo fijn ivm het geluid. :joy:

1 like

:no_mouth::flushed:

1 like

Chinese lakschilders maakten vroeger hun schilderijtjes om stof te vermijden op open zee.
Gratis tip van Hendrik :innocent:

3 likes