NA: Omega Speedmaster Mark ii (referentie 145.014)

Nou noem het maar nieuw aangeschaft. Afgelopen week een opknapper van jewelste aangeschaft op marktplaats. Een Speedy Mark ii van de eerste eigenaar. Was al een tijdje aan het twijfelen om er eentje te kopen want ik vind dit de meest onderschatte Omega die er is. Mooi van lelijkheid zullen we maar zeggen. Was niet de bedoeling om een opknapper te kopen maar was op slag verliefd (en dus misschien iets teveel betaald…). Nog mijn excuses want het zou maar zo kunnen dat een gewaardeerd forumlid nog op het laatste moment overboden had toen de koop net mondeling gesloten was en dus de status op marktplaats nog niet gewijzigd was. Hier dan de foto’s;

Dan wat betreft het opknappen; uiteraard een goede service beurt want het horloge heeft 20 jaar in de kast gelegen (hij loopt overigens nog wel…). En omdat het lijkt of de vorige eigenaar ermee in de mijnbouw heeft gewerkt ook maar het crystal vervangen. Omdat de tachymeter schaal hier op de binnenkant van het glas is geprint moet die dan ook nieuw. En verder? De band heeft meer rek dan een elastiek dus vraag me af of je die nog kunt redden? Denk persoonlijk dat een dikke bruine leren band hem ook mooi staat. En wat betreft de kast, zo laten of met een “lapping machine” weer die sunburst uitstraling geven? (in ieder geval niet polijsten).

Als jullie nog tips hebben hou ik me aanbevolen? En het eindresultaat wordt natuurlijk straks ook op dit topic gedeeld!

Bedankt voor het kijken en groet!

11 likes

Gefeliciteerd!! Blijf het een prachtig model vinden maar ik merk dat ik mijn Speedmaster Pro vaker omdoe en de Mark II blijft liggen.

Ik zou hem een beurt geven en het glas vervangen, maar niet laten polijsten. Mocht je nog interesse hebben in een met een Tropic wijzerplaat dan hoor ik het graag :slight_smile: Denk er weleens over om die van mij te verkopen.

1 like

Zag laatst een topic hier op HF van iemand die hem wel had laten polijsten maar dat was echt vlijmscherp gedaan. Kan het topic zo 1,2,3 niet vinden.

Maar een leuk project zo! Ben benieuwd hoe hij word :thumbsup:

edit: dit topic:

1 like

Voor zover ik weet zijn de tachyring en het glas gewoon twee losse onderdelen en is het glas vervangen voldoende.

1 like

Nee de tachyring zit op het glas gedrukt. Als je het glas vervangt heb je deze dus direct nieuw :slight_smile:

1 like

Ik zou hem naar Wesslink/Vreeker sturen voor service, nieuw glas en de sunburst er weer op laten zetten.
Bij mij Speedy MK 4.5 hebben ze de sunburst er ook weer vlijmscherp opgezet.

3 likes

Bedankt voor de reacties, denk inderdaad dat ik hem naar Alkmaar breng. Wat betreft die band is die nog te redden met zoveel rek erin? Lijkt me dat dan alle schakels uit elkaar gehaald moeten worden?

Volgens mij zit er ergens in Hong Kong iemand die banden weer reviseert. Is hier op het forum een keer iets over gepost en hebben enkele leden ervaring mee.

Michael Young is dat meen ik.

Klokkeland.no doet dat ook trouwens (stretch repair, zelf geen ervaring mee)

“Stretch repair”? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Op bracelets; voor andere soorten stretch repair is het eerder Jef Hoeyberghs

4 likes

Michael Young kan dat wel: http://www.wristtimes.com/blog-1/2014/6/6/michael-young-bracelet-magician

Vraag is alleen of het de moeite is voor deze band. Kost toch $200, plus verzekerde shipping, importheffing en BTW. Gaat je toch ruim €300 kosten, en voor dat bedrag kun je ook wel een nette of NOS 1162/173 band vinden.

1 like

Waarom? Transit papieren aanvragen.

1 like

Een mooie mesh op zetten (eventueel met Omega sluiting) en niet meer terugkijken! En mooi van lelijkheid…waar haal je dat vandaan? Dit is mooi van mooiheid en daar de buitencategorie van joh! (Alhoewel ik de racing dial nog iets mooier vind!)

In HK geen invoerrechten en terug heb ik ook nog nooit iets betaald :slight_smile:

Anyway: prima op te knappen kast!

Hmm, goed punt. Moet je dan niet vergeten natuurlijk.

Lelijk is misschien niet het goede woord, wie koopt er nu een lelijk horloge? Ik bedoelde dat de kast niet bepaald verfijnt is, noem het lomp. En die typische 70’s look heeft wel wat. Komt ook steeds meer terug (ook omdat de jaren 60 chrono’s onbetaalbaar worden).

Ah…toolwatch! Niks mis mee toch? Nogmaals van harte, mooie grote service geven en met plezier dragen :+1:

Erg mooi! Ben benieuwd naar het eindresultaat.