NA: rommelmarkt vondst Stowa

Mooie vondst hoor.

Houd er wel rekening mee dat het radium is, dus als er lume los ligt: afblijven.

1 like

Zo klein beetje is toch niet schadelijk?

Als je het niet binnen krijgt niet, maar besmetting kan serieuze gevolgen hebben.

1 like

Radium blijft lang Schadelijk met een halfwaardetijd van 1600 jaar. Zeker niet binnenkrijgen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls

1 like

Oh daar schrik ik toch even van. Zou dus betekenen dat het uurwerk er in moet blijven.

Dus beter gewoon wegdoen? En een leerpuntje voor de volgende keer.

Het gaat niet door de huid heen, maar wat hygiëne is wel verstandig. Die radium girls stopten het elke keer in hun mond. De meeste horlogemaker worden er ook niet direct zenuwachtig van.

1 like

Je moet voorzichtig zijn met het afgebroken radium,het stof/gruis,dat is eigenlijk altijd wel aanwezig dus niet schoonblazen.
Beter de kast dicht laten of anders uiterst zorgvuldig te werk gaan.

1 like

Mijn beste,

Goed hoor!!
Lekker veel horloge-plezier voor een habbekrats!!
Geniet ervan. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Hoeveel zou het ongeveer kosten om de kast glad te maken en opnieuw te laten verchromen, een nieuw plexiglaasje erop en evenuteel nieuwe lume in de wijzers? Het klokje loopt tot nu toe perfect en de plaat is helemaal gaaf.

Na een beetje research er achter gekomen dat dit horloge waarschijnlijk uit eind jaren 30, begin jaren 40 dateert. Gemaakt voor het Duitse leger destijds, alleen zie ik ze overal met zwarte wijzerplaat en niet met een lichte zoals deze.

Mocht er iemand echt meer informatie hebben dan hoor ik het graag.

No,

I have to disappoint you. This watch isn’t an army watch at all.
It was made after WW II and STOWA didn’t build any army watches anytime, except of the famous ‘Flieger’ watches from 1940 to 1942.
The mounted movement is an OSCO 52, designed and produced for the first time in 1945/1946.

Your watch is a civil ‘pointer date watch’, using the hand with the half-moon tip as an indicator for the date. This hand changes automatically all 24 hours its position. Only in case of months with less than 31 days you have to correct the display manually.

The price of € 15,- was a bargain, gefeliciteerd!

Volker

2 likes

After my message i received a mail from CEO of Stowa. This watch is from 1953. But still really cool that the watch is working after all these years.

Radium, poehh, dat is heel heftig… Ik ga als beginneling ook aan handopwinders knutselen, sterker nog, ik drink mijn koffie op en ga dan straks de eerste openmaken…

Hoe kun je weten dat de lumen radium bevat?. Kun je het ergens aan zien? Moet ik nu voor mijn passie een geigerteller aan gaan schaffen? Stomme vragen misschien maar wel een heeel serieus onderwerp…

Als je er niet aan likt valt het wel mee.

Ik weet het jaartal niet exact maar vanaf een bepaald jaar zijn ze van radium afgestapt. Daarvoor is alles met lumen vrijwel allemaal radium.
Correct me if im wrong.

2 likes

Ik dacht in 1962, ergens gelezen hier… Kan er een paar jaar naast zitten, maar niet na 1965 volgens mij! :sunglasses:

Nou voor een Blue Ribbon is €125 flink aan de prijs hoor, zeker op een rommelmarkt.