Hierbij een NA topic van mijn bandjesmod!
Het eindresultaat:
Na een nieuwe bezel, insert, een hoop gepruts om het uurwerk weer lopend te krijgen en een setje nieuwe wijzers, werd het tijd voor een bijpassende band! Waarom geen sandwich band op een horloge met sandwich wijzerplaat?
Het idee was:
-de twee stukken leer van elkaar te halen
-de bovenste in te snijden met een patroon naar wens
-een stuk zwart stof er tussen plaatsen
-de stukken leer weer aan elkaar te naaien, gebruik makend van de bestaande gaten
Tijdens al het gepruts was het idee voor een sandwich band op de sandwich dial al ontstaan. Al moet ik zeggen dat de ideeën in mijn hoofd stukken mooier waren dan de schetsen op papier…
Maar goed, design was voor latere zorg. Eerst maar beginnen met de aanschaf van een band die bestaat uit twee stukken leer die op elkaar genaaid zijn.
Kwaliteitje hoor. Enorm kleurvast!
Horloge binnen: check. Dan maar aan de slag, te beginnen met het verwijderen van het stiksel. Even een fotootje gemaakt om te onthouden hoe het ook alweer zat:
Toen het stiksel er eenmaal af was, kwam ik erachter dat er al een zwart stukje stof tussen de twee plakken leer zat! Voor niks het stiksel er afgehaald.
Maar ondertussen werd ik afgeleid. De kleur stond me niet geheel aan, dus ik ging op zoek naar hoe leer te verven. Eén van de methodes, vinegaroon, leek uitvoerbaar met spullen die ik al in en rond huis had!
Je hebt nodig:
- Thee
- Roestige spijkers
- Azijn
- Soda
Korte samenvatting:
Eerst in de bosvruchtenthee om tannines aan het leer toe te voegen. Los van de tannines voegt dit ook al een (aangename) geur toe en het maakt het leer al stukken soepeler (En zeer waarschijnlijk wat Chinese chemicaliën verwijdert).
Laat roestige spijkers twee weken in de azijn staan om ijzer(III)acetaat te creëren.
Doop de bandjes in het spijkers en laat even weken. Spoel af met een warm sodabad om het zuur te neutraliseren.
Hatsikidee, in de thee:
Zo, de tannines zitten er in. Ondertussen was de vinegaroon aan het pruttelen in de schuur.
Dan aan de slag met een scherp mesje om de patronen uit te snijden. Stuk minder complex, maar had geen zin om het mezelf al te moeilijk te maken.
Alles ziet er nog wat rafelig uit.
Helaas ben ik nog niet in bezit van een soldeerbout (voor een toekomstig idee), maar ik kook op gas, waarmee je vrij gemakkelijk een mes heet genoeg maakt om de randjes dicht te branden. Hieronder een tussenresultaat.
Ondertussen ook maar eens in de ijzeracetaat dopen.
Hmm, nog niet helemaal perfect…
Waar zit nog meer tannine in? In koffie? Ok, dat is mooi, gelukkig heb ik nog genoeg koffiepucks van de espressomachine.
Dat ziet er al stukken beter uit!
Als laatste finishing touch nog een kleine retouchering met een zwarte watervaste stift (klein beetje valsspelen, maar het gaat om het eindresultaat). Plus nog wat crèmekleurig stiksel er op zetten, en klaar!
Hier nog wat meer foto’s van het uiteindelijke resultaat op het bestemde horloge
Is de band perfect? Nee, er is genoeg mis mee
Zou een tweede poging mooier worden? Ja, absoluut, maar ga ik niet doen.
Kan er nog wat schoenpoets op? Ja, ik denk het wel, maar dan moet ik even gaan graven in de kast
Eerst nog maar eens wachten op weer een nieuw uurwerk, de vorige is er al weer mee gestopt. Zal er nu wat meer liefde in stoppen