NA: sandwich horlogebandmod met de geur van bosvruchtenthee en roestige spijkers

Hierbij een NA topic van mijn bandjesmod!
Het eindresultaat:

Na een nieuwe bezel, insert, een hoop gepruts om het uurwerk weer lopend te krijgen en een setje nieuwe wijzers, werd het tijd voor een bijpassende band! Waarom geen sandwich band op een horloge met sandwich wijzerplaat?

Het idee was:
-de twee stukken leer van elkaar te halen
-de bovenste in te snijden met een patroon naar wens
-een stuk zwart stof er tussen plaatsen
-de stukken leer weer aan elkaar te naaien, gebruik makend van de bestaande gaten

Tijdens al het gepruts was het idee voor een sandwich band op de sandwich dial al ontstaan. Al moet ik zeggen dat de ideeën in mijn hoofd stukken mooier waren dan de schetsen op papier…

Maar goed, design was voor latere zorg. Eerst maar beginnen met de aanschaf van een band die bestaat uit twee stukken leer die op elkaar genaaid zijn.

Kwaliteitje hoor. Enorm kleurvast!

Horloge binnen: check. Dan maar aan de slag, te beginnen met het verwijderen van het stiksel. Even een fotootje gemaakt om te onthouden hoe het ook alweer zat:

Toen het stiksel er eenmaal af was, kwam ik erachter dat er al een zwart stukje stof tussen de twee plakken leer zat! Voor niks het stiksel er afgehaald.

Maar ondertussen werd ik afgeleid. De kleur stond me niet geheel aan, dus ik ging op zoek naar hoe leer te verven. Eén van de methodes, vinegaroon, leek uitvoerbaar met spullen die ik al in en rond huis had!
Je hebt nodig:

• Thee
  • Roestige spijkers
  • Azijn
  • Soda

Korte samenvatting:
Eerst in de bosvruchtenthee om tannines aan het leer toe te voegen. Los van de tannines voegt dit ook al een (aangename) geur toe en het maakt het leer al stukken soepeler (En zeer waarschijnlijk wat Chinese chemicaliën verwijdert).
Laat roestige spijkers twee weken in de azijn staan om ijzer(III)acetaat te creëren.
Doop de bandjes in het spijkers en laat even weken. Spoel af met een warm sodabad om het zuur te neutraliseren.

Hatsikidee, in de thee:

Zo, de tannines zitten er in. Ondertussen was de vinegaroon aan het pruttelen in de schuur.

Dan aan de slag met een scherp mesje om de patronen uit te snijden. Stuk minder complex, maar had geen zin om het mezelf al te moeilijk te maken.

Alles ziet er nog wat rafelig uit.
Helaas ben ik nog niet in bezit van een soldeerbout (voor een toekomstig idee), maar ik kook op gas, waarmee je vrij gemakkelijk een mes heet genoeg maakt om de randjes dicht te branden. Hieronder een tussenresultaat.

Ondertussen ook maar eens in de ijzeracetaat dopen.

Hmm, nog niet helemaal perfect…
Waar zit nog meer tannine in? In koffie? Ok, dat is mooi, gelukkig heb ik nog genoeg koffiepucks van de espressomachine.

Dat ziet er al stukken beter uit!

Als laatste finishing touch nog een kleine retouchering met een zwarte watervaste stift (klein beetje valsspelen, maar het gaat om het eindresultaat). Plus nog wat crèmekleurig stiksel er op zetten, en klaar!

Hier nog wat meer foto’s van het uiteindelijke resultaat op het bestemde horloge

Is de band perfect? Nee, er is genoeg mis mee
Zou een tweede poging mooier worden? Ja, absoluut, maar ga ik niet doen.
Kan er nog wat schoenpoets op? Ja, ik denk het wel, maar dan moet ik even gaan graven in de kast

Eerst nog maar eens wachten op weer een nieuw uurwerk, de vorige is er al weer mee gestopt. Zal er nu wat meer liefde in stoppen

26 likes

Geweldig verhaal en nog wat van geleerd ook, dank je wel! :grin::+1:

1 like

COOL! Ziet er meer dan OK uit!

1 like

Mijn beste,

Leuk gedaan!!
Mijn complimenten dan ook voor deze gedurfde metamorfose!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Verkleuren van de band is mooi gelukt!

Het uitsnijden van figuren zou ik achterwege laten. Dat vind ik wat minder gelukt.

2 likes

Heerlijk een beetje aanmodderen. Ik hou er van.

2 likes

Hier heb ik respect voor.

2 likes

Band past erg goed bij de wijzerplaat zo, top gedaan! Ook de kleur vind ik mooi!

1 like

Dankjewel allen!
Heb er denk ik 2 maanden over gedaan in totaal, meeste tijd bestond overigens uit wachten. Vond het wel leuk om te doen. Met een conceptueel idee een beetje aanmodderen (mooi woord!) en kijken wat er uit komt. Filosofisch gezegd, een beetje zoals het leven: Bedenk grofweg wat je wil doen, maar plan geen details. Het loopt toch allemaal anders dan je denkt.

Kijk, ook een eerlijk persoon :smile:
Ben het helemaal met je eens dat dat minder geslaagd is! Het hele idee van de band was juist om wel uitsnedes te hebben. Ik hoop dat ik de uitsnedes tzt nog wat bij kan werken. Elke keer als ik het horloge draag en langs het gasfornuis loop zou ik een beetjenbij kunnen werken.

4 likes

Leuk om te zien!
Mocht je nog eens verder gaan hiermee heb ik wat ongevraagde tips:
De stiksels zijn met de naaimachine gedaan, je zou deze kunnen verbeteren met een saddle-stitch.
Om dit soort driehoekige gaten strak te krijgen, kan je ze het beste met een “punch” eruit slaan (ik weet de Nederlandsche termen niet zo goed, excuses). Zoek op Ali eens op ‘triangle leather punch’ en je hebt voor een paar euro een tool om strakke driehoekjes te slaan.
Ik weet niet of dit een bandje is van CNS, maar die smeren ook van dat rare spul op de rand. Ik zou het eraf halen en met een edge-slicker of een stuk ruw stof met wat water of bijenwas opwrijven.
Mocht je verder willen experimenteren met het maken van je eigen bandje dan wil ik je wel een reep 1mm plantaardig gelooid volnerf rundleer opsturen.

2 likes

Leer is nooit kleurvast…
en verkleuring zegt ook niets over de kwaliteit van het leer.

1 like

Aha, weer wat geleerd!

Ik wist wat ik er voor betaald had. Maar zie boven, heb ik nog meer geleerd!

Eerlijk gezegd, mijn meeste handarbeiduitspattingen zijn éénmalig, vermoedelijk deze ook, maar wie weet.

Dat zijn de beste. Je moet nooit krijgen wat je wil, maar wat je nodig hebt :smile:

Die is inderdaad wel mooi en goed uitvoerbaar. Sla ik op in mn hoofd.

Voor een eventuele volgende…
Ik begon met het idee van vrije vormen, dus maar snijden, snijden, snijden, net zolang tot de volgende laag bereikt was. Toen kwam ik erachter dat alleen rechte lijnen/driehoeken het maximaal haalbare was voor me.

Nee, van een ChiNeeS.

Kans dat ik het mooier maak dan hoe het nu is acht ik zeer klein, dus ik laat het voor nu even zoals het is.

Dat is zeer, zeer vriendelijk. Ik was er al achter dat plantaardig gelooid leer veel geschikter is voor verdere bewerkingen.
Op dit moment heb ik nog geen inspiratie voor een andere band en heb ik een idee om een wijzerplaat van een horloge dat ik nog niet eens heb aan te passen. Verder komt vandaag (als her goed is) een canvas strap binnen voor de BigEye. Maar door deze conversatie kan het zomaar zijn dat er ineens een vonk van inspiratie ontstaat voor een custom strap! Als het zover is dan stuur ik je een pb!

Nogmaals dank voor de geboden tips en aanbod van een stuk leer!

Ah oké, dan is de kans inderdaad groot dat het splitleeer of p.u. leer is, daar zou ik ook niet meer zo veel aan doen. :slight_smile:

Laat maar weten!

1 like