NA Unitas kloon om te oefenen

@Aqualand

Ah financieel dus. Ik hoopte op een gouden tip met een eenvoudig uurwerk dat iedereen met 2 rechterhandjes op moet kunnen oefenen.(met succes)

:grinning::grinning:

1 like

Daar heb ik uiteraard wel aan gedacht, ergens werd aangeraden met een oude vostok of zo te beginnen.
Bij een oud uurwerk kan er ook wat wegspringen (tiretteveer? :sweat_smile:) of een onderdeel kapot zijn die dan lastig is om te vinden. Zie hierboven bij @marnixmoed waar dat zo was.
Van dit uurwerk is alles op voorraad en zijn de onderdelen niet kostbaar. Je hoeft ook niet meteen uit te gaan zoeken of er onderdelen versleten zijn en je eerst concentreren op de handelingen.

4 likes

Prima keuze!
Had zelf eerst wel een beetje geprutst aan oude horloges maar voornamelijk uit elkaar halen/slopen. Pas serieus begonnen met hetzelfde uurwerk. Met een beetje begeleiding kan er weinig fout gaan. :+1:

3 likes

En hij loopt weer!

Vanmiddag na de lunch lekker op het gemakje het uurwerk helemaal uit elkaar gehaald. (Alles behalve het centrale tandwiel omdat ik de minuten pijp er niet af durfde te halen, ik heb daar niet zo een instrumentje voor en ik was bang om de as te verbuigen) . Ik heb de handleiding gevolgd en van alle tussenstappen foto’s gemaakt. Dat is wel belangrijk bij de montage, voor dat je het weet ben je een onderdeel verkeerd om aan het monteren. (Dat gebeurde bijna bij de borg van het hoofdtandwiel en een onderdeel van de tirette)

Het leukste vond ik de tirette, dat zit heel vernuftig in elkaar. Leuk om te zien en nu ook beter te begrijpen hoe het schakelmechanisme werkt en het ene circuit aanstuurt of het andere.

Ik zag er tegenop om de asjes van de 3 tandwieltjes tegelijkertijd goed aan beide zijden in hun steen te krijgen, met name omdat je het niet goed kan zien als de brug er over heen wordt gelegd, maar dat viel me dan weer mee. (Of het was beginners geluk haha)

7 likes

Keurig gedaan.

1 like

Leuk hoor. En “practice makes perfect”.
Als je dit goed kan, moet je eens een oude Timex proberen. Dan lijkt het opeens of je niks meer kunt, want dat zijn echt lastige uurwerken.

1 like

Zou je nog een paar foto’s kunnen plaatsen van hoe het onderweg gegaan is?

Goed gedaan hoor. Volgende stap is het servicen van het uurwerk, dus uit elkaar, schoonmaken en monteren/oliegeven. Ook bij dit (wat groter dan standaard) horlogeuurwerk makkelijker te doen dan bij een klein formaat uurwerk. Daarbij weet je nu hoe deze uit- en in elkaar moet.
Ik weet niet of je bij je leverancier al olie en oliegevers hebt aangeschaft, maar daar kan je prima terecht.

1 like

Goed gewerkt! Je kunt gaan douchen!

1 like

Zal ik doen, vanavond is er even iets anders, wordt morgen.

2 likes

Dat is inderdaad een van de volgende dingen. Ik heb het nu zo in elkaar gezet, maar welke plaatsen moeten met olie en welke plaatsen met vet. En dan krijg je het schoonmaken…
Ik besef dat dit nog zeer basic is.

2 likes

Ik had nog wat foto’s beloofd maar vond dit heel uitgebreide topic waar het heel goed te zien is met veel meer foto’s!

3 likes

Vandaag ben ik weer aan het oefenen gegaan. Het uurwerk weer helemaal uit elkaar gehaald. Deze keer verder, ook de minuten pijp er af en een incabloc open gemaakt, steen er uit gehaald en weer in elkaar gezet.
Bij het in elkaar zetten heb ik bewust niet steeds naar de foto’s gekeken en geprobeerd de onderdelen te herkennen en op de goede plek te monteren. Ik heb ook volgend het schema vet en olie op de bestemde plaatsen aangebracht.
Ik heb nu ook gezien dat de kloon niet exact hetzelfde is als de echte Unitas.
Ik maakte wel een paar foutjes en moest een paar keer weer terug, maar uiteindelijk is het bijna gelukt… De minuten pijp zat niet diep genoeg waardoor het verstelmechanisme niet goed werkte. Later merkte ik dat hij verder er op moest tot je een klik hoorde.
Inmiddels had ik de raderentrein al 3 of 4 keer los gehad en merkte dat het ankerrad vreemde speling vertoonde…
De kenners weten het waarschijnlijk al: het tapeindje is afgebroken. Met 10x vergroting aan de binnenkant van de plaat gekeken en ja hoor, een heel klein stukje metaal gevonden.
Googelend kwam ik tegen dat dat echt een beginnersfout is. Ik was wel gewaarschuwdm de tapjes van het anker niet af te breken maar heb me niet gerealiseerd dat het ankerrad ook van die hele dunne tapjes heeft, eigenlijk heel logisch. :sweat_smile:
Weer een leerzame middag gehad!

2 likes

Zo is het, stapje voor stapje word je steeds beter!

1 like

Na enkele keren het Unitas horloge in en uit elkaar halen vond ik het een uitdaging om een kleiner horloge te gaan doen. We hadden nog een oud dameshorloge liggen. Een vooroorlogse Elka handwinder. de doorsnede van het uurwerk is 22 mm. In eerste instantie was ik wat huiverig maar aan de andere kant: Ik ga er niet veel geld in steken om dat horloge te laten servicen, dus gaan met de banaan, en nu loopt hij ook niet.


na openen het uurwerk er langs de voorkant uit gehaald en wijzerplaat en wijzers verwijderd. Al snel kwam een erg vervuild uurwerk tevoorschijn.
Toen het uit elkaar lag moest er uiteraard goed schoongemaakt worden. Ik had nog helemaal geen ervaring, maar wel een ultrasoon tot mijn beschikking. Al googelend kom je erg veel informatie en tegengestelde meningen tegen… uiteindelijk heb ik besloten om de onderdelen kort in terpentine te doien om de oude olieresten op te lossen. Vervolgens in een zeepoplossing et een beetje ammonia, en uiteindelijk door een beetje isoprpylalcohol. Steeds kort in de ultrasoon en goed nagedroogd na de alcohol. Ik deed het per groepje, eerst de raderentrein, dan het verstelmechanisme, vervolgens het opwindsysteem , en dan het anker en de balans.

De balans wilde niet helemaal lekker draaien. Het was laat, en ik heb het horloge even laten rusten. Weer veel info op het forum e elders geprobeerd te vinden maar nog weinig nuttigs. Vandaag kwam ik op het idee om. het horloge andersom te houden… en lopen…!!
Ik heb de balans weer verwijderd, nog een keer schoongemaakt in de alcohol, en ook het plaatje van de deksteen verwijderd. Het horloge heeft geen incablok maar wel een soort schokdemping door een heel dun messing plaatje. (rechts op de laatste foto) in dat plaatje zat een beetje speling waardoor de balans te diep zakte en net de kast raakte. Alles weer gemonteerd en het horloge loopt nu op beide zijden. Ik heb et vermoeden dat de amplitude nog niet genoeg is. Ik laat hem nu even inlopen en ga nog zoeken naar mogelijke verbeteringen. Nieuwe veer in de veerton? Als ik verder ben zal ik het nog wel posten.

6 likes

In een ander draadje werd dit boek aangeraden, vandaag binnengekregen. Leerzaam en heel overzichtelijk!

3 likes

Wooow, goed bezig :+1:

1 like

Dat is een oudje; zo te zien een omgebouwd dameszakhorloge. Zoals je wellicht gezien had zit de minuutpijp nog niet op het centrumrad “geklikt” maar geklemd op een lange conische pen die helemaal door het centrumrad heen loopt.

Ik vermoed dat er nog een oude blauwe veer in de veerton zit; meestal haal je daar niet veel amplitude meer uit; nieuwe veer zal dat een stuk verbeteren.

Succes verder!

1 like

Dank je Wilko! Dat centrumrad heb je goed gezien. Je moet de conische stift er uit drukken in plaats van te trekken.
Ik ben nu blij als ik een service kan uitvoeren zonder complicaties. Het formaat van dit uurwerk was ook een uitdaging voor me. Bij zo een oud uurwerk komt er waarschijnlijk ook wel wat reparatie bij, daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik word gelukkig ondersteund door een aantal forum genoten en Peter van de Kraats.

Ik denk dat je gelijk hebt. Mogelijjk is het de veer van de balans (hoewel die er vrij goed uit ziet) het probleem of inderdaad de veer. Dat is waarschijnlijk voor mij nog iets te ver gegrepen om daar de goede veer bij te zoeken/plaatsen. eerst maar eens oefenen op de Unitas. Peter kijkt er nu naar. Ik zal nog terugkoppelen wat het was. Daarna wil ik het uurwerk wel weer zelf terugplaatsen in de kast.

2 likes

Dat klopt, ik heb op hem moment een Tissot dameshorloge uit 1925 uit elkaar liggen, en daar is ontzettend veel aan kapot, dus daar zitten voor mij ook nog genoeg uitdagingen aan. :sweat_smile:

Goed bezig; succes verder :+1:

1 like