NA Unitas kloon om te oefenen

Mijn familie is in deze tijd helemaal aan het legpuzzelen gegaan. Ik ga nu ook puzzelen maar dan anders. Het was al lang mijn wens om eens wat te knutselen aan een horloge en goed te snappen hoe die kunstwerkjes nou echt werken. Wel rustig aan beginnen met een niet al te ingewikkeld uurwerk, een kloon van de Unitas 6497.


Via @vinwat ben ik bij Peter vd Kraats terechtgekomen. Na een prettig gesprek wat basic spullen gekocht om de eerste (en misschien ook de laatste haha) stappen te zetten! Ik zal het vervolg nog wel posten.

19 likes

Succes :+1:

2 likes

Succes, ik ben benieuwd!

2 likes

Succes en misschien vind je het wel leuk om te blijven doen.

2 likes

Leuk, heb je ook de uitgebreide werkbeschrijving via @vinwat gekregen?

2 likes

Hallo @Beagle, Joop,
Leuk dat je iets met horloge uurwerken gaat doen.
Ik heb begrepen dat je al met Peter contact hebt gehad en de benodigde gereedschappen heb aangeschaft, hij is ook een professionele horlogemaker en weet zeker wat je nodig hebt om een start te maken met sleutelen.
De meeste forumleden die een clinic van mij hebben gevolgd zijn inmiddels geroutineerde sleutelaars die hun gepassioneerde hobby nu nog intensiever kunnen beleven.
Een leuk voorbeeld is de topic De 3 klusketiers, door @Climholland geschreven en beschrijft hoe een le Coultre futurematic een volledige service ondergaat door de vinwat clinic deelnemers van het eerste uur, drie gepassioneerde sleutelaars hebben inmiddels een le Coultre futurematic in top conditie hieraan overgehouden.
@Elmar2B gaf al aan of je al een werkbeschrijving in bezit had, welnu, die is er wel. Er zijn twee exemplaren in omloop, @lassale, heeft geholpen om het netjes leesbaar en begrijpelijk op papier te krijgen.
Ik zal de beschrijvingen in een PB naar jou toe sturen.
Vanuit mijn plek, wens ik je veel succes met de sleutel start, als er intussen vragen zijn, dan zijn wij zeker paraat om te helpen met oplossen van het probleem.

7 likes

Dank allen, ook voor het aanbod om te helpen.
Ik heb de beschrijving inmiddels gekregen van @vinwat, dank aan allen die er aan hebben meegewerkt!
Het topic van de klusketiers had ik al een paar keer bekeken, geweldig om met zo een groep gelijkgestemden zo een klus aan te pakken en ervaringen te delen!

1 like

Leuk project. Veel succes!

2 likes

Een draad op HF waarin de hartslag van de liefhebbers duidelijk is te horen!

3 likes

Veel plezier.

Ik had er n donor uurwerkje bij genomen, omdat ik na t monteren t uurwerkje wel wilde kunnen dragen. En dat was niet voor niet, want bij t demonteren of monteren was er n asje gebroken.
En oh ja, balansveer kreeg ik niet meer terug in de ton.

Misschien ook wel leuk voor je als ie weer in elkaar zit, om er n horloge omheen te bouwen. Genoeg keuze aan kasten, wijzerplaten, en wijzers voor dit uurwerk.

2 likes

Het gaat me eerst om het uurwerk, snappen hoe dat allemaal in elkaar zit en het werkt. Mocht het lukken dan vind ik het inderdaad wel leuk om er een kast, dial en wijzers bij te zoeken!

2 likes

Heel veel succes! Je bent een held dat je met dit uurwerk start…

1 like

Kom Bert, leg eens uit. Die extra puntjes achter start doen geloven dat dit een lastig uurwerk is, en dat men wellicht makkelijker zou kunnen starten met oefenen… Held is trouwens ook een weggever.

Lastig is een subjectief begrip.

?

Deze stap ik niet.

Wat ik in mijn reactie heb geprobeerd aan te geven is dat ik het van lef vind getuigen dat TS direct op een Unitas 6497 start. Niet zozeer omdat die ‘lastig’ is maar omdat het zonde zou zijn als het bij de eerste poging mis gaat. Veel collega’s, waaronder ikzelf, zijn gestart op uurwerkjes van een paar euro. Dan is het verdriet minder groot als er onderweg iets sneuvelt.

1 like

@Aqualand

Ah financieel dus. Ik hoopte op een gouden tip met een eenvoudig uurwerk dat iedereen met 2 rechterhandjes op moet kunnen oefenen.(met succes)

:grinning::grinning:

1 like

Daar heb ik uiteraard wel aan gedacht, ergens werd aangeraden met een oude vostok of zo te beginnen.
Bij een oud uurwerk kan er ook wat wegspringen (tiretteveer? :sweat_smile:) of een onderdeel kapot zijn die dan lastig is om te vinden. Zie hierboven bij @marnixmoed waar dat zo was.
Van dit uurwerk is alles op voorraad en zijn de onderdelen niet kostbaar. Je hoeft ook niet meteen uit te gaan zoeken of er onderdelen versleten zijn en je eerst concentreren op de handelingen.

4 likes

Prima keuze!
Had zelf eerst wel een beetje geprutst aan oude horloges maar voornamelijk uit elkaar halen/slopen. Pas serieus begonnen met hetzelfde uurwerk. Met een beetje begeleiding kan er weinig fout gaan. :+1:

3 likes

En hij loopt weer!

Vanmiddag na de lunch lekker op het gemakje het uurwerk helemaal uit elkaar gehaald. (Alles behalve het centrale tandwiel omdat ik de minuten pijp er niet af durfde te halen, ik heb daar niet zo een instrumentje voor en ik was bang om de as te verbuigen) . Ik heb de handleiding gevolgd en van alle tussenstappen foto’s gemaakt. Dat is wel belangrijk bij de montage, voor dat je het weet ben je een onderdeel verkeerd om aan het monteren. (Dat gebeurde bijna bij de borg van het hoofdtandwiel en een onderdeel van de tirette)

Het leukste vond ik de tirette, dat zit heel vernuftig in elkaar. Leuk om te zien en nu ook beter te begrijpen hoe het schakelmechanisme werkt en het ene circuit aanstuurt of het andere.

Ik zag er tegenop om de asjes van de 3 tandwieltjes tegelijkertijd goed aan beide zijden in hun steen te krijgen, met name omdat je het niet goed kan zien als de brug er over heen wordt gelegd, maar dat viel me dan weer mee. (Of het was beginners geluk haha)

7 likes

Keurig gedaan.

1 like

Leuk hoor. En “practice makes perfect”.
Als je dit goed kan, moet je eens een oude Timex proberen. Dan lijkt het opeens of je niks meer kunt, want dat zijn echt lastige uurwerken.

1 like