Hoe ga ik dit leren te doen

Van half 7 tot kwart over tien.
Normaal gesproken op dinsdagavond, in verband met het aantal aanmeldingen hadden ze dit jaar een extra cursus s’avonds op woensdag maat ik verwacht niet dat ze dat ieder jaar doen

Oke ik ga proberen omdat in te passen, het leven van een kraanmachinist is nooit van 7 tot 4

1 like

Toch ook belangrijk om te vermelden, hou rekening met het prijskaartje…

Scholing is duur, materiaal is duur en het geheel stopt nooit. :grin:

En, nog een belangrijke, onderdelen bekomen lukt voor veel merken al helemaal niet. Sta je daar met je fortuin aan gereedschappen. :sunglasses:

1 like

Hahaha dat geloof ik. Horloges is een kostbare hobby. Maar ja anders weet ik nooit wat voor verjaardagen en of kerst. Nu wel

Het aantal cursusplekken in Schoonhoven is beperkt. 14-15 deelnemers per klasje. Ze hanteren wel een wachtlijst mocht het vol zijn.

1 like

Jawel hoor! Je familie ziet je aankomen! Bergeon setjes van een paar honderd Euro, een tribniet van 1500 piek, een horlogemakersdraaibank voor… wow…
Maar je kan ook gewoon beginnen met spulletjes van Ali en tweedehands leuke gereedschapjes van bijv. de Rikketik. Eén ding: begin alsjeblieft wel met een set goede schroevendraaiers en/of leer ze zelf slijpen! Veel, ook simpele dingen gaan mis omdat een schroevendraaier niet goed past.

Mwah, tweedehands kun je die wel voor €200 scoren :sweat_smile:

2 likes

Tijdens de eerste lockdown kon je geen cursussen volgen, gewoon zelf aan de gang gegaan: NA Unitas kloon om te oefenen
samen is natuurlijk wel leuker.

1 like

Klopt ook wel, maar het was slechts een voorbeeld. ik ging uit van nieuwprijzen voor topkwaliteit om duidelijk te maken hoe dat lekker kan oplopen. En dat voor een Kerstcadeautje? De Ali spullen zijn het andere uiterste qua prijs en kwaliteit. De waarheid ligt er denk ik ergens tussen in. Maar voor een behoorlijke set gereedschap moet je toch een aardig bedrag neertellen. Dat betekent voor de gemiddelde amateur: sparen en stap voor stap bij elkaar scharrelen.

2 likes

Zeker. Het is een dure hobby…

3 likes

Donaties zijn altijd welkom zal ik maar zeggen.

1 like

Misschien wel, met ontbrekende en afgeragde “punches and stakes” :wink:

1 like

Realistisch. :man_shrugging:

Goed plan Fate. :wave:

Heb zelf trouwens net een stenenpers gebruikt om een net iets te los draaiend automaatrad wat minder hoogtelucht te geven. Loopt nu spelingsvrij; met zowel een nieuw rad als onderste lager.

Een Seitz of Favorite stenenpers behoort tot de standaarduitrusting die je echt nodig hebt. Evenals een verenwinder - die heb ik ook net nog gebruikt:

Omega cal. 564, de veer was nog zo goed dat ik hem niet heb vervangen.

Hier nog even het automaatdeel met blinkend NOS (5-spaaks) transmissierad:

Mijn verenwinder was 240 euro - antiek maar in topstaat, echt een koopje. De Favorite heb ik van mijn uurwerkdocent overgenomen voor 150 of zo. Maar daar vind je ze niet snel meer voor.

3 likes

Je hoeft geen treibniet te hebben om een Seiko te modden. Ik was voor 120 ballen klaar voor de vinwat clinic, en als je daar een glazenpersje en een caseback opener (rubber bal) bij scoort kun je Seiko 5jes gaan modden. Weet ik veel. Het hoeft de hele wereld niet te kosten.

1 like

Ik heb ook 2 jaar geleden de cursus “horlogemaker” bij Chronoglide (Kalle Slaap) gevolg (verjaardag kado :wink: )en dat was heel erg leuk en leerzaam. Om zo maar wat te gaan proberen aan een “oudje” is toch lastig als je niet echt weet hoe de basis werkt. Ik ben zeker geen volmaakt horlogemaker, er zijn ook veel zaken niet behandeld (waaronder bijvoorbeeld chronografen) maar je gaat toch anders aan de slag.

3 likes

Hoe ben je daar aangekomen? :sunglasses:

Omkeerrad niet vervangen?

Je kan de veer beter niet vervangen (als ze nog goed is), dan ze te vervangen door een aftermarket! :sunglasses:

1 like

Dat is prachtig.

De TS zei niet “maken”, maar opknappen. Dat kan betekenen dat hij het glaasje polijst, de kast schoonmaakt en het uurwerk laat voor wat het is.

Voor hetzelfde geld wil hij eens kijken of hij een oefenuurwerk kan strippen en weer in elkaar kan zetten zonder reparaties of restauraties te moeten doen. Mischien wil hij een saffiertje op een goeiekope rus persen. Of een horloge van de baai slopen zonder het in elkaar te zetten.

Je moet ergens beginnen. En dat begin is nooit bij een hele werkplaats. Kortom: Rustaagh, gewoon lekker wat spullen kopen, aanmodderen, en dan eens kijken of je ambities het aanmodderen overstijgen.

1 like

Ik had nog wel meer kunnen en willen vervangen, o.a. het centrumrad komt binnenkort nog binnen. Wiebelde echt heen en weer in de centrumsteen. Naast eBay heb ik inmiddels ook mijn bronnen. :wink: Punt is vaak dat de opdrachtgever binnen een budget wil blijven. Wisselaar opnieuw gesmeerd en werkt prima.

Ik ga bij automaten wel vaker eerst kijken hoe de veer er uit komt, dan standaard te vervangen. Bij handopwinders vervang ik letterlijk altijd; 1 keer niet gedaan, kon ik na twee weken het horloge weer deels ontmantelen om onder garantie de inmiddels gebroken veer te wisselen… …zoals je zelf zult snappen heeft een automaatveer nooit piekbelasting; en een handopwindveer wel.

2 likes

Automaatveer vervangen vandaag… + service natuurlijk. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Letterlijk de eerste gebroken automaatveer die ik zie. :sweat_smile:

1 like