wat ik me vooral afvraag is hoe dat zit met verzendkosten. Ik betaal hier gewoon 6.95 om een pakketje te laten bezorgen in Nederland
In Nederland gaan ze nèt iets zorgvuldiger met de pakketten om (ook is het uurloon iets duurder).
Maar iemand moet ze hier in NL toch ook bezorgen
Touché, al proppen ze in China alles in een bubbelenveloppe, dus dat scheelt ook al iets.
Bijna alles vanuit China wordt met China Post verstuurd. Dit is een staatsbedrijf en de staat vind globalisering helemaal niet verkeerd en wil de binnenlandse economie graag stimuleren, daarom worden de posttarieven laag gehouden. Bovendien gaat bijna alles per container, dus per pakje kost het misschien een paar cent.
De ontvangende postbedrijven (PostNL bv.) ontvangen vrijwel niets voor de bezorging.
Ik hoorde laatst ergens dat de brancheorganisatie fel tegen Aliexpress is. Het schijnt zo te zijn dat ze hevig gespekt worden door de chineese overheid, vandaar de lagen prijzen. Terwijl veelal ‘‘ondernemers’’ in Nederland Aliexpress horloge gereedschap verkopen met een kostprijs van 5 euro voor 25 op bol.com. Mijn Aliexpress vouwluiting kwam trouwens met het vliegtuig helemaal gratis.
Mooi ding, gefeliciteerd!
Zal het blauwe gedeelte in de gaten houden
Je mag 'm hebben, kost je alleen de postzegels. Oh wacht… dan ben je goedkoper uit in China .
Hehe, grappig experiment!
Mijn beste,
Wie niet veeleisend is,
komt zelden iets te kort!!
En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.
Orologio Signaturis Temporis
Hoe kunnen ze het in hemelsnaam voor dat bedrag verzenden??? Ik snap dat echt niet
Als ik nu een 40 voet container vanuit Hong Kong naar Rotterdam wil verschepen, kost me dat ong. €2500. Hoeveel Alibaba producten passen daarin? Stel dat zo’n doosje 10x10x10 centimeter is, dan zijn het er al 68.000 ofwel minder dan 4 cent per horloge. Misschien is het gemiddelde Alibaba product iets groter en worden ze niet perfect gestapeld, maar die bedrijven rekenen ook vast andere bedragen af voor de containers dan jij en ik. Your mileage may vary, maar zo moet je ongeveer rekenen.
Dat is stap zoveel in de keten. Het moet eerst nog naar die container. Daarnaast moet onze ‘duurbetaalde’ (in verhouding dan uiteraard!) postbode het nog in de bus stoppen.
Daarnaast is er ook nog een bedrijf met medewerkers (kinderen waarschijnlijk) die dit ding hebben gemaakt. Batterijen en de grondstoffen daarvoor kosten ook geld.
Ongetwijfeld is het een lading spul dat niet meer tegen een hoger bedrag verkocht kan worden. Naar ik vind het echt bizar.
Verkopers shippen met het belachelijk goedkope (want door de staat gesponsorde) Hong Kong Post of China Post of, als ze in de buurt van HK zitten, rijden ze het zelf in bulk naar de haven. Vandaar ook de vaak relatief lange levertijden: “wachten totdat de container vol zit” (dat is niet helemaal het geval, maar je kunt het je ongeveer zo voorstellen). Voor bezorging vanaf de bestemmingshaven bestaan (ook weet staat-gesponsorde) contracten met diverse landen.
Ik vrees dat al die producten dergelijke prijzen hebben en dat dit geen uitzondering is. Het zijn bv. de kermishorloges die je in de grijpkranen vindt. Hier wordt echt wel winst op gemaakt nog steeds. Het is een volume-spel. En zo komen we bij:
Yep, da’s het ergste van het verhaal. De (kinder)arbeid kost bijna niks (€100-€200 per maand, misschien €300-€400 voor volwassenen). Daarnaast zit China op de grootste bult grondstoffen van de wereld (ze kopen daartoe zowat hele landen op in Afrika) die zulke bedrijven tegen ‘state sponsored’ prijzen mogen betrekken. Al met al is de shipping waarschijnlijk nog het duurste onderdeel van de keten…
Dát is het zeker.
In veel stadscentra (in binnen en buitenland) heb je ook tal van winkels met telefoonhoesjes voor een tientje, welke via China voor 1,50 te krijgen zijn. Ook dagaanbiedingsites taan vol met de producten.
Zelf vind ik het wel een beetje aan de mensen zelf of ze de prijzen nakijken.
Er zit voor dit bedrag toch wel saffier glas in?
Fantastisch trouwens. Geplakte wijzers…
Saffier durf ik niet te zeggen , maar het is verrassend genoeg wel gecoat glas en geen plexi o.i.d.