Op zoek naar een cadeau voor mijn vrouw liep ik tegen deze Womage Chronograph aan. Ik kende het merk niet en hoewel het qua brand identity voornamelijk op vrouwen lijkt te zijn gericht, is deze chronograaf met een diameter van 37 mm ook voor heren goed draagbaar. Omdat ik verwacht dat meerdere leden niet bekend zullen zijn met dit merk en model, leek het me leuk om er een review van te schrijven.
Wijzerplaat
Het horloge heeft een klassieke uitstraling, mede dankzij de Arabische cijfers zonder lume en de geblauwde âalpha handsâ. Ik kon niet achterhalen of ze geblauwd zijn d.m.v. een thermisch proces of dat het gewoon een coating is â voorzichtigheidshalve ga ik maar van het laatste uit. Het moet me wel van het hart dat ik de wijzers aan de korte kant vind: de urenwijzer is op zich prima, maar de minuten en met name centrale seconden mogen van mij de cijfers raken.
De wijzerplaat is 29,5mm in diameter dankzij de relatief brede bezel zonder tachymeterschaal. De plaat is zilverkleurig met een moderne twist: er is een patroon van driehoekjes op aangebracht. Het produceert een alleraardigst optisch effect: wanneer er direct licht op de plaat valt, lijken de driehoekjes donker terwijl bij indirect licht juist de plaat donker lijkt te zijn en de driehoekjes een leuk wit accent vormen. In de onderstaande foto zie je beide effecten:
Op de wijzerplaat zijn drie subdeals aangebracht in wat soms (onterecht) ook wel een âtri-compaxâ configuratie wordt genoemd. Womage heeft de subdials klein gehouden wat de afleesbaarheid niet ten goede komt, maar waardoor tegelijkertijd de cijfers niet afgekapt worden. Een begrijpelijke keuze, omdat dat een bekend punt van ergernis voor veel horlogefanaten is.
Op het rechter register vinden we een schaal (1 t/m 12) voor de chronograafuren. Logischerwijs zou het linker register de minuten bijhouden, en de streepjes verdelen de cirkel ook netjes in de gebruikelijke twaalf partjes. Womage koos er echter voor om het minutenregister slechts 7 minuten te laten bijhouden per volledige rotatie. Om een oneven aantal minuten aan te brengen op een symmetrisch verdeelde subdial, hebben ze de 5e en 6e minuut, in tegenstelling tot de overige nummers, in één en hetzelfde sextant ondergebracht. Een bijzondere keuze, maar misschien is het zinvol voor een obscure sport?
Het onderste register bevat dan de chronograafseconden. Helaas voor de puristen onder ons ontbreken de nummers, waardoor we de chronograafseconden slechts bij benadering kunnen aflezen. Dit lijkt echter een groter nadeel dan het in feite is: zie ook de volgende sectie van mijn review.
De kast
De diameter van iets meer dan 37 mm zal niet voor iedereen voldoende groot zijn, maar vergeet niet dat dit een horloge is in de stijl van de datumloze chronografen van weleer die (althans vandaag de dag) eerder dressy dan sportief aandoen. Ook heeft het horloge met een dikte van 9,6 mm een duidelijke wrist presence. Dankzij een lug-to-lug afstand van 39,5 mm zal deze Womage qua draagcomfort alleen voor de ĂĄllerdunste en -dikste polsen een probleem opleveren.
Volgens de inscriptie op de achterzijde is het deksel gemaakt van roestvrij staal: juist omdat dit gedeelte continu contact maakt met de huid, is het gebruik van dat hypoallergene materiaal extra belangrijk. We zien dat bijvoorbeeld ook bij de bronzen uitvoering van de Tudor Black Bay. De rest van de kast is gemaakt is van een verchroomd thermoplastisch polymeer. De duurzaamheid hiervan zal in de praktijk lager uitvallen dan de keramische materialen die gebruikt worden door bijvoorbeeld Omega, maar dat kunnen we in deze prijsklasse natuurlijk ook niet verwachten en is voor mij dan ook geen probleem.
Ik heb twee punten van kritiek op de kast. In de eerste plaats vind ik de kroon te klein. Een grotere kroon was meer in harmonie geweest en had ook gesigneerd kunnen zijn. Ook laat de afwerking aan de onderkant van de âfat lugsâ te wensen over. Het is niet zichtbaar tijdens dragen, maar doet niettemin af aan de algehele kwaliteitsbeleving. Wel voelen de langwerpige âcoffinâ chrono pushers solide aan, zonder enige âwiggleâ. Bij nadere inspectie bleek dit te komen doordat het uurwerk geen chronograafmodule bevat en deze pushers dus ook geen functie dienen. Slimme keuze om ze vast te zetten, anders vallen ze er alleen maar af. En natuurlijk zet het de curieuze schaal van het minutenregister en het ontbreken daarvan op de secondenregister in een geheel nieuw perspectief.
De band
Deze Womage heeft een lug size van 18mm, wat redelijk in verhouding is met de afmeting van de kast. 20mm zou te groot zijn en waarschijnlijk zou 19mm esthetisch gezien de perfecte afmeting zijn geweest, maar omdat het toch een echte bandenswapper is, ben ik wel blij met de keuze voor een meer gangbare maat. Het horloge wordt standaard geleverd op een faux lederen band in het rood, zonder stitching of padding. Nu had ik zelf liever een donkerblauwe band gezien (met een croco print bijvoorbeeld) omdat dat de geblauwde wijzers ophaalt. Maar gezien dit horloge voornamelijk op vrouwen gericht is, begrijp ik de keuze voor rood ook wel. Wel vind ik de tint wat ongelukkig: het ligt tegen het oranje aan en dat vind ik wat te speels. Een bordeuxrode of zelfs vermiljoen band ware beter geweest.
Koopervaring
Voor zover ik weet, heeft Womage geen boutique stores en ik schaf nieuwe horloges liever niet online aan vanwege allerlei bijkomende kosten als BTW, inklaring en douanerechten. Ook lees ik steeds meer negatieve ervaringen over geopende of zelfs verdwenen pakketjes. Uiteindelijk kocht ik het horloge daarom bij Grijpkranen te Helmond. Ik betaalde er uiteindelijk âŹ1 voor, maar dat kwam vooral omdat ik er pas bij de tweede poging in slaagde om âm te pakken te krijgen. Een behendige horlogefanaat zou in principe 50% korting op deze prijs kunnen realiseren.
Wel jammer: toen het horloge bij poging twee in het bakje viel, beschadigde het glaasje. Ik wilde dit probleem ter plekke adresseren, maar de aanwezige verkoopmedewerker informeerde mij dat dit het laatste exemplaar betrof. Hij bood aan om het horloge zonder bijbetaling om te ruilen voor een goudkleurige Chanel of Marc Jacobs replica, maar ik was inmiddels al verliefd. Dat glaasje regel ik binnenkort wel even met Ferrie Schweitzer, of misschien laat ik er wel saffier inzetten door Rob. Dan nog even @anon50762135EVâs verkoopthreads in de gaten houden voor een mooie strap: zijn polsmaat is namelijk identiek aan die van mijn vrouw, voor wie dit prachtige horloge toch vooral bedoeld is.
Ik sluit af met een opsomming van de pros en cons:
Voordelen:
- goede prijs/kwaliteitverhouding
- klassieke styling met moderne twist
- hypoallergene kast
Nadelen:
- glaasje blijkt fragiel
- geen keuze m.b.t. de band
- uiteindelijk toch een beetje een kermishorloge
Bedankt voor het lezen en een vrolijk Pasen gewenst!