Nieuwe aanwinst: ARSA Springmaster - springende seconde

Ik heb op eBay een tijdje terug een Uhren Magazin uit 1993 gekocht omdat daar een uitgebreid artikel in stond over Minerva en de geschiedenis van Minerva. Het was een leuk verhaal, erg leerzaam.

Na het artikel te hebben gelezen bladerde ik door het tijdschrift. Wat meteen opvalt, was dat men toen nog niets met internet deed en dat er veel meer aandacht voor vintage was. Ook leuk om te zien zijn nieuwe modellen die wij nu als oud beschouwen en je merkt heel erg dat men nog steeds aan het terugkomen was van het quartztijdperk, ondanks dat dat toen toch al wel wat jaartjes speelde.
Ik kwam al gauw in de rubriek “leser und ihre Uhren” terecht. Lezers die hun favoriete horloge presenteren door dit door Uhren Magazin te laten bespreken. Een Tissot Chrono uit de jaren dertig met een Lemania uurwerk. Erg apart is dat het starten en stoppen via een drukker boven de kroon gaat maar het nul-stellen via een drukker op de kroon… Verder een Rolex Explorer II en een ARSA Springmaster.

Een ARSA Springmaster? Mooi vintage horloge, simpel in uitvoering maar met een bijzonderheid; de centrale seconde is een springende seconde (één beweging per seconde ipv vele kleine). Op zich niet iets om je erg druk over te maken, dat doet bijna ieder quartzhorloge maar dit was een mechanisch horloge en nadat ik me gerealiseerd had dat ik dat misschien (let je er op?) nog nooit had gezien toch het artikel gelezen.

Het horloge stamt uit de jaren 60, toen een springende seconde niet iets dagelijks was, quartzhorloges waren immers nog niet in zicht. Om een springende seconde bij dit mechanisch horloge voor elkaar te krijgen moest een vrij omslachtige toevoeging aan het uurwerk gedaan worden. Omdat ARSA (Auguste Reymond SA) zelf geen uurwerken produceerde maakte men bijvoorbeeld gebruik van uurwerken van Chézard (vernoemd naar de plaats waar de onderneming gevestigd is). Het kaliber 7400 van Chézard baseert zich op kaliber 116 (Ø 25,94 mm) en is een uurwerk met zogenaamde indirecte centrale seconde. Om de secondewijzer te laten “springen” moet het seconderad zich erg plotseling, dus niet constant, bewegen wat bij het normale aflopen van spanning in een raderwerk niet mogelijk is.
Nu staat er in het artikel nog een berg technisch Duits dat exact uitlegt hoe dit werkt en wat ik amper begrijp. Om het te vertalen is onbegonnen werk… maar ik maak voor de liefhebber graag een scan :smiley:

Nu was ik dus erg gecharmeerd door het verhaal en ging op zoek bij eBay. Niets gevonden maar wel een zoekopdracht, mocht er één aangeboden worden dat ik een mailtje krijg. En een week of twee geleden was het dus zo ver! Een mailtje van eBay, een ARSA Springmaster te vinden op eBay Duitsland! Er was nog niet op geboden en de prijs van 1 euro bleef ook nog dagen staan. Ik droomde al weg, zo’n leuk horloge voor een euro, maar eBay zou eBay niet zijn en ik mezelf niet als dit bedrag behoorlijk steeg en ik mijn maximum bod twee keer verhoogde (kent u dat?)! Lang verhaal kort, ik heb de veiling gewonnen voor behoorlijk wat meer dan de bedoeling was. Maar nog steeds erg blij en Auguste Reymond is natuurlijk ook een behoorlijk merk.

Vandaag kwam het horloge binnen, het werkt perfect en ziet er goed uit! De kast is 34 mm, verguld met ietsje draagsporen, het glaasje is wat gekrast maar voor de rest prima. Het uurwerk zou zelfs al COSC gecertificeerd zijn…
Op een afstandje (eigenlijk ook van dichtbij) ziet het er uit als een dood normaal horloge maar de springende seconde… nou ja het is gewoon een complicatie (?) die ik nog niet had! Een blijvertje!

Foto’s van eBay, originele volgen!

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bijzonder horloge! (tu)
Nooit geweten dat meerdere merken dit Chezard uurwerk met “true beat” oftewel “jumping seconds” komplikatie hadden gebruikt behalve Doxa.

Uiterlijk ogen deze horloges niet zo heel bijzonder, maar kenners weten het zeldzame uurwerk wel te waarderen; voor de uitvoering van Doxa vragen ze prijzen oplopend tot zo’n $2000!!

Vermeld het artikel in Uhren Magazin misschien ook wat nou eigenlijk de reden was waarom men zo enorm veel moeite gedaan heeft om zo’n “springende sekonde” te maken? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Hoe dan ook: een spektakulaire aanwinst, gefeliciteerd ermee! (tu)

Het is volgens mij een ander uurwerk Paul, zo te zien heeft bovenstaande een soort van jumpertje waarmee de springende seconde werkt, bij deze zijn het twee wieltjes waartussen een klein wieltje zit daat doorgeduwd wordt en dan weer terugspringt waardoor het centrale seconderad doorschiet (daar lijkt het tenminste op :D). Hierbij de scan van het artikel met uurwerk:

Het uurwerk zit ook in de PAM 00080 special edition van 2001.

En moet je dan dit eens lezen: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3782,3782#msg-3782

Freakshow… ::o

Ziet er goed uit, van harte gefeliciteerd en veel plezier ermee. :smiley:

Als iedere letter al 5 euro waard is van je verhaal dan is het inderdaad n dure klok.

Geniet er SPRINGlevend van!

Heel leuk onderwerp Henrik (tu)
Heb er nooit zo bij stil gestaan, blijkbaar was die springende sekonde wijzer belangrijk bij exacte tijdmetingen,
dat zou dan moeten blijken uit deze oude Moser advertentie.

Trias maakt ook nieuwe 35J automatische horloges met deze springende sekonde wijzer.

groet, André

Gesproken als een ware horloge liefhebber.

Vooral dat Ebay-gedeelte is erg herkenbaar. Niet willen laten lopen…:smiley:

Gefeliciteerd Henrik! Smullen zo’n verhaal over de aanschaf van een nieuw horloge. Heel veel draagplezier.

Gerwin

Het is idd een andere opbouw, maar zo te zien wel op basis van hetzelfde uurwerkje!
De Doxa ziet er wel behoorlijk wat ingewikkelder uit, maar na het lezen van het artikel is de werking van de simpeler Arsa springende sekondewijzer me eerlijk gezegd ook nog niet helemaal duidelijk…

In elk geval echt heel interessant en erg leuk om te zien en te lezen; de link met de (waarschijnlijk nogal prijzige) Panerai zal de waarde van je nieuwe aanwinst absoluut geen kwaad doen! :smiley:
Groet,

Hmmmmm, een exacte tijdmeting bij het verspringen?? :smiley: :smiley:

Er zit wel wat in dat meten in exacte hele sekonden, maar wel vreemd dat ze dan niet een soort chrono ervan maken?
Als liefhebber van horloge-rariteiten vind ik al deze nieuwe info echt geweldig en heb in ieder geval weer wat zoektermen voor bij het snuffelen op Ebay erbij genoteerd!!

Groet,

Technisch erg spectaculair, Henrik. (tu)

Ik ben benieuwd naar de echte foto’s

Sterker nog, ik zal kijken of ik morgen een filmpje van het uurwerk kan maken, het is best grappig om te zien hoe dat werkt!

Niet scherp en een beetje trillerig (ik heb een kater) maar misschien toch leuk:

http://www.de-keizer.nl/freddy/MOV01969.MPG

http://www.de-keizer.nl/freddy/MOV01972.MPG

En foto’s:

Leuk !!!
Betaal je een hoop geld voor een mechanisch horloge dat op een secondenwijzer met quartzlook heeft :slight_smile:

leuke klok, vooral geinig dat men zo veel moeite doet om de seconden te laten verspringen.
maar dat maakt het idd ook wel weer een aparte klok.

joost

leuk gedaan, en misschien de volgende keer een alcoholvrij of een statief :wink:

Henrik, ik kan er maar 1 ding van zeggen: één van de leukste topics sinds ik hier regelmatig rondneus!

Proficiat met deze voor de leek niet zo spectaculaire, maar voor de liefhebber heel bijzondere aanwinst.

Groet,

Gerard

Een later reactie maar de JPG staat inmiddels in de ACDC.

Arjay