Nieuwe aanwinsten: Prisma GT en Pontiac Chrono's

Ik breng geregeld een bezoek aan de plaatselijke antiek c.q. curiosa winkel. Een mooi oud pand in de binnenstad volgestouwd met van alles en nog wat. Ik doe daar geregeld leuke vondsten maar daar zit zelden een horloge bij. Tot vandaag. Net terug van vakantie (een weekje eerder dan gepland) besluit ik om voor het boodschappen doen even langs te gaan. De buit, een oude Pontiac en een Prisma GT voor een appel en een ei. Vanochtend in de vitrine gelegd verteld de verkoper mij. Vooral de Prisma kan mij erg bekoren. Met zijn knal oranje wijzers en dashboard wijzerplaat geweldig jaren zeventig. Het horloge loopt ook nog eens prima. De Pontiac daarintegen heeft wat problemen met de start funktie van de chrono en ook het uiterlijk is wat minder (wijzerplaat is nog perfekt). Maar voor het geld kon ik ook deze niet laten liggen. Weet iemand overigens wat voor uurwerk de Pontiac heeft ? De Prisma zal (zeer) waarschijnlijk een Valjoux 7733 hebben. Alle info is welkom.

met vriendelijke groet,
Niels

Hoi Niels,

Qua horlogetechniek kan ik je helaas niet helpen,maar wil wel vermelden,dat dit twee prachtige vintage’s zijn.
Veel plezier hiermee.

Mvg

Stefan

De betere vondsten :wink: De Pontiac zal een Landeron uurwerk hebben denk ik.

Gr!

Prachtige horloges, helemaal mijn smaak.:~

Mooie score (tu)

mvg, Frans

Mooie aanwinsten(tu) daar het je geen Rikketik voor nodig:D

De Prisma lijkt me uit de jaren '70 en de Pontiac schat ik uit de jaren '50.

De Pontiac is mijn favoriet: op laten knappen hoor!

Bedankt voor jullie leuke reaktie’s !

@ tjvreeken. Ik weet nog niet of ik hem laat opknappen. Het uurwerk een beurt geven, nieuw glas en de kast laten vergulden (noem je dit zo?) lijkt me vrij kostbaar.

groet,

Niels

Ik weet niets van vintage s maar ik vind deze errug mooi.
GR harb

Zit ook nog in mijn kistje, wel een andere dial maar uurwerkje zal wel gelijk zijn.

mvg, Frans

Niels1974 Schreef:

Bedankt voor jullie leuke reaktie’s !

@ tjvreeken. Ik weet nog niet of ik hem laat
opknappen. Het uurwerk een beurt geven, nieuw glas
en de kast laten vergulden (noem je dit zo?) lijkt
me vrij kostbaar.

groet,

Niels

Hoe duur het is weet ik ook niet, maar als het mijn horloge zou zijn, zou ik wel even hier en daar informeren. Ik denk wel dat je snel een paar honderd kwijt bent. Waarschijnlijk ging ik er wel voor sparen.

Als ik die Prisma zie, denk ik hebbe, hebbe, hebbe… Wat een leuke 7733 is dat zeg. Als ik me niet vergis is Prima nog een Nederlands merk ook.

Ik ken de geschiedenis van Prisma niet maar volgens mij is het idd een nederlands (plak) merk.

Ik vond hem ook gelijk leuk toen ik hem vond. Hij lag verborgen tussen wat andere horloges. Er kwam een grote grijns op m’n gezicht toen ik hem eruit viste :).

Nog een vraagje. Het horloge loopt verder goed en de chrono werkt uitstekend. Echter er zit wat condens achter het glas af en toe. Waarschijnlijk de rubbertjes van de pushers die vervangen moeten worden. Ongetwijfeld is het ook beter om het uurwerk gelijk een beurt te geven. Maar ik zit een beetje tegen de kosten aan te hikken (je bent al snel 150 euro kwijt. Het horloge zelf heeft me 15 gekost). Het vervangen van de rubbertjes zal ongetwijfeld een stuk minder zijn. Wat is wijsheid?

De Pontiac gaat een ander glaasje krijgen. Na een poetsbeurtje ziet hij er al een heel stuk beter uit. Het uurwerk is trouwens een Landeron 149. Ik heb het uurwerk bekeken. Ik zal te zijner tijd een foto posten van het resultaat.

groet,

Niels

Nog een fotootje van om de pols

Niels1974 Schreef:

Nog een vraagje. Het horloge loopt verder goed en
de chrono werkt uitstekend. Echter er zit wat
condens achter het glas af en toe. Waarschijnlijk
de rubbertjes van de pushers die vervangen moeten
worden. Ongetwijfeld is het ook beter om het
uurwerk gelijk een beurt te geven. Maar ik zit een
beetje tegen de kosten aan te hikken (je bent al
snel 150 euro kwijt. Het horloge zelf heeft me 15
gekost). Het vervangen van de rubbertjes zal
ongetwijfeld een stuk minder zijn. Wat is
wijsheid?

groet,

Niels

Condens achter het glas is niet zo goed, vocht in het uurwerk is namelijk dodelijk voor het uurwerk op den duur. Ik zou gewoon een beurt uit laten voeren, ondanks de kosten, omdat ik het een leuk horloge vind. Als je er wat aan wilt verdienen bij een eventuele verkoop, dan zou ik dat niet laten doen, omdat je die kosten er niet uit zult halen. De afweging is dus, houd je het horloge en draag je hem of niet. Mocht je hem willen verkopen, ik bied nu al 20 Euro :smiley:

Niels1974 Schreef:

Ik vond hem ook gelijk leuk toen ik hem vond. Hij
lag verborgen tussen wat andere horloges. Er kwam
een grote grijns op m’n gezicht toen ik hem eruit
viste :).

groet,

Niels

De grote vraag is hier natuurlijk, wat lag er nog meer? En waar is dit adresje van je, maar dat ga je ons vast niet vertellen :+

Jürgen Schreef:

Niels1974 Schreef:

Nog een vraagje. Het horloge loopt verder goed
en
de chrono werkt uitstekend. Echter er zit wat
condens achter het glas af en toe.
Waarschijnlijk
de rubbertjes van de pushers die vervangen
moeten
worden. Ongetwijfeld is het ook beter om het
uurwerk gelijk een beurt te geven. Maar ik zit
een
beetje tegen de kosten aan te hikken (je bent
al
snel 150 euro kwijt. Het horloge zelf heeft me
15
gekost). Het vervangen van de rubbertjes zal
ongetwijfeld een stuk minder zijn. Wat is
wijsheid?

groet,

Niels

Condens achter het glas is niet zo goed, vocht in
het uurwerk is namelijk dodelijk voor het uurwerk
op den duur. Ik zou gewoon een beurt uit laten
voeren, ondanks de kosten, omdat ik het een leuk
horloge vind. Als je er wat aan wilt verdienen bij
een eventuele verkoop, dan zou ik dat niet laten
doen, omdat je die kosten er niet uit zult halen.
De afweging is dus, houd je het horloge en draag
je hem of niet. Mocht je hem willen verkopen, ik
bied nu al 20 Euro :smiley:

Je bod staat genoteerd ;)!
Bedankt voor je reaktie. Ik ga er nog even over nadenken.

Wat betreft het adres,dat wil ik je best sturen. Misschien ligt er nog iets leuks voor je (ik acht de kans echter niet heel groot).

Groet,
Niels