Nieuwe rommelmarkt vondst, Pontiac Profondus quarts diver met doos en certificaat ;-)

Vanmorgen naar een rommelmarkt in België geweest en thuisgekomen met een mooie aanwinst :wink:

Kan er niks over vinden op het web en denk dat het best een zeldzame verschijning is.

Goed dat het een duikhorloge is want anders zat er vast vocht in…wat een peukenweer!

Extra leuk is de originele doos, jammer dat het scharnier kapot is maarja…en natuurlijk het certificaat met daarop de naar mijn idee wel erg nette garantie voorwaarden!

Ik heb het vermoeden dat er een dieptemeter is ingebouwd gezien de binnenring met schaalverdeling maar weet het niet zeker…

Als je meer weet te vertellen over dit type horloge hoor ik het graag :wink:







22 likes

Kan je er helaas niets over vertellen maar ik vind 'm wel leuk!!

Mooie klok! Profondus is (vrijwel?) altijd typering voor dieptemeter. Zie ik daar bij 3 uur geen buisje in het glas zitten?

2 likes

Mooi hoor :+1::ok_hand:

Er zit inderdaad een soort buisje op 3 uur :wink:

Bijzonder mooi horloge. Is het glas nog heel, want dat is essentieel voor de waarde en werking. Het water komt bij 3 uur binnen en hoe hoger de druk in het water des te verder het rond gaat in het glas, aan de schaalverdeling kun je zien hoe diep je zit.

4 likes

Mooie aanwinst!

Gave vonst!

Leuk om te horen hoe die dieptemeter werkt, glas is naar mijn idee nog heel.
Alleen wat krasjes die ik er eventueel uit zou kunnen poetsen maar dat kan altijd nog…

Leuke vondst! Er staat een soortgelijke te koop op UF

https://uhrforum.de/musette-660ft-vintage-diver-mit-tiefenmesser-t268164

Is inderdaad een boron-tube.
Als er een automatisch werkje in zat had je een klein jackpotje geraakt.

Hij is ENORM mooi man congrats!

Die lijkt er erg veel op!

Bedankt voor de link en iedereen voor de info :wink:

Voor mijn gevoel evengoed een klein jackpotje :wink:

Ben ook meer van de mechanische horloges maar iets in me zei dat ik spijt zou krijgen als ik hem zou laten liggen :slight_smile:

Leuk dat de term Profondus op de wijzerplaat eigenlijk Profundus had moeten zijn?

Mooie vondst !!

Waarom?

Wauw, heel gaaf!

Mijn beste,

FANTASTISCH IN HOOFDLETTERS.:+1:

Geniet ervan!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Hele gave vondst!

Op het horloge in de link naar UF staat profundus en dat is “diep” in Latijn.

Als ik zoek op Profondus zoals op mijn wijzerplaat kom ik op Notomastus profondus en dat is een borstelworm… :smile:

Maar ook op een squale horloge met dezelfde dieptemeter dus zal toch wel kloppen :wink:

Profond = diep in het Frans

1 like