Nieuwe - verstelbare - sluiting voor Omega Seamaster 300m

Een tijdje terug kocht ik bij Jaap @SuperC m’n Omega Seamaster 300m Ceramic, ref. 212.30.41.20.03.001 :heart_eyes: . Voor mij een lang gekoesterde droom. Ik ben geen fan van vintage en ook niet van de golfjes die je bij veel uitvoeringen op de wijzerplaat ziet. De uitvoering met keramische bezel en egaal blauwe wijzerplaat had mijn absolute voorkeur. Dus; knoop toch doorgehakt, terug naar 2 horloges; een beater (Hamilton Khaki Quartz) en deze Seamaster die ik dagelijks draag en die ik dus bij Jaap kocht:

image

Nu kende ik wel het ‘probleem’ van het ontbreken van de fijnverstelling in de sluiting. Iets wat voor mij een breekpunt zou kunnen zijn bij de aanschaf. Ik heb meerdere duikers gehad, ben absoluut geen fan van rubberen of siliconen banden en heb dus altijd dankbaar gebruik gemaakt van de fijnverstelling m’n beater, op de Seiko’s, Orissen en m’n (ex)Breitling. Ik gebruik vaak 3 gaatjes van de fijnverstelling. Het lag dus in de lijn der verwachting dat ik dat, ondanks de halve schakels, zou gaan missen.

En dat was ook zo. Uiteraard wist ik dat er mogelijkheden voor alternatieve sluitingen waren en die route heb ik dus maar eens bewandeld. Na een beetje Youtube en wat eerdere posts hier op het forum de knoop doorgehakt; het moest de iets grotere sluiting met 6 verstel mogelijkheden (maar zonder diver extention) worden. De optie met 3 verstel mogelijkheden zou wel eens iets te weinig kunnen bieden. Meer gevoel dan wijsheid overigens :wink:

Vervolgens gezocht naar een leverancier; en dan kom je er achter dat Omega de prijs ‘iets’ heeft aangepast :face_with_symbols_over_mouth: Van +/- € 150 naar € 230. Kleine wijziging …
Slaat dan de twijfel weer toe? Is dat te duur? Dat is 2x JA.
€ 230 voor die sluiting […]. Maar goed; aan comfort mag geen prijs hangen, dus de twijfel ter zijde geschoven, en André @Horloge24 benaderd met de vraag of hij de sluiting (Omega partnr. 117STZ001154 ) kon leveren. Dat kon hij uiteraard en binnen no-time had ik de sluiting op de mat. :+1:

Inmiddels gemonteerd; halve schakel uit de band om de iets grotere lengte van de sluiting te compenseren en sluiting gemonteerd. Het resultaat is TOP ! Hij is iets dikker en iets langer. Maar de verstelmogelijkheid is geweldig. De maximale vertelling is 10mm en komt overeen met de lengte van één volle schakel. En het geheel voelt kwalitatief aan zoals je van Omega (en voor dat geld :sweat_smile:) mag verwachten. Heeft Omega de sluiting te duur gemaakt ? JA; maar is de sluiting z’n geld waard? Da’s ook een JA.

Dus tevreden, echt een aanrader ! André @Horloge24: bedankt voor het advies en de vlotte levering!
Jammer dat Omega deze referentie niet vanaf dag één zo heeft uitgevoerd.

15 likes

Lekker hè. Een van de eerste dingen die ik ook bij André (@Horloge24) heb laten doen bij mijn oude Seamaster (ik had dezelfde in het zwart). Het is de beste upgrade ever! Ga je een hoop plezier aan beleven. :ok_hand:

Inderdaad.
Gelukkig zit de snelverstelbare sluiting (met een duikextensie) wel op de meest recente versie van de Seamaster, maar ja die heeft golfjes:wink:

1 like