NA | Omega Seamaster Diver 300M Co‑Axial + Rubberen Band (#108)

Dit verhaaltje gaat over een nieuwe aanwinst, mijn NA. Alweer? Jawel! Deze keer een horloge waar ik al anderhalf jaar over ‘aan het emmeren’ ben, een OMEGA Seamaster Diver 300M Co‑Axial Master Chronometer 42 mm (ref. 210.30.42.20.03.001). De knoop is eindelijk doorgehakt.

Ik ga over het horloge wat basiseigenschappen, eerste ervaringen en gevoelens met je delen maar niet uitgebreid inhoudelijk want er staat al een hoop over deze Omega geschreven in een prachtige review van Max (@quantore). Die is serieus het lezen waard! :ok_hand:

De eigenschappen laten zich wat mij betreft het beste vertalen uit Omega’s eigen informatie. Ik ben een beetje lui, dus ik kopieer/plak even.

DESCRIPTION

Since 1993, the Seamaster Professional Diver 300M has enjoyed a legendary following. Today’s modern collection has embraced that famous ocean heritage and updated it with OMEGA’s best innovation and design.

This 42 mm model is crafted from stainless steel and includes a blue ceramic bezel with a white enamel diving scale. The dial is also polished blue ceramic and features laser-engraved waves and a date window at 6 o’clock.

The skeleton hands and raised indexes are rhodium-plated and are filled with white Super-LumiNova, while the helium escape valve has been given a conical design.

The watch is presented on a stainless steel bracelet and is driven by the OMEGA Master Chronometer Calibre 8800, which can be seen through the sapphire-crystal on the wave-edged caseback.

FEATURES

  • Anti‑magnetic
  • Date
  • Screw‑in crown
  • Unidirectional rotating bezel
  • Chronometer
  • Helium escape valve
  • Transparent case back

TECHNICAL DATA

Between lugs: 20 mm
Bracelet: steel
Case: Steel
Case diameter: 42 mm
Dial colour: Blue
Crystal: Domed scratch‑resistant sapphire crystal with anti‑reflective treatment on both sides
Water resistance: 30 bar (300 metres / 1000 feet)

(Bron: Omegawatches.com)

Ik heb zelf gekozen voor de blauwe uitvoering. Waarom? Rationeel kan ik daar geen enkele goede verklaring voor geven. Het voelde voor mij als ‘weer eens wat anders’. Blauw, fijn. Je kent het wel.

Ik heb in mijn horlogeminnend leven al de nodige zwarte wijzerplaten op de pols voorbij zien komen en het was echt wel eens tijd voor eens wat anders. Blauw dus.

Bovendien ben ik de herfst - winter hebben we nog niet echt gehad hè … :thinking: - inmiddels wel zat. Zeker nu met al dat gewaai en de onophoudelijke regenbuien waardoor hier ook natte vensterbanken. Handig joh, ramen die naar binnen openen! Zet er een fors windje tegenaan en ze gaan fijn lekken. Tja. Maar goed, blauw dus omdat het zo’n heerlijk frisse zomerse kleur is.

Omega blauw vind ik - dat was me ook al eerder opgevallen - een hele mooie diepe blauwe kleur, die naar gelang de lichtomstandigheden meerdere tinten laat zien. Ik noem het mijn fitiy shades of blue watch. Ik raak er zelf(s) een beetje opgewonden van. Mooi! :heart_eyes:

Omega lijkt wel een beetje ‘mijn merk’ geworden. Dit is namelijk al mijn vierde Seamaster. Serieus. :innocent:

Ik heb in 1998 een Seamaster 300 GMT ‘50th Anniversary’ (ref. 2534.50.00) gehad, het begin van deze eeuw een Seamaster 300 Chrono Diver (ref. 2594.52.00). Mijn laatste was de Omega Seamaster Pro 300M (ref. 212.30.41.20.01.003). Oh wacht, dat was niet de laatste. Ik vergeet spontaan mijn Omega Speedmaster ‘Moonwatch’ Professional Chronograph (ref. 311.30.42.30.01.005). Die heb ik ingeruild op de Seamaster waar dit verhaaltje over gaat.

Goh, dat ik de Moonwatch al bijna vergeten was. :see_no_evil: … oef, dat zegt wel wat! Het was serieus een van de meest fijne horloges die ik in tijden om de pols heb gehad. Even afgezien van het gedoe met een goede afstelling van de band/sluiting, ik was er al aan gewend. Het was in een aantal opzichten ook nog eens ‘mijn eerste keer’. Lekker.

Ik weet welhaast zeker dat er nog een tweede keer gaat volgen. Bij voorkeur erbij, dus mijn blauwe Seamaster én een Moonwatch. Dan ben ik klaar, serieus!

Oké. Tijd voor wat plaatjes, … don’t we all love plaatjes? :wink:

Wat ik bij de Seamaster Pro 300M serieus heb gemist was een sluiting met een mogelijkheid om snel even wat te verstellen (een mogelijkheid tot ‘microverstelling’), iets wat ik trouwens ook bij de Moonwatch had willen zien. Daar ontbrak ook nog eens de mogelijkheid een halve link erbij te kopen, oh oh Omega. Foei!

Bij mijn vorige Seamaster heb ik vrij snel een nieuwe sluiting laten plaatsen, wat inmiddels een best wel een dure optie is geworden.

Gelukkig is de nieuwe wél ‘af fabriek’ uitgerust met de bedoelde sluiting, om precies te zijn een sluiting met 6 verstelpunten én een duikextensie. Dat laatste voor het geval je het horloge over je maatpak, … ûh wetsuit, wil dragen. Zal mij niet snel gebeuren, maar je weet maar nooit. Toch handig dat het bestaat. Niet?

Iets wat ik nog nooit eerder heb gehad, is een horloge met een zichtbodem.

Ook dat stond nog op mijn wensenlijstje. Ik vind het trouwens wel raar. Een zichtbodem op een toolwatch, op een duikhorloge. Alsof dat nuttig is als je onderzee gaat. Het zorgt wel voor een extra designuitdaging vermoed ik zo maar. Bij Omega zijn ze er evenwel in geslaagd om deze dikke duiker gewoon tot over de 300 meter te garanderen. Doe dan maar een zichtbodem.

Hoewel Omega zijn best heeft gedaan er iets moois van te maken, is dit natuurlijk niet het meest begerenswaardige uurwerk wat er is. Wat dat aangaat is het leuk, maar niet iets om wakker voor te blijven. :wink:

Ik wil het eigenlijk ook nog even over de verlichting hebben. Daar kan ik kort over zijn, die is top! Net als bij de vorige Seamaster zijn de urenwijzer en de ‘pip’ (op de duikring) groen van kleur, de rest is blauw.

Op bovenstaande foto is trouwens goed te zien dat het blauw van de wijzerplaat en de duikring bij wat minder omgevingslicht meer richting antraciet gaat. Dat is wat ik bedoelde met fifty shades of blue, ik vind het een feest om deze Seamaster met ‘meerdere gezichten’ te hebben.

Overigens wat het gezicht aangaat hoor ik ook mensen over de golfjes op de wijzerplaat. Vaak fronsende wenkbrauwen. Is het niet een beetje teveel van het goede? Tja, het is wel een kwestie van smaak natuurlijk …

… zo op de foto zie je de golfjes (uiteraard!) prominent aanwezig. Brengt mij op een goedbedoeld advies: Ga er voor de grap eens in het echt naar kijken! Het is leuk, speels en voor mij bepaald niet storend aanwezig. Ook dat heeft Omega goed gedaan wat mij betreft. Ook ik was er vanaf foto’s wat huiverig voor hoor maar ik vind het geslaagd. Goed gedaan Omega!

Als laatste de HEV (‘Helium Escape Valve’). Iets groter dan bij de vorige Seamaster, maar minder opvallend dan de foto doet vermoeden.

Prima in verhouding op de pols. Ook dit is een smaakdingetje, twisten heeft dan ook geen zin. :wink:

Ook leuk, deze Omega is een Master Chronometer. Kortgezegd komt het er op neer dat het uurwerk op diverse manieren is getest. Hier het bijbehorende marketingpraatje van Omega.

DOUBLE CERTIFICATION: METAS AND COSC

To own a MASTER CHRONOMETER is to be confident that your watch has been certified not once – but twice! The 8 stringent METAS tests your timepiece must face to earn the title MASTER CHRONOMETER can only begin with movements already certified by COSC (Official Swiss Chronometer Testing Institute). And it’s a completely transparent testing process. If you want to know how your own watch performed during the 8 METAS tests, you can view the exact results by entering your certificate number online.

(Bron: Omegawatches.com)

Er zit bij deze Seamaster dan ook een ‘Master Chronometer’ pasje. Dat is een pasje met een RFID chip, waarmee je met een Omega scan-app (iOS versie) alle testgegevens van je eigen uurwerk kan ophalen. Geinig.

Het kan uiteraard ook gewoon op de Omega website, zoals je hierboven al hebt kunnen lezen. Vind ik makkelijker leesbaar. Tja, da’s de leeftijd.

Hieronder de resultaten van mijn Master Chonometer.

Mooie testresultaten. Overigens, ik ben al meer dan 24 uur verder en constateer een afwijking van nog geen seconde per dag. Da’s errug netjes. Als dit zo blijft ben ik helemaal blij, ik bedoel nog blijer … grote blij! :rofl:


Dank je wel voor het lezen!
Heb je alleen naar de plaatjes gekeken? Ook fijn, dank. :sunglasses:

139 likes

TLDR maar echt een heel gaaf horloge! Ik dub nog steeds over een zwarte op rubber band, zou geweldig zijn naast de DJ.

Wel een top combo nu!

1 like

Gefeliciteerd !

1 like

Had je het toch even moeten lezen. De Speedmaster Pro is er niet meer … :wink:

2 likes

Hahah , naja dan heb je de betere keus gemaakt :joy:

Beter dan zn saaie mannen chrono :shushing_face:

1 like

Beauty :call_me_hand:

1 like

Geweldig mooi horloge. Bij deze laatste versie vind ik eindelijk ook de band mooi. Echt verbeterd t.o.v. de oude band wat mij betreft. Blauw is ook erg gaaf. Je moet er wel de juiste pols voor hebben, want hij draagt niet heel klein.

Dat je aan deze, samen met een Speedmaster, genoeg hebt kan ik goed begrijpen. Veel plezier ermee!

2 likes

Dank je wel! :ok_hand:

Klopt. In verhouding voelt 'ie iets groter dan de Speedmaster Pro, terwijl de maten nagenoeg gelijk zijn. Hij is wel een stuk zwaarder.

Dat hij niet klein draagt heeft volgens mij m.n. te maken met de brede duikring en het kastontwerp. Daardoor oogt 'ie wat forser. Mijn pols is overigens 17,5cm in omtrek. Ik vind het een prima maat, maar daar zijn lang niet alle HF-geleerden het over eens … :wink:

1 like

Gefeliciteerd met jouw nieuwe Seamaster en dan ook nog in het blauw, prachtig, er gaat niets boven een blauwe Seamaster😀.

2 likes

Ik zou zeggen, gooi er eens een paar wristshots in. Dan zijn de geleerden direct overtuigd dat dit prima kan.
Mooi nieuwe aanwinst weer hoor :ok_hand:

1 like

Gaaf, overigens ook weer erg mooie foto’s en leuk geschreven NA!

1 like

Echt een tophorloge! Heb ook deze nieuwste al drie maal gehad en ook weer verkocht. Maar dat hij er eens weer gaat komen is iets dat zeker is.

Geniet er van.

En complimenten voor de prachtige foto’s!!

2 likes

Dank dank, iedereen … :ok_hand:

Ik was er al mee begonnen: Klik! :wink:

1 like

Gefeliciteerd! Cool! Heel mooi horloge en dito verhaal. :pray:t2:
Kan alleen niet meer ‘moonen’ :wink:

1 like

Niks mis mee!

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd en veel draagplezier gewenst :+1::grinning:

1 like

Netjes hoor ,wat een TOPKLOK :star_struck:

1 like

Mooi man. Gaan goed samen, ook met het oude modelletje trouwens…

138A5833-A670-4644-A709-E02259738976

9 likes

Gefeliciteerd man.

Geniet ervan en snel een Speedmaster toevoegen :ok_hand::+1::+1:

1 like

Gaaf! Van harte gefeliciteerd kerel :sunglasses: :+1:

1 like