NA + Review: Omega Seamaster 42mm Diver 300M Master Chronometer Co-Axial 210.30.42.20.01.001

Een stukje tekst, dus pak lekker een bakje koffie, ga er even voor zitten en dan neem ik je mee op reis in de wereld van de Omega Seamaster.

Een lange autorit naar het verre Zuiden van het land zet je toch aan het denken. De kriebels die de afgelopen tijd aanwezig waren konden lastig gestild worden. Vrij recent heb ik van een gewaardeerd forumlid een Squale Atmos overgenomen (Zal hier binnenkort ook een NA van maken), een prachtige klok. Toch bleef er iets kriebelen. Een aantal horloges kwamen constant voorbij in mijn gedachten de Zenith El Primero (03.2150.400/69.C713), de IWC Portugieser (IW371446) en de Tudor Pelagos (25500TN).

Nog voor mijn rit naar het zuiden ben ik gaan kijken bij Schaap & Citroen in de randstad, hier heb ik meerdere klokjes om mijn pols gehad. Onder andere de IWC Portugieser, raar genoeg: hoe mooi hij er ook uit ziet op foto’s in het echt kon ik de klik niet krijgen. Heeft het te maken met de prijs en het feit dat er een ETA 7750 in zit? Voor het bedrag van € 7.550 verwacht je wellicht een manufactuur zoals in de prachtige 7 Days variant. Ook probeerde ik nog een Seamaster in het blauw op rubber, prachtig maar ik was nog niet helemaal overtuigd. Maar wat dan wel?

Na een tijdje dagdromen in de auto aangekomen in de Limburgse hoofdstad die wordt gekenmerkt door zijn Bourgondische levensstijl. En natuurlijk voor ons horlogeliefhebbers gekenmerkt door de mooie horlogewinkels zoals Leon Martens, Juwelier Burger en Filipucci. Een rondje langs de velden resulteert in het aanschouwen van enkele meesterwerkjes om mijn pols: Tudor Pelegos 25500TN, IWC Portugieser 7 days, IWC Portugieser Chrono, Rolex Batman en deTudor Black Bay Sub. Maar uiteindelijk blijft er eentje hangen; de nieuwe Seamaster 300M Co-axial. Bij Schaap & Citroen hebben ze er nog eentje nieuw liggen, na een leuke onderhandeling loop ik zo blij als een kind in de snoepwinkel naar buiten met een prachtige nieuwe klok om mijn pols.

Maar goed, voor nu even genoeg geklets. Eerst wat foto’s:

Specificaties
Deze uitvoering betreft referentienummer 210.30.42.20.01.001 , in mijn opinie een van de mooiste. Wellicht voor sommigen wat “saai” in het zwart maar voor mij maakt dit hem perfect draagbaar in vele situaties.

MOVEMENT
Calibre: Omega 8800

Self-winding movement with Co-Axial escapement. Certified Master Chronometer, approved by METAS, resistant to magnetic fields reaching 15,000 gauss. Free sprung-balance with silicon balance spring, automatic winding in both directions. Rhodium plated finish with Geneva waves in arabesque.
Power reserve: 55 hours

Wat een prachtig uurwerk, zoals je kan zien door de glass back is de afwerking echt fantastisch. De rodium rotor is versierd met de emblematische golven van Genève met arabesk patroon dat uitstraalt vanuit het midden van het uurwerk. De siliconen Si14 balans zorgt ervoor dat het uurwerk erg onderhoudsvrij is met een interval periode van 8-9 jaar.

Daarnaast is het uurwerk naar COSC ook METAS gecertificeerd. Een nieuw ontwikkelde certificering die zich niet enkel op het uurwerk richt maar juist op het horloge en bijna 15 dagen in beslag neemt. Immers kan een uurwerk zich heel anders gedragen als het eenmaal in de kast zit. Op deze manier kan Omega consistente kwaliteit garanderen voor hun Master Co-Axial uurwerken onder elke omstandigheden. Een enorm interessant artikel over METAS is hier te vinden: https://monochrome-watches.com/inside-omega-master-chronometer-facilities-video-documentary/ . Je kan wel stellen dat Omega de lat enorm hoog legt voor hun uurwerken!

EDIT
Blijkbaar is het tegenwoordig ook mogelijk je individuele METAS certificering te zien via je My Omega account. Zie hier de resultaten:

Ook is het uurwerk tegen magnetische velden van 15,000 gauss (of 1.5-Tesla), dit komt overeen met het magnetische veld in een MRI scan! Ter referentie: Rolex heeft de Milgauss special ontwikkeld voor het werken in wetenschappelijke omgevingen met veel magnetische straling. Deze is bestand tegen (mille) 1,000 gauss. Oftewel; de omega is 15x sterker bestand tegen magnetische velden! Ook de schok resistentie van 5,000 g is niet misselijk!

CRYSTAL
Domed scratch-resistant sapphire crystal with antireflective treatment on both sides

Uiteraard saffier glas dat aan beide kanten is ontspiegeld. Wat mij enorm aantrok aan de Seamaster is dat hij een prachtige display caseback heeft. Erg bijzonder voor een horloge dat tot 30-Atmos (300M/1000ft) onderwater bestand is. Helaas is het horloge lastig binnenstebuiten te dragen ;).

WATCH CASE & DIAL
Case: Steel Case
Diameter: 42 mm Dial
Colour: Black

Wat een plaatje! De bezel glimt je tegemoet, ook de wijzerplaat is prachtig. Beide zijn gemaakt van het krasvaste ZrO2, oftewel: keramisch zirkoniumoxide. Dit is ook terug te zien op de wijzerplaat. Het iconische golf patroon is weer terug en door middel van laser gravering in de wijzerplaat gegraveerd. De wijzers en indexes zijn gerodineerd. Daarnaast is de bezel en de indexes gevuld met porselein voor langere levensduur en betere afleesbaarheid. De Super-LimiNova helpt ook nog eens mee met het aflezen in het donker. De kast is nu 42 mm in plaats van de 41 mm bij de vorige modellen, ondanks dat oogt de kast mooi elegant, slank en loopt die rond om de pols.

Opvallend is ook de plaatsing van de datum aanduiding aan de onderkant van de wijzerplaat, op deze manier is het horloge esthetisch meer in balans. Het datumwiel is meegekleurd in de kleur van de wijzerplaat.

WATER RESISTANCE
30 bar (300 metres / 1000 feet)

Ik moet eerlijk zeggen, alhoewel ik mijn PADI heb, ik denk niet dat ik durf te duiken met de Seamaster. Daar is die me toch iets te kostbaar voor, en mijn onhandigheid kennende bots ik hem dan ook veel te snel ergens tegen een zuurstoftank aan en zit er ergens een kras op. Maar, mocht het zover komen kan ik volgens specificatie 300 meter diep met de Seamaster. Lijkt me voldoende!

Mocht ik nog dieper willen beschikt de Seamaster over een Helium Release Valve (HRV). Bijzonder is dat praktisch niemand deze HRV ooit zal moeten gebruiken, enkel voor saturatieduiken moet je hier rekening mee houden. Daar Helium kleinere moleculen heeft dan gewoon zuurstof kan deze onder hoge druk toch het horloge binnendringen. Bij het stijgen is het dan mogelijk dat de druk dermate verhoogt in het horloge door het uitzetten van de heliummoleculen dat het horloge barst. Op zo een moment kan je dus handmatig de HRV openen om het helium te laten ontsnappen. Als de HRV open is dient een klein rood lijntje als waarschuwingsindicator:

FEATURES
Anti-magnetic Chronometer Date Helium escape valve Screw-in crown Transparent case back Unidirectional rotating bezel

Veel van de kenmerken heb ik al met jullie doorlopen in de vorige onderdelen. Wat ook nog wat speciale aandacht verdient is de band. Deze voelt enorm comfortabel om de pols. De afwerking is concessieloos en de verschillen in “polijsting” zijn prachtig. Ook heeft band een quick adjust functie waarbij die zeer snel iets ruimer of strakker te maken is. Handig voor als de zomer er zo weer aankomt en de pols iets opzwelt door de hitte of juist weer krimpt door de airco.

Conclusie
Wellicht wel mijn favoriete horloges zover. Tuurlijk blijft het een bak geld, maar als ik zie wat voor technologische doorontwikkeling Omega heeft gemaakt met het 25-jarige jubileum van de Seamaster durf ik wel te stellen dat je enorm veel horloge krijgt voor het geld. Daarnaast draagt die comfortabel, ziet die er prachtig uit en speelt die enorm mooi met het zonlicht. Ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn als ik over dit technisch hoogstaand precisiebombardement.

Groet,
Quantore

133 likes

Proficiat, staat 'm goed dat zwart! :+1:

1 like

Oh, absoluut. Ik zou ook niets anders meer willen.

Gefeliciteerd met de aankoop! :champagne:

13 likes

Gefeliciteerd met je NA. Mooi horloge en zeker niet saai :+1:t2:!!

2 likes

Mooie nieuwe aankoop! En een mooi stuk tekst met goede foto’s… mooie bijdrage aan het forum :sunglasses:

1 like

Heel mooi. Die van mij was van 2004 en als ik die vergelijk met dit huidige model, dan kunnen we wel stellen dat Omega nu op een veel hoger plan staat. Geniet ervan!

1 like

Ook prachtig in het blauw!

1 like

Ik heb m’n gordel vastgemaakt en me stevig vastgehouden, want de wilde reis door de wondere wereld van de Seamaster was uit de kunst! Het hebbengehalte van de 300M is gigantisch hoog, snel om m’n pols proberen!

1 like

Mooie review! De zwarte wijzerplaat vind ik ook het mooist.
Moge je er nog maar lang van kunnen genieten.

1 like

Ook bij mij Blijft hij rond spoken…

5 likes

Het is onderhand een aardig spookhuis bij jou zeker? :stuck_out_tongue_winking_eye:

On-topic: Gefelicteerd met je nieuwe Seamaster. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje summier wat er zichtbaar is door de caseback. De rotor is gigantisch, en de rest is aardig dicht ‘gebridged’. Een gemiste kans. Verder spreekt dit horloge absoluut tot de verbeelding. Ik wens je er veel plezier mee :smile:

1 like

Ben het helemaal mee eens, prachtig horloge en mooi geschreven.
Heb zelf vorige maand de blauwe versie mogen ontvangen en geniet er elke keer van als hij om gaat.

1 like

Prachtig horloge! Heb zelf onlangs verschillende dials & straps van deze Seamaster gepast. Bij mij blijft de blauwe toch het meeste hangen (omdat ik al een zwarte dive watch heb). Dat gezegd ben ik nog niet helemaal klaar met de beslissing. Ik weet niet of ik zo’n blauw horloge vaak zou dragen, en dan komt die naast mijn Planet Ocean te staan die me iets makkelijker op andere straps te zetten valt, en mijn Explorer voor die dagen waarop ik geen dik uurwerk aankan.

1 like

Naja zit nu te onderhandelen voor een 116234, dus we gaan het zien haha.

1 like

Mooie aanwinst!
Veel plezier er van.

Komt hier niet van de pols af :smile:

8 likes

Heel herkenbaar, hij zit ook heerlijk!

Als je al veel klokken in dezelfde categorie hebt snap ik je twijfel. Blauw is inderdaad iets lastiger te combineren maar wel prachtig als het warmere weer er zo weer aan komt. Ook is het wel iets meer uitgesproken dan de explorer of zwarte duiker. Staat nu een mooie blauwe op het forum te koop, voor dat geld kan je er geen buil aan vallen en uiteindelijk weer flipperen mocht het toch niet bevallen :wink:

3 likes

Dit is natuurlijk niet compleet zonder foto van je Seamaster :wink:

2 likes

Ik had hem gezien en het kriebelt in ieder geval wel :wink:

Blijkbaar is het tegenwoordig ook mogelijk je individuele METAS certificering te zien via je My Omega account. Zie hier de resultaten:

4 likes