NA | Omega Speedmaster Pro (ref. 311.30.42.30.01.005)

Met trots prestenteer ik u, een NA. :sunglasses:

Mijn Omega Speedmaster ‘Moonwatch’ Professional Chronograph (ref. 311.30.42.30.01.005). Lekker!

Over (de geschiedenis van) dit horloge staat gans ‘horlogerie-minnend internet’ al volgeschreven dus ik ga het niet over Buzz Aldrin hebben, die vijftig jaar geleden een Speedmaster om de pols had.

Zo’n maanlanding is trouwens best een bijzonder feitje, iets wat je vroeger gewoon nog op school leerde. Tegenwoordig staat het beschreven in de parafernalia die je bij de aanschaf van een Speedy (‘Speedy’ is horlogenerdstaal voor Speedmaster) Pro krijgt. Daarover later meer.

Dit horloge behoeft eigenlijk geen introductie. Liefhebbers, lovers & haters, kennen dit horloge door en door. Waar ga ik het dan wel over hebben? Ik ga het hebben over: Mijn eerste keer! :sunglasses:

Herinnert u zich uw eerste keer nog? Spannend, beetje onhandig en een gevoel van opwinding wat niet direct te verklaren was. Zo voelde ik mij gisteren ook. Op meerdere fronten is de aanschaf van de Omega Moonwatch voor mij een eerste keer. Ik ga ze hieronder met je doornemen.

De eerste keer met Jack …

Gisteren was mijn eerste keer, een persoonlijke kennismaking met Jack (@Skyjack). En dat was leuk! Ik had een paar dagen geleden mijn Sinn 857 UTC TESTAF LH Cargo te koop gezet, daarbij aangegeven dat ik ook open stond voor een eventuele ruil.

Jack had in mei al eens een ‘zoekertje’ geplaatst voor een 857 UTC. Toen had ik de mijne nog niet gekocht. Ik had al wel foto’s, van een vorige en heb hem daarmee even zitten aanmoedigen: “Mooi hè!” :wink:

Eergisteren kreeg ik een PB van Jack of ik open zou staan voor een cash-/ruildeal met zijn Speedmaster. Ûh, ja! We hebben nog wat heen en weer gemaild en gisterenochtend was het dan zover, we zouden elkaar voor de eerste keer de hand schudden en daarmee was de deal beklonken.

Nogmaals, dank je wel Jack en ik wens je veel veilige kilometers met de Sinn! :ok_hand:

De eerste keer een hele grote verpakking, … echt een héle grote verpakking!

Ik dacht dat ik qua horlogeverpakkingen al wel wat gezien had, maar de verpakking van de Moonwatch is een verhaal apart. Ruim vier kilo aan dozen en Omega spullenboel, waaronder het horloge zelf wat overigens niet meer dan 150 gram weegt.

Ik zal even een opsomming maken van de verpakking, daarna wat plaatjes om een en ander te illustreren.

  1. Kartonnen transportdoos met wat productiedetails en het totaalgewicht (4.2kg). Grappig trouwens, ik kom plaatjes van hetzelfde horloge tegen met een ander gewicht erop. Ik heb het niet nagewogen, maar dat mijn verpakking in totaal ruim vier kilo is geloof ik direct. :wink:
  2. Zwarte kartonnen sleeve (niet op de foto gezet).
  3. Omdoos met in het midden een Speedmaster schildje met het welbekende Omega Seahorse symbool. Achterin deze doos de gebruiksaanwijzing, de voor Omega kenmerkende pasjes met garantie-informatie en pictogrammen die duiding geven aan het horloge. Onderin twee boekjes. Een met het verhaal over de maanlanding en de rol van Omega bij de ruimtevaart en een ander boekje met uitleg over (de montage van) de bijgeleverde bandjes. In het midden de horlogedoos.
  4. De horlogedoos. Best leuk gemaakt met bandjes, clipjes, het Omega logo en een caseback-seal [bij gebrek aan een beter woord] met uiteraard het Seahorse symbool.

The Origins Of The Omega Seahorse Symbol

In the 1950s, an engraver by the name of Jean-Pierre Borle was working at Omega. He was the craftsman behind the famed “Observatory” emblem found on the caseback of the Omega Constellation, which depicts an observatory and eight stars. The illustration represents the location of chronometer trials (observatories) and the eight stars denote the number of chronometric records that Omega broke in 1931.

Jean-Pierre Borle took a trip to Venice and noticed the hippocampi on the gondolas. These seahorse-like statues served as inspiration for his next engraving. In 1958, the hippocampus became the symbol of the Omega Seamaster as a means to signify the watch’s water-resistant capabilities.

Bron: Bobswatches.com

Als je de horlogedoos opent zit het vol met verborgen schatten. Naast het horloge zelf ook hier een uitneembaar caseback-seal met het Seahorse symbool. Ze zijn er trots op bij Omega. Waar dit laatste voor is? Geen idee! Ik vermoed een presse-papier ofzo.

In de vakjes zit een tweetal bandjes (een lange velcro, voor om je maanpak, en een nato), inclusief bandpennen en een net bandwisseltooltje. Blijft bij mij allemaal ongebruikt in de doos zitten. Oh en ook nog een loupe, leuk!

De eerste keer dat ik een Speedmaster heb!

Leuk al die extra’s en knipoogjes naar de maan, maar het gaat natuurlijk om het horloge zelf. De Moonwatch, de Speedy, de Speedmaster Professional … mijn eerste handwinder, mijn eerste Speedmaster, mijn eerste horloge zonder datum. In meerdere opzichten mijn eerste keer. :innocent: :wink:

Allereerst, wat zegt Omega er zelf over?

SPEEDMASTER
MOONWATCH PROFESSIONAL CHRONOGRAPH 42 MM

Steel on steel
Reference 311.30.42.30.01.005

MOVEMENT
Calibre: Omega 1861

Famous manual-winding chronograph movement. A descendent of the calibre that was worn on the Moon. Rhodium-plated finish.

Power reserve: 48 hours

CRYSTAL
Hesalite crystal

WATCH CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 42 mm Dial Colour: Black

WATER RESISTANCE
5 bar (50 metres / 167 feet)

FEATURES
Chronograph
Small seconds
Special box & accessories
Tachymeter

Bron: Omegawatches.com

Als gezegd, er valt weinig over dit horloge te vertellen wat je niet al weet of elders kan lezen.

Behalve dat deze uitvoering, die ik nu heb, het meest trouw is aan het horloge wat Buzz droeg tijdens zijn wandeling over de maan. Zo lees ik overal en ik geloof het. Waarom ook niet. Het betreft wat dat aangaat een prachtig stukje horlogegeschiedenis enne Buzz, en alle andere astronauten zijn mazzelpikjes, dat ze met deze schoonheid en diens voorgangers in de ruimte (hebben) mogen vertoeven.

Voordat ik ‘mijn eerste keer ervaringen’ met deze Speedy met je deel nog even een paar plaatjes. Gewoon omdat het kan.

Deze Speedmaster is nauwelijks gedragen. Dat zie je aan alles. Het is geleverd in maart van dit jaar en er zijn op 't oog nauwelijks gebruikssporen te zien. Daar ben ik blij mee, zo zie ik dat graag.

Mijn eerste keer, de eerste ervaringen.

Laat ik maar meteen met twee zaken beginnen waar ik minder blij over ben. :see_no_evil:

Als eerste vind ik de opwindkroon een tikje aan de kleine kant. Het kan aan mijn onervarenheid liggen, het is immers mijn eerste keer, maar het opwinden gaat niet heel gemakkelijk met deze kleine kroon. Het klopt overigens esthetisch wel helemaal, ik vind het wel mooi in balans.

Het tweede dingetje is iets waar ik veel meer moeite mee heb en wat zelfs wel eens een dealbreaker zou kunnen gaan worden. De band. Wacht even, niet de band zelf want die is helemaal top … nee het gebrek aan (fijn)afstellingsmogelijkheden. Er is geen halve link voor deze band te krijgen en in de sluiting zit maar één extra gaatje. Het is het allemaal net niet voor mij. Bij mij zit 'ie of te los of te strak (polsmaat 17,5cm). Daar baal ik van! En nee, ander stalen bandje is voor mij geen optie: Ik hou alles graag ‘origineel’.

Ik opteer nu maar even voor ‘te los’, maar dan draagt 'ie als een armband en dat vind ik toch meer iets voor een ûh armband. Goede nieuws is, ik ben bepaald niet alleen. Een rondje google op ‘bracelet adjustment omega moonwatch’ zorgt voor hits, héél veel hits. Iedereen klaagt hierover. Maar ja, met klagen kom je niet verder.

Er is een oplossing. Het (laten) plaatsen van een andere sluiting, zoals ik ook gehad heb op mijn Seamaster. Ik vind dat niet de meest fraaie en kost me bovendien nog eens minimaal 150 euro. Nah.

Nee, als het even kan blijft deze sluiting. Is toch mooi! Of niet dan?

Dit alles geschreven hebbende is mijn eerste keer er wederom een om niet te vergeten. Man man, wat is dit een heerlijk horloge. Ik sluit dan ook af met de woorden:

Mijn eerste keer, damn dat was lekker … het is tijd voor een sigaretje! Oh wacht, ik rook niet meer. :wink:

The OMEGA Speedmaster is one of OMEGA’s most iconic timepieces. Having been a part of all six lunar missions, the legendary Speedmaster is an impressive representation of the brand’s adventurous pioneering spirit.

This OMEGA Speedmaster Professional “Moonwatch” features a black dial covered by a hesalite crystal and graced by a small seconds sub-dial, 30-minute recorder and 12-hour recorder along with a central chronograph hand. The black bezel, with its tachymetric scale, is mounted on a 42 mm stainless steel case and presented on a matching bracelet.

At the heart of this chronograph is OMEGA’s mechanical calibre 1861, the legendary manual-winding movement worn on the Moon. This timepiece is offered with a special Moonwatch presentation box which contains a “NATO” strap, a strap for astronauts, a tool to change the bracelet and a book highlighting Speedmaster’s adventures.

Bron: Omegawatches.com

Dank voor het lezen/kijken. :ok_hand:

170 likes

Wow wat een review…top! :ok_hand: Daar ga ik morgen rustig de tijd voor nemen…

3 likes

Proficiat met deze mooie aanwinst en veel draagplezier. Je enthousiasme reikt in elk geval tot in de stratosfeer! :+1:

1 like

He getver, nou wil ik er ook weer een. :no_mouth::sunglasses:

Mooie post, mooie aanwinst, prachthorloge! Ik spreek uit ervaring. 19 jaar lang gehad. :grin:

O ja - dit horloge kan echt op alle soorten en kleuren leer. Je bent niet veroordeeld tot altijd staal dragen… Ik wisselde een paar keer per jaar.

2 likes

Leuk geschreven en mooie foto’s zoals altijd.
Door jou foto’s (alweer jaren terug op rolexforum) heb ik toen een sea dweller gekocht.

1 like

Prachthorloge en coole review. Ik heb m ook!

1 like

Blijft prachtig.

1 like

Schitterend verwoord en wat een mooi horloge. Nu wil ik hem ook graag.
Veel draagplezier!

1 like

Mooi horloge…maar mijn nieuwe Speedmaster heeft wel degelijk een fijnafstellingsmogelijkheid (wel een iets ander type). Hoe ziet de sluiting van jouw horloge er aan de binnenkant uit?

Een Speedmaster hoort gewoon in de collectie :wink:

1 like

Ik was klaar voor mijn eerste upgrade en wilde hiervoor een Oris aanschaffen, maar ga nu twijfelen of ik door moet sparen…

1 like

Mooi man :ok_hand:

1 like

Antwoord is: ja

3 likes

Een icoon! Gefeliciteerd! Wat een mooi horloge

1 like

Gefeliciteerd!! Prachtig horloge.

1 like

Thanks, leuke reacties! :ok_hand:

Je kent me inmiddels wel, toch? Ik ben niet van de leren of stoffen bandjes. :sunglasses:

Plaatje mag je even zelf van internet plukken. Geloof me, bij deze uitvoering zijn er geen mogelijkheden in de sluiting én geen halve link voor deze band te krijgen. Als gezegd alle fora staan vol met klachten daarover. Kan wel opgelost worden, maar met een sluiting die niet bij dit horloge hoort… vraag maar aan Ralph (@RLC). Die heeft het laten aanpassen.

waanzinnig ! bijna een verplicht onderdeel van elke verzameling , geniet er van !

1 like

Mooi, mooi, veel draagplezier :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige Omega! :heart_eyes::+1:
Wil er ook een!

1 like

Oh, ik ben nog één (letterlijk) klein dingetje vergeten!

In het Hesalite ‘glaasje’ staat een op het oog niet direct zichtbaar Omega logo. Dat ken ik wel van een ander groot horlogemerk maar had ik niet eerder bij Omega gezien. Grappig detail. Ik kwam het toevallig tegen op een foto. Ik heb even geprobeerd het duidelijk vast te leggen maar dat is nog best lastig zonder fatsoenlijke macrolens, dus je moet het hiermee doen … :see_no_evil:

Zie je 'm? :wink:

11 likes

Proficiat met je NA, veel plezier met dit prachtige horloge.

1 like