Mijn NA (‘Nieuwe Aanwinst’), een Sinn 857 UTC TESTAF LH Cargo.
Lekker!
Jaja, … deze heb ik vorig jaar ook gehad. Althans nummer 465. Nu tien maanden na het laatste afscheid gewoon weer om de pols, ditmaal nummer 590 (van de 777). Het is een horloge met ‘een verhaal’.
Sinn is een horlogemerk wat bol staat van technisch gedoe. Veel zal door de marketinggedachte gedreven zijn, veel ook ingegeven door een noodzaak om echt iets functioneels neer te zetten.
Termen als Instrument, Cockpit, Diving zijn Sinn bepaald niet vreemd. In alle gevallen zijn ze er bij Sinn in geslaagd om een mooi en degelijk product neer te zetten, vind ik. Ik ben dan ook een fan van het merk.
1961 - The Company foundation
Helmut Sinn, an instructor for blind flight and former World War II pilot, founds the company “Helmut Sinn Spezialuhren” in Frankfurt am Main. The company’s core business is the manufacture of, navigation clocks and pilot chronographs.
Bron: Sinn.de (Company History)
Sinn is bepaald niet op iedere straathoek (in Nederland) te zien en dat maakt dit merk ook tot nét even wat anders als ‘de gemiddelde Zwitser’ of Japanner om de pols. Gewoon net even anders.
We hebben in ons koude kikkerlandje al jaren geen Sinn dealer meer. In vervlogen tijden was er één officiële dealer in het mooie Den Haag, wiens eigenaar mij bij toeval ook mijn allereerste “uiteindelijk willen we dat allemaal” horloge heeft verkocht. Dat is alweer vele jaren geleden. Nu moet je voor een nieuwe Sinn naar onze Oosterburen.
Sinn verkoopt zelf ook rechtstreeks aan de eindklant, maar het is natuurlijk leuker om ‘een adresje’ te hebben. Ik heb deze gekocht bij Tjibbe Kerkhof, een Nederlander die samen met zijn vrouw Heike in het plaatsje Prüm een ontzettend leuk horlogewinkeltje heeft genaamd Classic Watches. Hij is een geautoriseerd Sinn dealer. Nederlands sprekend, ook fijn. Hoef ik niet zo over de aus, bei, mit, nach, seit, … für, gegen, ohne, um enzo na te denken. Poeh, de rijtjes zijn er wel in geramd!
Vrijdag besteld, vanmiddag Fedex aan de deur. Feest.
Ik heb vorig jaar al eens een uitgebreide fotoreportage gemaakt van de bijzondere ‘cargo-verpakking’ die, ten gevolge van het feit dat deze 857 een gelimiteerde uitgave is, best bijzonder is. Doosje is bepaald niet klein ook. Wat een gesjouw.
The 857 UTC TESTAF LH Cargo, developed as part of a collaboration between Sinn Spezialuhren and Lufthansa Cargo, is the perfect watch for this high-performance aircraft. Because pilots need absolute reliability and the utmost precision, values which the 857 UTC TESTAF LH Cargo possesses. This instrumental watch was tested and certified in accordance with the technical standard for pilot watches (Technischer Standard Fliegeruhren – TESTAF).
Bron: Sinn.de
Ja sorry, we maken er gewoon een soort uitpaktopic van, te beginnen met een klein los zwart doosje met een witte omdoos. Diegenen die mij een beetje kennen weten dat ik een fan ben van metalen banden aan tool watches, voor mij geen geklooi met leer of stof. Enige uitzondering zijn de Erika’s MN Straps, die vind ik wel leuk. … oké, terug naar het doosje.
In het doosje een stalen bandje. Niet zo maar een bandje, nee een zogenaamd ‘Tegimented’ bandje.
TEGIMENT Technology raises the hardness level of the base material, e.g. stainless steel, by a significant factor.
Bron: Sinn.de
Zoals ik dat van Sinn gewend ben keurig voorzien van extra bandpennen, inbussleuteltjes, loctite en een tooltje. Techniekdingetjes, daar zijn ze gek op bij Sinn. Dus mag je zelf sleutelen. En dat wordt je hiermee makkelijk gemaakt.
Deksel van de cargobox open, zien we allereerst de papieren. De gebruiksaanwijzing, in het Duits en Engels, de TESTAF norm en een keurig garantiekaartje. Allemaal prima in orde en netjes afgewerkt. Onder dat alles het horloge!
En, hoe leuk is dat(!) … een vliegtuigje. Zou het een 777 Cargo van Lufthansa zijn? Ja, inderdaad. Wat lollig. Het gaat natuurlijk om het horloge, maar zo’n extraatje is toch leuk.
Even een paar leuke technische weetjes over het horloge, de 857 UTC TESTAF:
Mechanical Movement: ETA 2893-2
Case diameter: 43 mm
Band lug width: 22 mm
Case thickness: 12 mm
Weight without strap: 90 gramme
- Limited edition to 777 units
- Tested and certified to the Technical Standard for Pilot Watches (TESTAF) by the Aachen University of Applied Sciences
- Second time zone on a 24-hour basis
- Case made of stainless steel, bead-blasted
- Case made with TEGIMENT Technology and therefore especially scratch-resistant
- Ar-Dehumidifying Technology enhances functional reliability and freedom from fogging
- Functionally reliable from –45°C up to +80°C
- Captive pilot’s bezel with minute ratcheting
- Sapphire crystal glass
- Pressure-resistant to 20 bar - waterproofness DIN 8310
- Low pressure resistant
- Anti-magnetic as per DIN 8309
Bron: Sinn.de
Het horloge wordt standaard geleverd met een zeer nette leren band, niet mijn ding maar zo op de foto eigenlijk best wel fraai!
Omdat het niet mijn ding is gaat die band er, nog voordat ik het horloge op tijd heb gezet, af. Deze leren band gaat de doos in. Die hou ik lekker nieuw, met de tag er netjes aan vast enzo. Tijd om de stalen band te monteren, wel met mijn eigen Begeon 6767 om het bijgeleverde Sinn bandtooltje netjes te houden. Ook die blijft dus in de doos.
Bandje op maat, om de pols dat ding. Oh, da’s lekkâh. WOW!
Dat rare witte ingedraaid dingetje aan de zijkant van de kast is ook een technisch ‘hoogstandje’, zie hier de Ar-Dehumidifying Technology. Des te ‘donkerderblauwer’ de kleur, hoe groter de wens tot een servicebeurtje. Of zoiets.
Nog een plaatje met het vleigtuigje doen? Welja, waarom niet! Daarmee is 't klaar voor nu …
Dank voor het lezen/kijken!