NA | Sinn 857 UTC TESTAF LH Cargo

Mijn NA (‘Nieuwe Aanwinst’), een Sinn 857 UTC TESTAF LH Cargo.

Lekker! :sunglasses:

Jaja, … deze heb ik vorig jaar ook gehad. Althans nummer 465. Nu tien maanden na het laatste afscheid gewoon weer om de pols, ditmaal nummer 590 (van de 777). Het is een horloge met ‘een verhaal’.

Sinn is een horlogemerk wat bol staat van technisch gedoe. Veel zal door de marketinggedachte gedreven zijn, veel ook ingegeven door een noodzaak om echt iets functioneels neer te zetten.

Termen als Instrument, Cockpit, Diving zijn Sinn bepaald niet vreemd. In alle gevallen zijn ze er bij Sinn in geslaagd om een mooi en degelijk product neer te zetten, vind ik. Ik ben dan ook een fan van het merk.

1961 - The Company foundation

Helmut Sinn, an instructor for blind flight and former World War II pilot, founds the company “Helmut Sinn Spezialuhren” in Frankfurt am Main. The company’s core business is the manufacture of, navigation clocks and pilot chronographs.

Bron: Sinn.de (Company History)

Sinn is bepaald niet op iedere straathoek (in Nederland) te zien en dat maakt dit merk ook tot nét even wat anders als ‘de gemiddelde Zwitser’ of Japanner om de pols. Gewoon net even anders.

We hebben in ons koude kikkerlandje al jaren geen Sinn dealer meer. In vervlogen tijden was er één officiële dealer in het mooie Den Haag, wiens eigenaar mij bij toeval ook mijn allereerste “uiteindelijk willen we dat allemaal” horloge heeft verkocht. Dat is alweer vele jaren geleden. Nu moet je voor een nieuwe Sinn naar onze Oosterburen.

Sinn verkoopt zelf ook rechtstreeks aan de eindklant, maar het is natuurlijk leuker om ‘een adresje’ te hebben. Ik heb deze gekocht bij Tjibbe Kerkhof, een Nederlander die samen met zijn vrouw Heike in het plaatsje Prüm een ontzettend leuk horlogewinkeltje heeft genaamd Classic Watches. Hij is een geautoriseerd Sinn dealer. Nederlands sprekend, ook fijn. Hoef ik niet zo over de aus, bei, mit, nach, seit, … für, gegen, ohne, um enzo na te denken. Poeh, de rijtjes zijn er wel in geramd!

Vrijdag besteld, vanmiddag Fedex aan de deur. Feest. :sunglasses:

Ik heb vorig jaar al eens een uitgebreide fotoreportage gemaakt van de bijzondere ‘cargo-verpakking’ die, ten gevolge van het feit dat deze 857 een gelimiteerde uitgave is, best bijzonder is. Doosje is bepaald niet klein ook. Wat een gesjouw.

The 857 UTC TESTAF LH Cargo, developed as part of a collaboration between Sinn Spezialuhren and Lufthansa Cargo, is the perfect watch for this high-performance aircraft. Because pilots need absolute reliability and the utmost precision, values which the 857 UTC TESTAF LH Cargo possesses. This instrumental watch was tested and certified in accordance with the technical standard for pilot watches (Technischer Standard Fliegeruhren – TESTAF).

Bron: Sinn.de

Ja sorry, we maken er gewoon een soort uitpaktopic van, te beginnen met een klein los zwart doosje met een witte omdoos. Diegenen die mij een beetje kennen weten dat ik een fan ben van metalen banden aan tool watches, voor mij geen geklooi met leer of stof. Enige uitzondering zijn de Erika’s MN Straps, die vind ik wel leuk. :wink: … oké, terug naar het doosje.

In het doosje een stalen bandje. Niet zo maar een bandje, nee een zogenaamd ‘Tegimented’ bandje.

TEGIMENT Technology raises the hardness level of the base material, e.g. stainless steel, by a significant factor.

Bron: Sinn.de

Zoals ik dat van Sinn gewend ben keurig voorzien van extra bandpennen, inbussleuteltjes, loctite en een tooltje. Techniekdingetjes, daar zijn ze gek op bij Sinn. Dus mag je zelf sleutelen. En dat wordt je hiermee makkelijk gemaakt.

Deksel van de cargobox open, zien we allereerst de papieren. De gebruiksaanwijzing, in het Duits en Engels, de TESTAF norm en een keurig garantiekaartje. Allemaal prima in orde en netjes afgewerkt. Onder dat alles het horloge!

En, hoe leuk is dat(!) … een vliegtuigje. Zou het een 777 Cargo van Lufthansa zijn? Ja, inderdaad. Wat lollig. Het gaat natuurlijk om het horloge, maar zo’n extraatje is toch leuk.

Even een paar leuke technische weetjes over het horloge, de 857 UTC TESTAF:

Mechanical Movement: ETA 2893-2
Case diameter: 43 mm
Band lug width: 22 mm
Case thickness: 12 mm
Weight without strap: 90 gramme

  • Limited edition to 777 units
  • Tested and certified to the Technical Standard for Pilot Watches (TESTAF) by the Aachen University of Applied Sciences
  • Second time zone on a 24-hour basis
  • Case made of stainless steel, bead-blasted
  • Case made with TEGIMENT Technology and therefore especially scratch-resistant
  • Ar-Dehumidifying Technology enhances functional reliability and freedom from fogging
  • Functionally reliable from –45°C up to +80°C
  • Captive pilot’s bezel with minute ratcheting
  • Sapphire crystal glass
  • Pressure-resistant to 20 bar - waterproofness DIN 8310
  • Low pressure resistant
  • Anti-magnetic as per DIN 8309

Bron: Sinn.de

Het horloge wordt standaard geleverd met een zeer nette leren band, niet mijn ding maar zo op de foto eigenlijk best wel fraai!

Omdat het niet mijn ding is gaat die band er, nog voordat ik het horloge op tijd heb gezet, af. Deze leren band gaat de doos in. Die hou ik lekker nieuw, met de tag er netjes aan vast enzo. Tijd om de stalen band te monteren, wel met mijn eigen Begeon 6767 om het bijgeleverde Sinn bandtooltje netjes te houden. Ook die blijft dus in de doos.

Bandje op maat, om de pols dat ding. Oh, da’s lekkâh. WOW! :heart_eyes:

Dat rare witte ingedraaid dingetje aan de zijkant van de kast is ook een technisch ‘hoogstandje’, zie hier de Ar-Dehumidifying Technology. Des te ‘donkerderblauwer’ de kleur, hoe groter de wens tot een servicebeurtje. Of zoiets.

Nog een plaatje met het vleigtuigje doen? Welja, waarom niet! Daarmee is 't klaar voor nu …

Dank voor het lezen/kijken! :slight_smile:

73 likes

Van harte met je NA!
Leuk verhaal en foto’s ook.
Prachtig horloge, veel draagplezier!
Sinn is top👌🏻
Maar dat wist je al😄

1 like

Wat een heerlijk horloge, lekker luchtvaarterig! Geniet ervan in goede gezondheid!!

1 like

Twee keer is scheepsrecht!

Wederom gefeliciteerd; geniet er van. :+1:

1 like

Prachtig :star_struck: …Veel plezier ermee en veel foto’s op HF zetten :+1::grinning:

2 likes

Kan je aub ook fotos posten van de gesp als die open staat en aan de zijkant?

Daar wil ik het verschil zien met mijn Sinn. Ik heb denk ik dunnere schakels en geen inbusschroeven.

1 like

Mijn beste,

Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Het is dan ook interessant om te lezen en mooi om te zien!!
Ik wens je derhalve een fijne tijd met deze gelouterde Sinn!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Zo iets @klongy? Of een andere hoek ofzo …

2 likes

Geweldig leuk om te lezen, lekker enthousiast verhaal en daarbij prachtige foto’s!
Super mooi horloge, veel plezier met deze fraaie toolwatch!

1 like

Neen, dit is prima. Dank je.

Hier zit duidelijk meer vlees aan de schakels, de sluiting zelf is precies wel hetzelfde.

1 like

Echt een uitpakfeestje en op de stalen band nog veel mooier.
Gefeliciteerd!

1 like

Wauw! Echt een heel gaaf horloge. En die verpakking heb je niks aan, maar stiekem is het erg leuk. Nooit echt gelet op Sinn, maar dit is al de zoveelste die ik hier op het forum zie, waar ik hebberig van word…

Geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd met deze NA :+1:. Wat een gaaf en robuust ding :ok_hand::ok_hand:. Geniet ervan

1 like

Mooi man! Veel plezier ermee. Laat mijn nichtje nu piloot zijn op een 777!
Plaatje? Heb je ook de een beeld van de cockpit bij jouw horloge. Sorry, mijn geblurde nichtje krijg je er dan ook bij.:relaxed:

3 likes

Leuk verhaal zeg! Heel cool. Heel veel plezier met de 2de ronde van het horloge. :+1:

1 like

Prachtige klok man!

1 like

Gaaf merk, leuk geschreven en uiteraard een prachtig klokje. Veel plezier ermee!

1 like

Voor mij 1 van de mooiste moderne sinn’s

1 like

Heel mooi

1 like

Dank allemaal voor de feedback! Leuk. :ok_hand:

Ik durf het bijna niet te vragen, maar ûh mag ik even … :wink:

Exact. Af en toen weer even tevoorschijn halen, zorgvuldig openmaken, bekijken en een rondje ‘zoef’ doen met het vliegtuigje. Kinderlijk en Sinnloos, soms wel even lekker. Toch kenmerkt deze verpakking wel typisch Sinn, het is niet alleen een genummerd horloge er zit een verhaal bij. Ik vind het geslaagd.

1 like