NA | Seiko Prospex SRPA21K1 PADI ‘Turtle’

Drie dagen geleden schreef ik elders op HF dat ik “naast mijn ‘één stuks verzameling’ altijd ook een relatief goedkoop [budget max. 500 euro] en draagbaar horloge wil hebben.” Dus iets (voor mij) passends bij een Omega SMPc, bij eenTudor Pelagos en thans bij mijn Sinn 857.

Zo was er eerder bijvoorbeeld al een Marathon TSAR, een Bulova Lunar Pilot, een Seiko 5 en laatst nog een Zodiac Grandrally. Allemaal met veel plezier gedragen. De een wat korter, de andere een paar maanden. De laatste, de Zodiac, heeft het niet heel erg lang volgehouden. Had hem bij de Sinn willen houden maar ik kreeg er geen klik mee. Dus snel weg ermee. Maar ja, er moest dan wel weer iets nieuws komen. Wat dan? :thinking:

Na een relatief korte zoektocht heb ik besloten om op zoek te gaan naar een kleurrijke Seiko …

Seiko

Pepsi

… Pepsi, yeah dat klinkt lekker fris!

Hoezo dat? Ik vind een beetje kleur lang niet gek, ik ben een fan van ‘dikke duikers’ - ook praktisch tijdens de afwas - en ik vond de kleurrijke uitvoering van deze Seiko, op alle foto’s die ik heb gezien, heel érg fraai.

Een Seiko Prospex SRPA21K1 PADI, dat moest 'm dus worden. Op staal uiteraard en het allerliefst in smetteloze staat, of gewoon nieuw. Zoekertje geplaatst en daar kwam @frenk met ‘de gouden tip’ voor een nieuwe, waarvoor ik hem erg dankbaar ben.

In het echte leven had ik nog niet eerder een/deze Seiko ‘Turtle’ in handen gehad, het was dus wel een beetje een gok of deze ook lekker op de pols zou gaan liggen. Ben puur op foto’s en reviews afgegaan bij deze aanschaf in de wetenschap dat terugsturen een reëele optie was. Ik moet zeggen, het valt me hélemaal niet tegen. Vind hem boven verwachting fraai :heart_eyes: … een lekker ding, deze gaat zeker niet terug.

Iedereen kan Googlen dus ik ga niet een heel verhaal, over de ‘wederopstanding’ van de oude duikers met bijv. dit model, overtypen.

De ‘Turtle’ in algemene zin, dus niet alleen deze uitvoering, is een dikke retro knipoog naar vervlogen tijden en Seiko’s voetafdruk in de duikindustrie. Ze zijn er best trots op, vandaar ook deze ‘speciale’ PADI uitvoering.

Seiko is officieel horlogepartner van PADI. Seiko en PADI delen een passie voor zowel het veiliger en aantrekkelijker maken van de duiksport, als het beschermen van de onderzeewereld.

Om de samenwerking te vieren, heeft Seiko een bijzonder PADI duikershorloge ontworpen met het PADI logo op de wijzerplaat en met de rode en blauwe PADI kleuren op de kast.

(Bron: Seiko.nl)

Ik lees her en der, op allerlei fora met ‘kenners’, een hoop gezeur over het Prospex logo (‘X’). Ik vind het echt gezeur, want het is een smaakdingetje en dus vind je het mooi of niet. Zo simpel is het volgens mij, het is yea or nay. Dat geldt ook voor de PADI aanduiding. In essentie zijn die opdrukjes allemaal marketingonzin maar toch hou ik ervan. Ik vind de boven- en onderkant van de wijzerplaat met deze logo’s en het verdere woordgebruik erg goed in balans. Het past een toolwatch als deze dan ook prima (in mijn beleving). Kortom, leuk!

De kleur van de wijzerplaat vind ik ook héél fraai, met een mooie glans en afhankelijk van de hoek en licht 50 tinten blauw. Lekker.

Voordat ik de (uitpak)foto’s plaats eerst nog even wat specificaties. Scheelt jou als lezer weer een hoop opzoekwerk. Ik ben niet compleet in mijn knippen/plakken, maar de meest relevante zaken heb ik wel even overgenomen.

Referentie: Seiko Prospex SRPA21K1 PADI

Serie: Prospex
Gewicht horloge: 192 gr
Kaliber: 4R36

Het 4R36 Seiko kaliber met dag/datumweergave is een mechanisch kaliber. Het horloge laadt zich tijdens het dragen automatisch op door het omzetten van de arm- en polsbewegingen van de drager in energie. Beweging van het horloge zorgt ervoor dat de hoofdveer van het horloge wordt opgewonden. Deze veer is de energiebron. Handopwinding is ook mogelijk. Wanneer het horloge volledig is opgeladen heeft het een energiereserve van ca. 41 uur. Het tikgetal van deze automaat is 21.600 per uur en het horloge heeft 24 jewels. Het 4R kaliber wordt volledig in-house vervaardigd.

Materiaal kast: Staal
Diameter kast: 45 mm (draagt kleiner!)
Dikte van kast: 13 mm
Bandaanzet: 22 mm
Waterdichtheid: Tot 200 meter

(Bron: Seiko.nl)

Genoeg techniek! Tijd voor de (uitpak)foto’s …

Wat is dat? Stroopwafels!

Ik was ze al eens tegengekomen in een topic van Hans (@HorlogeOpa) met de gedachte, “ach wat aardig, opa krijgt ook eens iets extra’s!” maar het blijkt een standaard dingetje van Juwelier Kremer, alwaar deze Seiko vandaan komt. Wat leuk en ontzettend attent!

De Seiko zit keurig in cadeaupapier verpakt, er is duidelijk aandacht aan gegeven. Kremer geeft je daarmee het gevoel dat je een cadeautje krijgt, ondanks dat je er natuurlijk gewoon zelf voor mag betalen. :wink: Ik heb het nog niet eerder zo ervaren maar kan het alle ‘opstuurders’ aanraden om het op deze manier te verpakken, koekje erbij … en je hebt waarschijnlijk een klant voor 't leven.

Onder het cadeaupapier, in een standaard witte buitendoos, een keurige zwarte horlogedoos die aan de binnenzijde van het deksel voorzien is van kleurrijk marketinggeweld iz. Prospex en PADI. Net even anders dan de standaard doosjes van Seiko, doen ze leuk.

Het horloge zit keurig verpakt in een extra ‘tasje’, geen idee of dat standaard is of gedaan door Kremer. Het ziet er in ieder geval verzorgd uit.

Bij het horloge zitten naast 3 boekjes (gebruiksaanwijzing in Nederlands, een meertalige gebruiksaanwijzing en de garantievoorwaarden met achterin een garantiekaartje) ook twee labeltjes, zoals je op bovenstaande foto’s kunt zien.

De trots van de samenwerking met PADI én jaja, het is een echte Prospex. Het zijn overigens gewoon labeltjes van karton, dus die moeten er wel even af voordat je te water gaat met dit prachtige duikhorloge. Nattigheid, daar kunnen deze labeltjes vast niet tegen. Het horloge wél.

Uit de doos, om de pols! Hoewel? Ik moest nog wel even het bandje inkorten. Daar heb ik gisteren al het nodige over geschreven in “Wat dragen we vandaag?”.

Omdat ik nu weer de rust zelve ben, lijkt het me niet goed om het allemaal nog eens op te rakelen, lees het verhaal van gisteren nog maar even door. Ik quote het hier wel even … :sunglasses:

That’s all for now. Ik ga even een paar dagen lekker genieten van deze leuke Seiko en een beetje afwisselen met mijn Sinn. Leuk.

Dank voor het lezen! :ok_hand:

31 likes

Haha, ook aan de Padi uit Emmen met wafels en al. Veel plezier ermee! :+1: by the way, het gebaar vd stroopwafels :joy: komt voort uit de bestelling van een klant uit Zweden, die gevraagd had om er wat stroopwafels bij te verpakken. Zijn reactie was zo leuk dat men besloten heeft om dit standaard in te voeren. Ik kreeg er na mijn gezeur nog een paar extra :joy:

7 likes

Ik moet het nog lezen maar wens je veel plezier met deze kleurrijke Seiko :+1:

1 like

Mooi iconisch horloge en leuk verhaal!

1 like

Prachtig horloge! Veel plezier met deze mooie aanwinst!

1 like

Zo’n extraatje, … maakt het tot een erg leuke ervaring. Doen ze goed, kanjers! :sunglasses:

1 like

Leuke NA. Toppertje zo’n Turtle. Daar ga je een hoop plezier mee beleven.
Heb een weekje de Fiffer geprobeerd en die beviel goed.
En wat een geklooi hè dat pin en collar systeem van die band. Laatst ook mee lopen klooien bij een Samurai, kon na afloop mooi zo’n busje nabestellen om de set weer compleet te krijgen😅

1 like

Veel draagplezier :+1:

1 like

Nogal :rofl: … ik was er op enig moment twee kwijt. Die waren echt helemaal nergens meer te vinden. Ik had het al opgegeven toen ik gisterenavond ineens wat zag schitteren tussen de draadjes van de vloerbedekking. One down, one to go. Vanmorgen zag bij toeval ik de andere liggen, ongeveer 3 meter vanaf de tafel waar ik gisteren zat te klooien. Alles weer compleet, jippie!

Het is inderdaad een heel fijn horloge én, dat valt me ook reuze mee, loopt keurig op tijd. Ben nu 24 uur verder en zit op +2sec. Dik tevreden over. Las ergens al horrorverhalen van +45 tot -35 seconden per dag over dit 4R36 uurwerk. Vooral die -35 zou mij niet vrolijk stemmen.

Een ‘Samurai’ (SRPB51K1) had ik ook bijna gehad, had een inruildealtje willen maken toen ik de Zodiac te koop had staan maar we kwamen er niet uit met elkaar. Misschien komt die er ook nog wel eens. :sunglasses:

1 like

Die Samurai is zeker een aanrader.
Ik had de zoektocht al na 5 minuten opgegeven.
Neem niet eens meer de moeite als ik zoiets kleins laat schieten :sweat_smile:

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Een uitvoerige introductie, zowel in woord als in beeld, van een temperamentvolle verworvenheid!!
Mijn complimenten!!
Geniet dan ook met volle teugen van deze groteske sportieveling. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

mooie tijd ermee en mooi verhaal :sunglasses:

1 like

Mooie aanwinst. :+1:
Gefeliciteerd.

1 like

Mooi!

1 like

Dank allemaal voor de feedback, leuk! :ok_hand:

Zojuist even de kenmerkende blauwe caseback sticker er af gepulkt en zie daar …

… een special edition. :heart_eyes:
Door de slechte belichting is het Prospex ‘X’ logo er rechtsonder even een soort van afgevallen. Gelijk ook nog even een ‘lume-shot’ gemaakt. Valt helemaal niet tegen en geeft in het pikkedonker ook lekker licht. Fijn als nachtlampje.

5 likes

Gefeliciteerd met deze aanwinst, ik heb hem ook al een tijdje, als je hem gaat dragen zul je zien dat hij prachtig van kleur veranderd met het licht, veel draagplezier​:+1::yum:
Groet Jos.

1 like

Veel plezier met je Turtle.
Heb er ook 2.
Imo beter dan de SKX :wink:

1 like

Ik vind ze ook leuk :joy:

5 likes

Ik geef de schuld van deze NA aan jou en je foto’s hier. Van de “normale” turtles is de padi echt de leukste :smile:

2 likes

:rofl::joy: … ûh, sorry?! :wink:

Gaaf ding hè! Ik begon vanmorgen met mijn Sinn maar op de een of andere manier blij toen ik deze ‘PADI’ weer om de pols slingerde. Vind het echt een héél erg leuk horloge.

Nu oppassen dat de Sinn niet gaat vervelen. @Daffie, kopen? Geintje, die gaat echt niet weg hoor! :sunglasses:

2 likes