NA: Marathon TSAR (WW194007) + Bandjes

Gisteren ingekomen: Een Marathon TSAR (ref. WW194007NGM).

Zoals ik eerder al schreef in ‘Ervaringen gevraagd’, is deze Marathon “een horloge wat ik nog nooit in handen heb gehad maar wel continu een soort van verliefd naar mij aan het kijken is”. Hoogste tijd dus om er eentje aan te schaffen!

Jaap (@SuperC) had er eentje in zijn virtuele etalage liggen. Da’s op fietsafstand. Dus maar eens even gaan kijken, met de auto… :rofl:

Het verhaal achter het horloge

De Marathon Search & Rescue Diver’s Quartz (TSAR staat voor ‘Tritium Search And Rescue’) is voorzien van een zognaamd ‘high torque’ ETA F06.111 quartz (uur)werkpaard. Het horloge voldoet aan de ISO 6425 standaard en is “built to withstand the most extreme conditions”. Dat is natuurlijk fijn om te weten, …voor als ik weer eens de afwas sta te doen. Tja.

Het horloge is volgens De website van Marathon handgemaakt, in La Chaux de Fonds te Zwitserland. De TSAR maakt gebruik van Tritium gasbuisjes, om de zichtbaarheid van de uurmarkers en wijzers in het donker altijd te garanderen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Luminova doven de Tritium gasbuisjes niet. Je hoeft ze dan ook niet ‘op te laden’ met zonlicht of een zaklampje. Dat is best wel geinig eigenlijk. Op het eerste gezicht zie je er overigens helemaal niks van, het moet wel echt donker zijn om de ‘verlichting’ te zien. Het is een leuke feature!

THE MILITARY WATCH OF CHOICE

Established in Switzerland as the Weinsturm Watch Co at the turn of the 20th Century, Morris Wein moved to Canada in 1939 where he founded Marathon watches. Despite this move, Marathon watches are still crafted in La Chaux-de-Fonds, Switzerland.

In 1941, Marathon began manufacturing for the Allied Forces. During the first Gulf War the US army sent out an urgent request for a true military-grade watch. Enter Marathon, already a tried and trusted supplier. For their extensive service, Marathon became the military watch of choice and are now standard issue for the US Marine Corps, NASA, and The Canadian Armed Forces.

(Bron: Website Page&Cooper)

Mijn eerste indruk

Het horloge is voor mij wel even wennen.

Vooral de wijzerplaat ziet er een tikje ‘aan de kleine kant’ uit, vergeleken met wat ik gewend ben. Dat komt vooral omdat de wijzerplaat diep in de kast ligt, wat weer te maken heeft met het feit dat de wijzers - door de Tritium gasbuisjes - wat meer hoogte innemen dan gewoonlijk het geval is. Op dit moment wil ik het kwalificeren als ‘bijzonder’. De kastgrootte (41mm) draagt prima.

De verpakking is, in tegenstelling tot wat ik op internet had gezien tegenwoordig heel erg ‘consumer driven’, een nette omdoos met een viltje er in en een pianogelakte horlogebox met een keurig interieur.

Marathon neemt het er kennelijk van, sinds ze in de gaten hebben dat de normale consument geld overheeft voor dit type horloges. Iets wat je trouwens ook ziet aan de prijsontwikkeling van de afgelopen jaren. De huidige bruto adviesprijs voor dit horloge is 900 dollar, dat is ‘een beste prijs’. Haal je hem via Page&Cooper in the UK, dan betaal je met korting momenteel ongeveer 750 euro. Leuker! De uitgifte naar defensie gaat overigens nog steeds gewoon in een simpel wit kartonnen doosje.

De vorige eigenaar, trouwens ook een HF lid, heeft goed voor dit horloge gezorgd én heeft alles erbij gelaten. Factuur, handleiding, the works… tot en met een kaartje “Thank you for your order!”. Chapeau! Ik hou van ‘complete pakketten’ dus dit klinkt me als muziek in de oren.

Ik vind de afwerking van het horloge prima. De randen van de kast, de kroon, de uitlijning van de duikring en de kwaliteit van de bezel, het ziet er allemaal top uit. Dat maakt dat de prijs, hoewel zoals gezegd aardig al gestegen, wat mij betreft toch keurig in verhouding is.

De band maakt me hongerig, ik heb ineens zin in vanillevla! :wink:

Het is een keurig afgewerkte band, eigenlijk niks op aan te merken. Ik heb al wel ‘aan Erika gevraagd’ om ze me even een Originals wil sturen voor deze Marathon, ben benieuwd hoe dat staat. Oh wacht, voordat de verkeerde indruk ontstaat: Gewoon via haar webshop. Tot die tijd is het Marathon rubber wat de klok slaat en dat draagt prima.

Wat betekenen eigenlijk al die nummers op de achterkant?

Dat heb ik maar eens even opgezocht, omdat ik een nieuwsgierig ventje ben. Overigens als ik lieg, lieg ik in dit geval in commissie. Maar ik heb het wel even gedubbelchecked allemaal. Ik denk dat dit het is:

WATCH, WRIST: DIVE 30ATM
Drukbestendig tot 30ATM (duiken tot 300 meter).

ISO 6425
Aanduiding dat dit horloge is gecertificeerd tegen de ISO 6425 norm, de specificatie voor duikhorloges.

WW194007
Typenummer van het horloge.

26 MILLICURIES
Curie’ is een eenheid van radioactiviteit.

NRC ID: 54-28526-01E
Het ‘Nuclear Regulatory Commission’ registratienummer voor de registratie van het Tritium gebruik.

Ik heb een registratie uit 2011 kunnen vinden van Marathon bij het NRC (Nuclear Ragulatory Commission) voor oa. de WW194007. Interessant leesvoer: https://www.nrc.gov/docs/ML1136/ML113640040.pdf

GS-14F-0027K
Het ‘General Services Administration’ contract nummer met Marathon. Een soort van contractenregister van alle overheidsleveranciers in de VS.

CAGE 38776
De ‘Commercial and Government Entity Code’ is een uniek registratienummer, toegewezen aan diverse leveranciers voor defensie en overheid in de VS.

CTRL No. 39054040
Kwaliteitscontrolenummer intern Marathon.

SER No. 8588
Serienummer

Tot slot!

Ik ben er heel erg blij mee! Tja, wat kan ik er verder nog over vertellen? Niets en dus ik ga hem maar gewoon dragen… :sunglasses:

Dank voor het (mee)lezen.

55 likes

Mooie NA man…leest heerlijk weg. :+1: En mooie plaatjes ook :ok_hand:

Thx.

1 like

Mooi verhaal dat je hier geschreven hebt, en altijd leuk als je en horloge kunt binnen halen waar je al naar uit keek.

Dus veel draag en kijk plezier met je mooie nieuwe aanwinst :+1::clap::+1:

1 like

Bedankt voor de leuke en mooie Na.
Heel veel plezier ermee!

Mvg Bertjan

1 like

Mooi om te lezen dat je vind dat ik er goed zorg voor heb gedragen! Hij heeft thans de wateren van Portugal gezien :smiley:

Geniet ervan! Op een canvas/kevlar band is dit zeker zo mooi!

Ergens jammer dat ie weg is, maar ik heb een amdere high torque quartz in het incoming gebied. Een sbbn031.

Gegroet Ben

2 likes

Als ik me goed heb laten informeren komt deze niet bij jou vandaan Ben. Tenzij Page&Cooper een schrijffout heeft gemaakt op zowel de factuur als ook op de “Thank you for your order!” note… :sunglasses: en volgens Jaap komt 'ie van de eerste eigenaar. Dus. Hij is trouwens nieuw gekocht in januari 2018.

Desalniettemin, goed om te lezen dat ook jij netjes met je horloges omgaat! Nu is wel de vraag: Is die van mij ook in Portugal geweest? :wink:

Mijn beste,

Zó zó!! Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Een uitermate goed en vooral ook enthousiast review!!
Ik wens je dan oom een aangename tijd met deze geslaagde Marathon. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Nog even een nagekomen foto van de verlichting, als het donker is. Het driehoekje op de duikring en de punt van de secondewijzer zijn zgn. 'MaraGlo, een soort van SuperLuminova. Lekker fel in het begin, maar het dooft in tegenstelling tot de Tritium gasbuisjes.

4 likes

Gefeliciteerd met deze bijzondere klok. Inderdaad even wennen dat de wijzerplaat zo diep ligt. Maar ergens toch ook wel heel stoer!

1 like

Heel gaaf.
Leuke achtergrond info.
Top!

1 like

Schitterend verhaal,en een knap horloge.
Van dit soort NA’s word ik in ieder geval weer iets wijzer,bedankt

1 like

@daffie, @Horloge17, @BertjanH, @Chelmswood, @Tissot62, @69Mach1, @Wfk en @Michael …dank jullie wel voor de enthousiaste feedback. Leuk! :+1:

5 likes

Gaaf hoor. Gefeliciteerd!

1 like

Thanks! Heb je er al spijt van dat je de jouwe te koop hebt staan?

Zag trouwens in je advertentie staan “[…] een klein foldervelletje, maar dat schijnt volgens de oude eigenaren zo te horen en altijd het geval te zijn bij Marathon.” Dat kan ik bevestigen:

In de doos zit alleen deze gebruiksaanwijzing, voor dit vreselijk ingewikkelde horloge. :sunglasses:
Verder zit er inderdaad niks vanuit Marathon aan papierwerk bij. Weet natuurlijk niet hoe dat verder in 2005 was, deze is dit jaar uitgeleverd.

1 like

Haha daarin is dus weinig veranderd. :joy:

1 like

Prachtig horloge.
Mijn Gsar is het enige horloge waar ik echt spijt van heb door het te verkopen.

1 like

Kan ik me wel iets bij voorstellen. De GSAR is de automaat toch? Werkpaard! :slight_smile:

Ik vond het juist wel geinig eindelijk weer eens een soort van ‘knappe’ quartz te hebben. Ook wel grappig dat ik weer eens een normale tikkende secondewijzer zie ipv. een ‘sweeping hand’. Zie je ook goed op de Tritium foto tussen de 10 en 11 uur. Leuk!

1 like

Leuke NA @junior, je hebt er echt werk van gemaakt. Leuk om op deze manier wat over dit merk te leren!

Betekenen al die nummers op de case back nu ook dat het een military issued horloge is of maakt Marathon geen onderscheid in de ‘civiele’ uitvoeringen en de ‘militaire’ variant?

Nogmaals tof dat je er zo ingedoken beng, een voorbeeld-NA!

1 like

Tof verhaal @junior ! Groeten van zijn broertje:

4 likes

Dank je wel @wilfox & @Roger_Beep!

Dat MN bandje is onderweg, met een witte (lumed) middenlijjn. Staat 'm goed zo te zien, leuk.

Voor zover ik het kan achterhalen maken ze geen onderscheid (meer) tussen de variant die ze in de winkel verkopen en batches die ze uitleveren aan overheidsinstellingen (defensie, marine, NASA etc.). Ik kan in ieder geval geen aparte registraties/contracten vinden. Marathon is thans de enige actieve contracted watchsupplier van overheidsdiensten in de VS. Maar ik ben nog niet uitgeleerd, kwam nog meer leesvoer tegen waar ik even doorheen moet als zou diegene die ik heb zijn voorbehouden aan NASA.

Ik neem overigens wel aan dat het pianogelakte doosjes met de mooie omdoos etc. zijn voorbehouden aan het gewone gepeupel…