NA | Boek 'A Moon Watch Story' & 'Moonwatch Only'

Ik heb sinds twee weken een Speedmaster Professional om de pols.

Iedereen die mij een beetje kent weet dat als ik enthousiast ben over een bepaald horloge of over een merk dat ik er dan alles over wil weten/lezen. Ik heb ook de tik om van alles en nog wat aan reclamezooi erbij te kopen zoals pennen, mapjes etc. en ook ‘serieus leesvoer’.

Zo ook met Omega en nu specifiek voor de Moonwatch. Het grote ‘Moonwatch Only The Ultimate OMEGA Speedmaster Guide’ boek is me nog een tikje te prijzig en dus heb ik z’n kleine broertje eerst maar eens gekocht, om te kijken of het was is.

De eerste indruk, prima. :ok_hand:

Over de geschiedenis van de Omega Moonwatch, de Apollo missies en de rol van NASA etc. is al zoveel geschreven dat er nauwelijks ergens nog wat nieuws te lezen is. Ook in dit boek staat voor mij eigenlijk niets nieuws. Desalniettemin leuk om verhalen, plaatjes en referenties van de meest in het oog springende edities van de Speedmaster in één boek bij elkaar te zien. De foto’s zijn fraai!

Gek genoeg staat de mijne (ref. 311.30.42.30.01.005) er niet in genoemd, terwijl dat door puristen op dit moment de enige is die recht zou doen aan het verleden door het gebruik van hesalite en een gesloten achterdeksel. Nou ja, ik heb hem om de pols … :sunglasses:

Leuk leesvoer, mooie plaatjes en een prettige prijs. Aanrader als je niet alleen achter een scherm wil zitten. :wink:

Kosten? Ik was 35 euro incl. verzenden kwijt, via Amazon (UK).

17 likes

Top je pakt het grondig aan :ok_hand:

1 like

Wat is er leuker dan één boek? Twee boeken!

Totdat ik ontdekte dat je er helemaal geen 230 euro voor hoeft te betalen … :sunglasses:

Voor iets meer dan de helft kun je deze grote broer van ‘A MOON WATCH STORY’ momenteel kopen bijvoorbeeld bij Books.etc in the UK. Aldus gedaan en dus laat ik nog een tweede NA in dit topic zien. :innocent:

Als je geïnteresseerd bent in alles wat je altijd al had willen weten - over de Omega Speedmaster - dan vind ik dit boek wel echt een aanrader hoor!

Why a Collector’s Guide?
The Speedmaster is a timeless watch icon that has significantly evolved since its creation in 1957, a fact that sometimes makes it hard to identify certain models, particularly older ones. After several years of research and observation, the authors have created a technical, systematically and attractive book intended to become the reference work for this model.

An Original Approach
The major focus of this work concerns the identification of historical Speedmaster models from standard production, in an era when there were often variations in the constituent parts of a watch. Having observed that these numerous evolutions could occur independently of a change in reference number, the authors established an original nomenclature for this entire set of elements. Classifying and describing them represented a fundamental prior step toward providing a comprehensive and detailed presentation of the models.

ISBN 9782940506309

(Bron: Watchprint.com)

Ruim drie en een halve kilo leesvoer over de Omega Speedmaster. Jippie! Met de meeste referenties uitvoerig beschreven (ook de ltd’s). Een boek met bijna 600 pagina’s vol met details over (verschillen in) wijzerplaten, uurwerken, kasten, bandjes etc. sinds de eerste Speedmaster tot en met de meest recente (2019).

Uiteraard staat ook in dit boek het verhaal over de ruimtevaart, de rol van hét horloge en de samenhang van beiden, uitvoerig beschreven. Her en der wat leuke wetenswaardigheden en advertentiemateriaal. Alsof we het allemaal niet al wisten, … :sunglasses:

Uiteraard staat ook mijn Speedmaster Pro (ref. 311.30.42.30.01.005) uitvoerig beschreven in dit ‘standaardwerk’. Leuk!

7 likes

Ziet er gaaf uit! Maar is het de upgrade waard als je net zoals ik het “kleine” boek al hebt??

1 like

Ik vind van wel.

Waar de ‘kleine’ vooral sterk in is, zijn de mooie foto’s en het compacte verhaal over hoe de Speedmaster dé Moonwatch is geworden. Leuk voor op de keukentafel. Wat me van de kleine tegenvalt is het feit dat er geen detailinformatie over de horloges in staat. Het zijn vooral mooie plaatjes, met een informatieve caption erbij, maar verder niks inhoudelijks over de Speedmasters. Wil je dat wél op papier, dan wil je de grote (erbij). :sunglasses:

De grote ‘Moonwatch Only, The Ultimate OMEGA Speedmaster Guide’ is tocht echt een soort van Speedmaster-encyclopedie, met erg uitgebreide informatie over van alles en nog wat.

Hier de index:

Zoals je bijvoorbeeld ziet, bijna 200 pagina’s alleen al over alle verschillende wijzerplaten, bandjes, inlegjes, wijzertjes, drukknopjes, bandjes etc. etc. Allemaal met foto’s erbij, met een goeie omschrijving, code’s (ref.nummers) en context. Erg overzichtelijk en goed bruikbaar als naslagwerk. Als je een nerd voor details bent, kun je je lol op! :wink:

Enige nadeel is het formaat en gewicht, het is echt een fors boek! Tegelijkertijd is de kwaliteit prima. Het is een mooi boek.

1 like

Deze moet je ook nog hebben.

:grin:

Is wel beetje gedateerd, 2006. Gaat wat minder diep op de Moonwatch in, maar dus wel ook op de automaten in alle varianten, en de stemvork-types.

Adviesprijs 178 euro, op de Rikketik een keer 125 voor betaald meen ik.

Zelf heb ik van Moonwatch Only de eerste druk.

1 like

Hahaha, ja joh … :joy:
Ik vind het wel mooi zo.

1 like

En deze

1 like

Daar staat echt helemaal niks nieuws meer in, als je ‘Moonwatch Only’ al hebt. Ja, een beschrijving van de Speedmaster in het Duits. Ik heb er wel even onderzoek naar gedaan, vooral omdat de jouwe nu in het blauw staat. Had 'm bijna gekocht. :sunglasses:

Ik zal even schaamteloos je boek pluggen!
Kopen jongens (M/V/O), deze:rofl:

Misschien had ik de kleine toch links moeten laten liggen, en mijn gevoel moeten volgen.

Maar ja in 1 maand en een Speedmaster en een boek (terwijl ik de andere voor kerst gekregen heb) is een beetje teveel van het goeie
(Lees hoe vertel ik het mijn vrouw)

1 like

Achteraf gezien had ik dat ook moeten doen. Tja, nu heb ik ze allebei … :wink:

1 like

Mocht nog je een leuk item zoeken @junior, Ben mijn verzamelwoede wat aan het uitdunnen :slight_smile:https://link.marktplaats.nl/m1509682415

1 like

Haha, dank je maar nee … dat soort ‘prullaria’ koop ik niet meer. Dat gaat toch allemaal gelijk de kast in, waar nog best veel in een soortgelijke verzamelwoede gekocht Rolex (reclame)spul ligt. Moet ik ook maar weer eens te koop te zetten, heb nog wat boeken ook. :sunglasses:

Ik beperk me nu tot dit soort mooie boeken en zaken die bruikbaar zijn zoals een zakmesje, pen of een sleutelhanger ofzo. Dat vind ik nog wel leuk en gebruik ik dan ook echt. Oh enne, voordat je me dat gaat aanbieden: Ik ben al voorzien. :wink:

1 like

Wat een goede tip van Books. Etc in de UK! Binnen no time in huis en perfect verpakt! Nu inlezen en dan de ‘daad bij het boek’ voegen binnenkort :smile:

2 likes

“de daad bij het boek” is eigenlijk 't leukst … :sunglasses: mijn Speedmaster is alweer de deur uit, maar die komt er wel weer. Het boek heb ik nog lang niet uit. Erg mooi leesvoer! :ok_hand:

Ik zag al verdacht weinig foto’s.

1 like

Haha, ik ben nu even aan de #SeamasterSpam:wink: een Speedy komt er 100% zeker wel weer! Veel te mooi om helemaal achter me te laten.


Thanks for supporting MoonwatchOnly:sunglasses:
Kleine Omega bibliotheek en meer over de Speedmaster via:

4 likes

Het boek " The Ultimate Speedmaster Exhibition " is tevens een aanrader voor de echte Speedie fan !

Overigens, de auteurs werken momenteel aan het " Seamaster Only " boek !