Nomos hommage

Ik wil een Nomos hommage kopen. Waarom? Omdat ik een Nomos supermooi vind, maar ik twijfel of ik hem niet na een paar weken te saai vind. En daar geen 1000+ euro voor neer wil tellen qua risico.

Er zijn dan eigenlijk een paar opties:

  • Seagull 819.612: origineel Sea-gull, $100 duurder.
  • GT&FQ M002: ST1701, saffier
  • GT&FQ M005: Miyota 9015, saffier en centrale seconde. En juist dat laatste is voor mij eigenlijk de reden om niet voor deze te gaan. Hij wordt hier te tam van.
  • Rodina: OEM met ST1701, saffier.

Zijn er nog redenen om voor de ene of de andere te gaan. Of is de Rider gewoon de beste optie. Goedkoper dan Rodina en Seagull, zelfde uurwerk.

Ze hebben nu ook een Metro hommage…

Mijn advies is toch een echte Nomos te kopen. Het uitwerk is fraai afgewerkt.
En bijna alle kopers houden ze.
Zie ook dit topic;

Ik ben na 2 jaar nog steeds erg blij met m’n Tangomat !

Bekend topic… Maar uiteindelijk zal hij er waarschijnlijk ook wel gaan komen, maar ik twijfel echt of ik hem wel spannend genoeg vind qua uiterlijk.

Heb ook mijn Meistersinger en zoveel dresswatches draag ik niet. Al vind ik ze wel erg mooi. De Meistersinger zal niet weg gaan (samen met mijn vrouw gekocht), en het is zonde als hij te weinig tijd krijgt…

Ik zat met hetzelfde, en ik heb toen de Rodina gekocht. Mooie klok met een zeer nette afwerking en een heerlijk soepele leren band. De rotor van het uurwerk is wel wat lawaaierig.

Met je andere opties heb ik geen ervaring dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Voor mij was de conclusie overigens dat de Nomos er niet komt. Op de foto’s een prachtige klok, aan de pols werkt het voor mij niet. Geldt overigens voor veel dressers, er gebeurt te weinig aan de pols.

De Rodina heb ik nog steeds, maar krijgt weinig polstijd. Draag hem vooral met bruiloften en begrafenissen. :wink:

1 like

Tja, het is voor mij echt een dress watch.
Voor mij prima want ik draag altijd een pak voor m’n werk.

Maar als de Meister weinig tijd krijgt bij je dan is er wel een risico.

Dan zou ik helemaal niets kopen. Zo’n ‘hommage’ is gewoon een slap aftreksel van het origineel en gaat je in de verte verte niet brengen wat het origineel brengt.

3 likes

Hmm ja lastig topic dit.
Ik heb niet direct iets tegen hommages. al vind ik dit geval de lijn tussen hommage en fake wel heel dun maar dat is een andere discussie.
Maar stel je koopt zo’n hommage maar vindt het niks zegt eigenlijk nog vrij weinig of je het echte wel wat zult vinden…

Dat zou ik maar niet te hard zeggen want een Nomos is eigenlijk een hommage van een Stowa.:rolling_eyes:
Een aantal jaren geleden kreeg Stowa een waarschuwing van Nomos dat ze moesten stoppen met het model Antea, anders zouden er stappen worden genomen.
Ze hadden pech want Stowa kon een oud model uit de jaren dertig uit hun museum laten zien.
Daarna hebben ze niets meer van Nomos gehoord, dit verhaal heeft lang op de website van Stowa gestaan.

2 likes

Broodje aap :slight_smile: Nomos is geïnspireerd door een Lange uit 1924:

Als je er meer over wilt lezen, is dit een leuk boek: Die Tangente von Nomos Glashütte door Hans Irrek (ISBN 3764368403). Die stijl was in die tijd vrij algemeen. Stowa had in 1927 deze in de collectie:

Maar het herontdekken van de stijl staat écht op het conto van Nomos.

7 likes

Lange was eerder. Nomos was eerder met de hommage aan de Lange, waarop Stowa handig reageerde met de Antea.

gr, HJR

Je waardeert de stijl van een Nomos of niet.
Daar heb je toch geen ‘hommage’ voor nodig om dat te (kunnen) bepalen?

Dan weet je dat minimalisme toch gewoon op waarde te schatten? Ja. Of niet… En dan nog Nomos erop en klaar.

Daar zit niets ‘boven’ of ‘onder’… Wellicht op redelijk gelijke hoogte een mooie Stowa inderdaad. Die ikzelf dan ( ( op moment ) net even wat aantrekkelijker vind…

Die Nomos koop ik wel voor mijn vijfenvijftigste of zo…:grin::roll_eyes:

1 like

Toch ben ik op deze weg bij een Nomos beland :slight_smile: En de “hommage van de hommage” hier verkocht :slight_smile:

Jammer dat het verhaal niet meer op de website van Stowa staat, ik kan niet geloven dat Jörg Schauer het uit zijn duim heeft gezogen.:smile:

Die Rodina zijn alleszins aardige horloges. Bepaaldelijk niet op het Nomos niveau, maar t.o.v. de Stowa slaan ze geen slecht figuur, Stowa haalt zijn kasten uiteindelijk ook uit China…

Oh, ik geloof best dat er onenigheid was tussen Stowa en Nomos! Er is nog ergens een oud leuk draadje op een duits horlogeforum (niet UF) waarin Schauer zelf deelneemt aan een discussie over deze kwestie.

gr, HJR

Meen je dat nou?

Zou die Jurk nou echt die kastjes niet zelf draaien?

Zo ziet ie er wel uit…:wink::sweat_smile:
Maar 't kan hoor… :roll_eyes:

Het valt mij wat tegen op zich…
Mijzelf nooit die vraag gesteld eigenlijk.

1 like

Stowa’s lezing is in de loop van de tijd overigens veranderd. De website van Stowa heeft ook eens gezegd dat het gebaseerd was op modellen uit 1938/40:

https://web.archive.org/web/20120101143155/http://www.stowa.de/Antea/index.htm

1 like

Heb je hier een bron voor? Kasten kwamen voor zover ik weet van Fricker Duitsland. Maar je hebt gelijk dat er veel discussie is over in hoeverre ‘made in germany’ ook zijn naam eer aandoet, net als bij swiss made. In ieder geval is dat bij Stowa 80/20%. Om welke onderdelen het dan gaat… daar zijn ze inderdaad vaag over.

gr, HJR

1 like

Het is hem, in de 10 jaar dit ik het volg, al verschillende malen gevraagd. Zijn antwoorden zijn hoogst ontwijkend. Hij zegt enkel dat zijn onderdelen uit verschillende landen komen & van verschillende leveranciers. De consensus is dat de kasten van de “goedkope” modellen uit China komen, anderen wellicht uit Europa. Stowa maakt zelf eigenlijk niets. Afgezien van wat modificaties.