Oefenen op een binnenwerk?

Aangezien het binnenwerk van een horloge (voor zover ik weet) allemaal op elkaar lijken wil ik graag gaan oefenen op een binnenwerk. Zoals het uit elkaar halen van alle onderdelen, maar ook het in elkaar zetten. Het olieën van onderdelen etc.

Maar wat is een goed binnenwerk om te oefenen, maar is toch “goedkoop” in de aanschaf? Is dat bijv. een oude zakhorloge? Of zijn er oefenmodellen op de markt?

Hoe hebben jullie horlogemakers het geleerd?

1 like

Ik zou, indien mogelijk, meedoen met een basisclinic van @vinwat.
Komende dinsdag is er weer een.
Daarvoor even contact opnemen met @lassale.

Het is gezellig en leerzaam kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Wellicht tot daar.

2 likes

Hmm das jammer, dan ben ik op vakantie :cry:

Wat houdt zo’n basisclinic in? En hoevaak wordt zoiets gegeven?

1 like

Helaas, maar niet getreurd, er komen er vast meer.
Komende dinsdag is de 6e of 8e als ik mij niet vergis.

Wat het inhoudt? Met meerdere horloge fanaten sleutelen en freubelen aan uurwerken onder het toeziend oog van de strenge, doch rechtvaardige @vinwat.
Ik zou @lassale een PM sturen.

2 likes

@Aqualand kan je sowieso gidsen naar een simpele HMT die je (in tweevoud) goedkoop en functionerend kunt aanschaffen. Dan val je je er geen buil aan als je iets verkeerd doet.

De beste ‘gidsen’ voor een onderhoudsbeurt die ik heb gezien komen van @Morse.

Ik heb wel begrepen dat oude zakhorloges handig zijn om op te oefenen, omdat alles net een slagje groter is. Dan hoef je niet gelijk alle vermogens van je fijne motoriek aan te spreken terwijl je ook je weg nog aan het vinden bent in het uurwerk. Ik spreek niet uit ervaring hoor, ik heb dat puur van horen zeggen. :v: Het lijkt me een minpunt dat je minder eenvoudig twee identieke uurwerken kunt vinden, zodat je reserveonderdelen hebt voor als je iets stukmaakt of kwijtraakt.

1 like

Ja is echt een aanrader, ga zelf voor de 2e ronde en ben bijna klaar met het uurwerk weer in elkaar zetten. Is enorm leuk een leerzaam om te doen!

Daarbuiten krijg je direct ook goede begeleiding, uitleg en gouden tips om niet direct je uurwerk te slopen, of je arendsogen de kost laten geven om een schroefje of veertje te vinden :sweat_smile:. Echt een aanrader.

Wellicht tot dinsdag!

3 likes

Met een kloon van de ETA 6497 en YouTube kom je een heel eind https://www.youtube.com/watch?v=Xnh7O22mduE&feature=share