Oefenhorloge - hulp gezocht bij revisie cylindergang-zakhorloge

Beste HF-ers,

Ik heb het onderstaande horloge gekregen. Een mooi exemplaar om restauratie te oefenen. Ik wil deze demonteren, schoonmaken en weer monteren. Verder ontbreken het glas, de secondewijzer en de balanscilinder is kapot (zie foto 2).
In het pessimistische geval zoek ik een glas en een secondewijzer en leg hem in de vitrine. Het zou echter leuk zijn als hij weer liep, desnoods heel onnauwkeurig.

Kan iemand mij aangeven waar ik een glas en secondewijzer kan vinden. Asje v.d. wijzer is 0,26mm. Binnenmaat montagevlak glas is 38,2mm. Wanneer iemand me kan helpen met de balans (reparatie of vervanging) zou dat helemaal geweldig zijn.

1 like

Jemig. Je kunt ook als beginnend wegenbouwer vragen of iemand je even kan helpen een tweede Nuerburgring aan te leggen. :smile:

Serieus, dit is niet echt het meest geschikte horloge om mee te beginnen. Kun je zien wat voor uurwerk er in zit? Close-up gemaakte foto van het uurwerk in hoge resolutie zou helpen. Er zitten een paar zakhorloge-kenners op het forum, ik hoor daar niet bij. Zal de titel van je post wat aanpassen voor je.

Wel dapper in elk geval! :wink:

5 likes

Voor de balans moet je de tampon vervangen.
Kijk hier voor de beelden (Het is in het frans geschreven :wink: ) Dan zie je de werktuigen die nodig zijn.
http://forumamontres.forumactif.com/t172768-mes-premiers-tampons?highlight=premiers+tampons

en hier voor grotere fotos :

Goedemorgen,

zelf zal ik nooit iemand raden te beginnen met horlogemaken, maar ik raad in dit geval wel af met dit horloge te beginnen. De staat is te slecht om hier technisch iets van te willen maken. Op de foto is overduidelijk te zien dat de spiraalveel compleet verroest, wat dus inhoud dat je naast een nieuwe tampon in de cylinder plaatsen ook een nieuwe spiraalveer zal moeten slingeren. Ik zou het houden bij een glas en een secondewijzer om hem in een vitrine leggen. Vervanging kan je vergeten, bij dergelijke horloges werden de onderdelen per uurwerk passend op elkaar passend gemaakt. Een vervangend onderdeel zal dus ook passend gemaakt moeten worden, iets wat nog meer kennis,gereedschap en expertise vergt dan de tampon in het uiteinde te vervangen.

Ik zou zoeken naar een zakhorloge met Zwitserse ankergang, het liefst eentje die nog wel tikt zodat je weet dat de balansas nog in orde is. Deze uurwerkje zijn makkelijker om op te werken en over de techniek valt veel meer informatie te vinden.

Succes met dit project en je nieuwe reparatie hobby :wink:

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Bedankt voor jullie reacties. Allereerst vind ik het wonderlijk dat iemand op het forum mijn tekst kan aanpassen.

Ik realiseer me dat het horloge wellicht niet reparabel is. Ik had al verschillende topics over het vervangen van een cilinder gezien. Erg moeilijk. Het horloge is vuil, gecorrodeerd en niet kostbaar genoeg om er veel effort in te stoppen. Daarmee is het een prima object om te oefenen. Mijn ervaring met reparatie van camera’s en sluitermechanismen in objectieven is dat je moet oefenen voordat je aan een waardevol object begint. Dit uurwerkje ziet er niet overmatig complex uit. Als mijn oefening uiteindelijk eindigt met een hoop losse onderdelen die niet meer te monteren zijn, dan heb ik er in ieder geval van geleerd.

Verder ben ik niet bang van een beetje fijnmechanisch sleutelwerk (zie onder). Maar als iemand mij kan helpen aan een adresje waar ik een glas en een secondewijzer kan vinden, dan zou ik (en mijn vitrine) dat zeer waarderen.

1 like

Wow! Als de onderste foto van deze mooie vintage Yashica het eindresultaat is van de montage van de berg onderdeeltjes daarboven, ben je zeker geen beginner v.w.b. de vaardigheid in het werken met fijnmechanische apparaatjes. Respect!

Echter, een antiek horloge is toch ook weer een heel ander ding en waar ik zelf die vaardigheden zeker niet bezit en zelfs een ‘gewoon’ horloge niet durf te (de)monteren, weet de goede @koen heel goed waar hij het over heeft. Ik zou dus zeker zijn advies opvolgen en eerst gaan werken aan een wat minder complex (zak)horloge.
Veel succes gewenst! En hou ons op de hoogte van je avonturen op dit gebied. Het is voor ons, niet zo technisch begaafde horlogeliefhebbers, altijd leuk om te zien hoe er zich weer een nieuwe (amateur) horlogemaker ontwikkelt.

En verder: Welkom om dit leerzame forum!