Omega Constellation 2852-4 SC uit 1954

In oktober vorig jaar vond ik op een rommelmarkt twee Omega’s (
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,2758092,2758092#msg-2758092
). Een Genéve en een Constellation ref. 2852-4 SC uit 1954, de laatste miste alleen wel de complete automaat brug en liep daarnaast ook niet. Een enkel onderdeeltje vinden is nog tot daar aan toe maar hier miste ik dus een fors aantal onderdelen.

Ik heb daarom een hele tijd gezocht naar een compleet Omega 501 uurwerk, dat is niet gelukt maar wat ik wel kon vinden was een 471 uurwerk van een oude Seamaster, deze deelt een groot deel van de onderdelen waaronder de automaat. Het enige nadeel is dat de originele rotor veel meer tekst heeft zoals “Adjusted to five positions” omdat het een chronometer is. Maar goed, je moet roeien met de riemen die je hebt.

Ik vind het hartstikke leuk om te knutstelen maar de betere horloges laat ik graag aan iemand anders over. Ik heb het horloge en het sloperuurwerk daarom aan Jan Ubels overhandigd. Het idee was dat met het sloperuurwerk de kosten wat gedrukt konden worden, helaas miste er alsnog een tandwiel en een andere was helemaal versleten dus het werd alsnog vrij prijzig.

Afgelopen vrijdag kon ik hem dan eindelijk ophalen, en sindsdien is hij niet meer van mijn pols afgeweest. Jan had als verrassing een originele chronometer 501 rotor op de kop getikt en gemonteerd, zonder bijkomende kosten. Goed, het blijft een marriage maar wel een goede. De kast is lichtjes gepolijst om hem weer in nieuwstaat terug te brengen (hij is echt voor mij en gaat nooit meer weg), daarnaast heeft Jan de wijzerplaat grondig gereinigd en glimt deze weer.

Hij loopt extreem strak op 2 seconden in de plus, dus nog steeds in chronometer spec en dat voor een horloge van zestig jaar oud.

X(

3 likes

Die is wel heel mooi zeg, petje af. (tu)

Prachtig! Die verveelt nooit :slight_smile:

Ik heb alleen maar dochters maar mocht ik ooit een kleinzoon krijgen dan erft hij deze… :slight_smile:

Dat is een pronkstuk, als nieuw :~

Indrukwekkend

Prachtig Geert!
Ook deze Omega heeft mijn hart gestolen.
Draag hem met veel plezier!

Er was eens een vader 2 zoons 1 horloge wie krijgt na de dood van de vader het horloge?

Een van de fraaiste Constellations !

Mooi dat ze nog een kans heeft gekregen, welkom bij de Connie club! :slight_smile:

Heel mooi! Alleen de kroon, hoort die bij dit horloge?

Mijn vader draagt momenteel de gouden Enicar Sport van mijn opa dus er komen zowiezo twee top horloges door :slight_smile:

Bij meer dan twee kleinzonen wordt het wel wat problematisch…

Goede vraag, er staat een Omega logo op, ik weet het eerlijk gezegd niet.

Zijn er ook club meetings dan? :slight_smile:

Ik heb 'm in goud. M.i. is dit ref. nr. i.c.m. met deze arrowhead markers de mooiste Connie.

Alleen nog even een kloppende kroon kopen.

Officieus wel en officieel kunnen we een “laat je Connie zien” topic openen :wink:
Volgens mij zijn er best wel een aantal hier op het forum die er een bezitten…

gschoots Schreef:

Zijn er ook club meetings dan? :slight_smile:

Echt heel mooi :slight_smile:

En die van BH overigens ook!!

Het feit dat mijn Connie geen originele kroon had werd steeds meer een irritatiefactor, dus ik heb uiteindelijk maar de knoop doorgehakt en een NOS kroon aangeschaft (40 euro inclusief verzending, ouch!). Eergisteren heb ik het horloge opengemaakt om de nieuwe kroon te kunnen installeren en toen bleek dat niet alleen de kroon niet juist was maar dat er ook nog een verkeerde stift in zat, de kroon zat hieraan gesoldeerd. Kortom, ook een nieuwe stift bij gevonden die er ook echt in hoort en nu bestaat mijn horloge weer uit alle juiste onderdelen.

Voor:

Na:

En om de pols:

Nu nog iets blijer als voorheen!

1 like

Ziet er strak uit!! Chapeau!

Nice! Staat er ook een op marktplaats, zag ik vanmorgen…