Omega Seamaster 300M Diver schroefjes band + welke tool?

Al twee jaar aan t zoeken? :wink:
De site is alweer vernieuwd maar bij deze zit de Omega bit die je nodig hebt
http://www.watch-tools.de/tools/screwdriver/screwdriver-with-4-curvature-blades-official-geneva.php

2 likes

Top ga ik gelijk bedtellen👍 Is het dan de 1,6 of 1,8?

Zie je vanzelf

1 like

Ik heb persoonlijk deze schroevendraaier gebruikt voor mijn nieuwe Seamaster 300m professional, de “Wiha PicoFinish 1,8X40 platte sleufkop schroevendraaier 260 P”. Is groot genoeg om geen sporen na te laten op de schroefjes en voldoende kracht te kunnen zetten om ze los te draaien. Wel de band even verhitten met bijvoorbeeld een haardroger, dan lost de loctite voldoende. Ik heb op die manier mijn band kunnen verstellen zonder een zichtbaar spoortje na te laten.

2 likes

100% waar! Mijn horlogemaker (met het beste gereedschap) zat ook te vloeken toen hij de stalen band van mijn 300SMP ging inkorten. Ik zou er eerlijk gezegd niet zelf aan beginnen als er loctite op zit en gewoon door een AD laten doen. En anders ben je het geld echt wel kwijt aan nieuwe schroefjes…

1 like

Daar heb ik te weinig vertrouwen in.
Ik neem er liever zelf de tijd voor.

1 like

De Loctite was bij mijn nieuw exemplaar geen enkel probleem, wel even de band verhitten met een haardroger bijvoorbeeld en dan komen ze zo los.

2 likes

Als je het zelf goed kan en leuk vindt, why not idd.
Ik ben zelf iemand met hema-worsten als vingers en niet geduldig. Dan laat ik het liever aan de AD over en als het misgaat wordt het hoe dan ook goed gecompenseerd.

1 like

Ik heb ook al eerder deze vraag gesteld en kreeg hierop het volgende antwoord wat voor mij enorm verhelderend werkte:

En het daarbij zelf opgezochte plaatje (want een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :wink:

3 likes

Een haardroger zal volgens mij geen 200 graden Celsius halen. Gebruik gewoon een crème brullé brandertje. 2 seconde de schakel verhitten waarin de Loctite zit en losdraaien met gevoel. Let wel op de ondergrond dat je deze niet beschadigd met de hete schakel! Je brengt op deze manier alleen warmte op de gewenste plaats.

Met een haardroger duurt het veel langer voordat de Loctite week wordt en hierdoor wordt de hele band warm inclusief het uurwerk. Dit is juist niet goed voor de olie en de pakkingen.

2 likes

Ik had niet zo veel hitte nodig om mijn schroefjes los te krijgen, bij mij was verwarmen met de haardroger van de betreffende schakel gedurende ongeveer 20 seconden voldoende om de schroefjes los te krijgen. Horloge zelf was afgedekt met een doek, en was niet fel opgewarmd, wat lauw hoogstens. Had ook niet rechtstreeks warme lucht op het horloge geblazen uiteraard. Ik had ook niet de indruk dat er erg veel loctite gebruikt was, zou gezien de losse draaiende pinnen ook niet nodig mogen zijn omdat er geen draaiende krachten op de schroefjes komen…

Met de juiste tools zijn haardrogers en brulee branders echt niet nodig

Misschien niet, maar op een schroefje met dergelijke afmetingen ga ik niet genoeg kracht zetten om dat uit te testen. Ik heb er eerst enkele geprobeerd zonder te verhitten, en naar mijn gevoel moest ik betrekkelijk veel kracht zetten om de schroefjes los te krijgen. Na verhitten ging dat merkelijk eenvoudiger.

1 like

Het setje is besteld
En toch pijn hebben van een simpele schroeven draaier van €56
Maar wel geld flink uitgeven aan een horloge, Echte Nederlander :joy::rofl:
Bedankt voor de tip :muscle:

Bij gouden en platina schroeven absoluut noodzakelijk!
Rolex heeft nu zelfs een verwarmingsplaatje uitgebracht waarop de band gelegd kan worden voor het losdraaien van de bandschroef.

Interessant, heb je wat meer info of een link?
Ik blijf bij de juiste tools en torck screwdrivers bij edelmetalen. Bij te vaste schroeven, kort een aansteker onder de schroefdraad.

6 likes

De Wiha 96018 wordt veel gebruikt/aanbevolen in de Omega community, kosten ca. €5,-

1 like

Bedankt voor de tip :+1:
Het andere setje is al besteld. En zoals meestal ik ben de prijs alweer vergeten :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

1 like

Ok, naja ik dacht als het nog steeds pijn doet kun je wellicht even gebruik maken van retourneren binnen 14 dagen en dan die andere kopen voor 1/10 vd prijs. :joy:

1 like

Artikelnummer E5007-220 van Rolex