Omega Speedmaster...de zoektocht naar de perfecte stalen band

Hmmm dat is dan vreemd, maar valt helaas buiten de garantie. Maar ik heb anderhalf jaar geleden een nieuwe sluiting voor de 1958 besteld (ik had 'm zelf gesloopt) en dat was toen ergens rond de 60 euro. Maar zoals al reeds gemeld, zijn de prijzen flink omhoog geschoten.

Moet dit er niet instaan? Omega gebruikt wel tegenwoordig van die langere STZ referenties .

Oef die 1958 is idd erg stijf. Ben blij met mn iets rondere schakels.

Welke band is dat? 1171?

Oef, geen idee. En horloge ligt bij DNK. Maar was bandje voordat die met schroeven uitkwam. De links waren iets meer afgerond, wat ik persoonlijk mooier vind.
Hetzelfde ‘probleem’ heb ik ook met de te scherpe randen vd nieuwe SMP300. Mij te stijf. De ouwe had wat weg v n armband.

1 like

De voorganger van de “band met schroefjes” is de 1998 en dat is eigenlijk (net als de 1498 en 1499) exact hetzelfde type schakels. Bij de 1498 en 1499 loopt het dan wel van 20mm naar 16mm :+1:t3:.

Heb je een foto?

1 like

Nop ligt bij de dnk. En ik ben niet zo een foto schieter.

Maar ergens zwerft n NA topic v me er over. Kan m alleen niet 123 terugvinden.

Edit: na wat speurwerk toch topic gevonden:

1 like

Dat is de 1998/849 band vermoed ik, eigenlijk exact dezelfde band als de huidige 1958 maar dan met mini boutjes die de pins op z’n plek houden. Zou dus hetzelfde moeten aanvoelen :wink:

1 like

Kwa stijl misschien met die 2 glimmende tussenschakels. Maar ik meen dat mijn band meer afgerond is. Oogt wat… zachter.

1 like

Het zou kunnen hoor, ik heb niks met deze banden dus ik heb nooit de voorlopers van de 1958 overwogen. Maar lees er veel over en volgens mij is het enige verschil dat de 1998 een treksluiting heeft en splitpinnen in de verwijderbare schakels. De 1958 heeft een vouwsluiting met knopjes aan de zijkant en mini boutjes (en rechte pinnen) in de verwijderbare schakels. De modern sluiting is een drama, met veel te scherpe randen dus dat geeft wellicht een andere draagervaring.

Slechte plaatjes van het internet:

1998:

1958:

De 1958 heeft iets minder schakels, maar dit zijn ook gebruikte modellen. Lijkt gelijk te zijn, als je de onderste foto iets zou zou “uitzoomen” (horloge lijkt ook groter). Anyway, wellicht heeft iemand beiden? @WatchWalker ?

1 like

Inderdaad, die schuiven/klemmen in kleine buisjes. Als er zo eentje weg rolt is het zoeken naar een speld in n hooiberg.

1 like

Sorry voor de vertraagde reactie, heb het nogal druk tegenwoordig. Ik ben verre van een kenner al heb ik wel wat “gebruikservaring”. Laat ik wat foto’s toevoegen die ik een tijdje geleden toevallig heb gemaakt.

Op de foto van links naar rechts:

  • 1958 / 957 (Tintin)
  • 1998 / 840 (Moonphase)
  • STZ006272 / JJC11 (Tokyo 2020)
  • 1498 / 842 (Replica 1957)
  • 1573 / 897 Railmaster (geen Speedmaster maar een Railmaster band maar stond toevallig op dezelfde foto).

Mijn favoriet blijft echter de 1450 / 808 zoals je hier kan zien:

Daarnaast had ik ook nog deze, de Mexicaanse Holzer band, uiterst zeldzaam in Nederland (heb hier nooit een tweede van gezien). Lijkt een beetje op een Rolex jubilee en draag super comfortabel.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info.

5 likes

Dank je wel! Als ik de 1958 en 1998 naast elkaar zie, lijkt het inderdaad alsof de 1998 iets kortere (of kleinere) schakels heeft. Dan zou het inderdaad mooier en fijner om de pols moeten zitten. Dat heb ik ook met mijn 1479/812. Ik geef je dus gelijk @marnixmoed :wink:

Met een beetje geluk komt er deze week een 1450/808 binnen.

1 like

Gisteren eindelijk voor het eerst de 1450/808 kunnen aanschaffen. In prachtige staat en wat mij betreft een stuk strakker dan de 1171. Bij de 1171 staan de schakels wat dichter bij elkaar, wat wat vriendelijker overkomt maar heeft ook minder scherpe hoeken en oogt daarom wat goedkoper. Wat vinden jullie ervan? Ik ben blij :+1:t3:

14 likes

President band for life. Staat goed!

1 like

Zéér mooi

1 like

Vandaag langs geweest in Diemen bij Püttmann in Diemen.

Aangenaam verrast door de kennis en service.
Nieuwe sluiting besteld , kosten 69 eu.

2 likes

Inmiddels is de 1450 al sinds begin dit jaar binnen en wat een knaller voor een jaren tachtig band. Er zijn kleine hints in de afwerking dat het echt een (plus minus) 40 jaar oude band is. Maar wat goed gemaakt! De band verloopt van 20mm naar 15mm bij de sluiting. Maar ook ieder rij schakels wordt ook iets kleiner in formaat. Dit geeft een heel mooi effect. Dit zorgt overigens niet voor de “tapering” van de band. Er is een duidelijke rechte lijn in het verloop. Bij ieder rij schakels die kleiner wordt krijg je een “trap verloop” en dat is met de 1450 niet zo.

Duur maar wat een band!

12 likes

Staat hem erg goed!

1 like

Thanks! Ja dit moet de beste band zijn die ik tot nu toe heb gehad. En ook toepasselijk uit de jaren tachtig toen de eerste Space Shuttle missies werden uitgevoerd. Zoals je wellicht weet is de Speedmaster Alaska III gebruikt bij deze Space Shuttle missies. De Speedy Tuesday is een “tribute” aan deze referentie.

Ik heb ook nog een tijdje gezocht maar uiteindelijk gestaakt omdat ik alleen banden ‘overzee’ tegen kwam en in niet zo’n beste staat. Deze ziet er erg strak uit en complementeert de Speedmaster!

1 like