Op welke band staat jullie Seagull 1963

Geachte forumleden, ik vraag niet graag om advies, maar in dit geval wil ik toch wat meningen horen.

De Seagull 1963. Hartstikke gaaf horloge, nadat ik het een paar weken in bezit had als fiffer, heb ik dit jaar de Seagull van Alphons overgenomen.
Nu is het wel zo dat ik niks zie in die groene Nato die er standaard opzit. Ik ben sowieso geen Nato-fan, heb dunne polsen wat het ook niet handiger maakt.

Maar dan het probleem met de Seagull en banden. Eigenlijk zijn het twee problemen.

Allereerst de afstand tot kast. De lugs zijn relatief lang, en dat betekent dat als je hem op een niet-nato zet, er een stevig gat tussen de band en de kast zit. Kijk maar:

lugs

En dan: de lugsize. Officieel is de lugmaat van dit horloge 18mm. Maar waarom is het dan zo lastig om die leren banden ertussen te krijgen? Welnu, @Chlorophyl gaf in het fiffertopic het antwoord:

schuifmaat

De lugs staan niet 18mm uit elkaar maar ergens rond de 17,5. Dus dat is nog een uitdaging.
Het is ook een reden om geen peperdure band ervoor te kopen, want dan zit je er mee te kijken als hij niet past.

De enige leren band die ik er gemakkelijk tussenkreeg was bovenstaande band met krokomotief.
@Fate_Amenable_To_Change wees me hier op: het is geen dress horloge, het is een pilotenchrono. Geen kroko of hagedis.

Dus ik ben erg nieuwsgierig naar op wat voor bandje andere Seagullbezitters dit horloge hebben gezet en of dat een succes is. Misschien zeggen jullie wel ā€œboeien dat gat tussen de lugsā€ of ā€œkroko kan primaā€. Ik wil gewoon graag wat inspiratie. Dank alvast.

6 likes

Dit ga ik graag volgen!! Zit met zelfde vraag :joy:

1 like

Een eendelige leren band is in alle soorten en maten te krijgen en zou goed staan denk ik. Voorbeeld geleend van internet . EĆ©n van de bandenmakers hier op het forum kan er vast wel eentje op maat maken.

4 likes

Geen slecht idee. En dan in het blauw?

Er zijn gewoon 17,5mm bandjes hoor.

Hm, zou zoā€™n band met een leer er onderdoor kunnen? Ik heb even geen plaatjeā€¦

Plaatjes staan hierboven. Indenk het eigenlijk wel, gezien de kloof tussen een gewone band en de kast.

Ja, maar weinig.

Gewoon authentiek :sunglasses:

3 likes


Ik heb er zelf een Hirsch Kansas 18mm er op zitten en die bevalt mij prima. Vind hem zelf mooi bij het horloge passen.
Ik heb dan wel de Hked versie.

3 likes

Okay. Maar het luglengteprobleem, voor zover dat een probleem is, wordt er niet mee opgelost.

Ik heb deze twee er afwisselend op, FinWatchStraps en Colareb, beiden 20mm

3 likes

Die 17,5mm aanzet kan ik bevestigen. Dit is een oude foto maar ik heb na een re-buy het horloge opnieuw van een fijne mesh band voorzien maar deze wel moeten bijvijlen om passend te krijgen.

Daarnaast draag ik 'm soms op een nato maar ik heb er ook leren banden voor waaronder een Ko (hieronder) en sinds kort een blauwe met dubbele rug.

3 likes

HĆ©,ik moest ā€˜m juist afvijlen :grin:

2 likes

Sorry maar dat vind ik echt geen gezicht zo ertussen geperstā€¦ :roll_eyes:

5 likes

Dat bedoel ik, ik las het net na :grin:

1 like

Blijft een leuk horloge, heb hem gekocht omwille van het uurwerkje en nog met de 19 jewels. Helaas, maar weinig gedragen.

Ik vond dit wel een geslaagde combinatie en eigenlijk nu nog steeds:

Jouw combinatie vind ik niet helemaal bij het horloge passen. Zoveel mensen, smaken, ā€¦ precies!

7 likes

Ik zou @Ko-Banden iets moois op maat laten maken.

Volgens mij staat zoā€™n vintage band zoals @Proenski hierboven postte heel mooi.

2 likes

Wat is dat toch? Doe eens niet. Bruin, zeg ik je. Het liefst een tikje distressed. :slight_smile:

Blauw kan prima gezien de wijzers. Deze heb ik ook nog

UX342

1 like

Ja

Nee hoor, gewoon 18mm bandjes passen er prima tussen. geen 20mm bandjes ertussen frotten zoals ik in dit topic ook zag. Dat is geen pan!

Maar ik had een 21mm lugmaat en de juwelier heeft daar een 22mm bandje op gezet. Die tikken dan even met een hamertje het deel wat tussen de lugs komt ietsje samen en past het prima. Die halve of hele mm zie je niet zo maar niet meer want dat ga je duidelijk zien.

Dus je kunt gewoon 18mm bandjes kopen en je kunt bij alie even heel goedkoop zo een leren zulu proberen. Dan kun je zien of het past en staat en kun je altijd nog een duurdere/nettere kopen.

Maar zo een leren zulu lijkt me wel cool staan op dit horloge. En idd met die lug gaps het netste. Ik hou ook niet van die grote ruimte.