Opbergsysteem knutselen voor je horloges

Het is vandaag zaterdag en bewolkt, dus ik was in een knutselstemming. Ik speel al enige tijd met de gedachte eens een opbergsysteem aan te schaffen voor de -inmiddels tientallen- horloges die ik heb aangeschaft.

Af en toe kijk ik o.a. eens hier
http://www.kish.nl/Horlogekisten/Opbergsysteem-c-334.html
, maar wat ik zoek is uitverkocht of sluit niet aan op mn wensen (wel een leuke link voor iemand die iets dergelijks zoekt)

Dus waarom niet iets moois maken voor de laden waarin ik toch al veel horloges heb liggen?

Bij een meubelstoffeerder heb ik voor 5 euro een stuk schuim gekocht van 5cm dik, hier kom je nog prima doorheen met een lang stanley-mes (bij voorkeur een nieuw, vlijmscherp, mesje).

Het is eigenlijk vrij eenvoudig; Snij het stuk schuim op de maat van je lade (+ 0,5 tot 1 cm om het te laten klemmen) en teken daarna strak de verschillende uitsparingen af (ik heb 2cm vanaf de rand genomen, de ‘horlogenissen’ hebben een formaat van 7 bij 5 cm)
Probeer het mes zo verticaal mogelijk op de lijntjes in te brengen aan het begin van de lijn, en ‘zaag’ voorzichtig richting het andere eind van de lijn totdat je voelt dat je door het schuim heen bent. Steek vervolgens het mes door het schuim en probeer zo verticaal mogelijk ‘zagend’ de lijnen te volgen in beide richtingen, totdat je het einde van je afgetekende lijn bereikt, aan beide zijden, dus een keer in beide richtingen). Als je dit voor alle zijden herhaalt dan trek je er uiteindelijk een strak uitgesneden stuk schuim uit waar je het horloge omheen klemt.
Ik hoop dat dit duidelijk is :slight_smile:

Hieronder het resultaat, all in all voor 5 euro.

Gereedschap

En het resultaat, een aantal van mn vintages. Dit kan je natuurlijk zo vaak herhalen als je nodig vind.

Veel knutselplezier!

Heel netjes, dit is zeker een oplossing voor mensen met een grote verzameling!!

Net resultaat. :slight_smile: Welke model (Seiko?) is die linksonder?

Leuk gedaan. Het ziet er hartstikke netjes uit en het kost geen fluit. Wat wil je nog meer! Je mooie collectie komt zo goed tot z’n recht. (tu)

Netjes gemaakt !

Dat is een Seiko Sports 100 Quartz duiker uit 1978 (7546-6030)

Een leuk idee en een mooie uitvoering :~

Leuk bedacht. Nu nog een lade met een slotje erop :wink:

Its all about principle :slight_smile:

Ziet er goed uit, en voor een prijs die moeilijk te verslaan is! Het enige wat ik nog zou veranderen, is dat ik een dun plakje schuim van 0,5 of 1 cm er onder zou leggen (als bodem) om het krassen van de banden/sluitingen op de houten bodem te voorkomen.

Heel netjes hoor. Voor te reizen hen ik een Pelican case met hetzelfde principe.
Heel mooi gedaan zo.

Goed dat je dat nog even noemt. Ik heb er een stukje slaapmat (jawel, de keiharde variant) onder liggen.