Opleiding horlogemaker.

Beste horlogeliefhebbers.

Zoals velen van jullie heb ik een grote passie voor horloge,s en in mijn geval vooral het mechanische gedeelte.

Ik ben momenteel werkzaam als sous-chef in de HORECA, wat altijd een passie van mij geweest is en zal blijven, om de meest mooie en heerlijke culinaire creaties te bereiden, waar ik al mijn creativiteit in kwijt kan.

Echter knaagt het gevoel al enige tijd, om een carrière switch te maken naar horloge maker, het idee van hobby je werk te maken lijkt me fantastisch.

Nu is mijn vraag aan jullie welke opleiding is er te adviseren, en welke wegen adviseren jullie mij te bewandelen, ik zit er namelijk mee dat ik waarschijnlijk een leerstudie zal moeten volgen en dus geen inkomsten bron meer zal hebben, of zijn er wellicht werk en leer studie,s die aangeboden worden?.

En wat zijn de cursussen die je het beste kan volgen om er achter te komen of het wel voor mij is weggelegd, voor ik een lange studie aanga.?

Ik ben 23 jaar jong, en ben nog thuis wonend. heb mijn vmbo studie afgerond tot niveau 3,(4 is eventueel snel binnen handbereik).

Ik hoop dat jullie mijn een goed en eerlijk advies kunnen geven over wat ik het beste kan doen.

Met vriendelijke groet,

Automaatje.

automaatje Schreef:

Beste horlogeliefhebbers.

Zoals velen van jullie heb ik een grote passie
voor horloge,s en in mijn geval vooral het
mechanische gedeelte.

Ik ben momenteel werkzaam als sous-chef in de
HORECA, wat altijd een passie van mij geweest is
en zal blijven, om de meest mooie en heerlijke
culinaire creaties te bereiden, waar ik al mijn
creativiteit in kwijt kan.

Echter knaagt het gevoel al enige tijd, om een
carrière switch te maken naar horloge maker, het
idee van hobby je werk te maken lijkt me
fantastisch.

Nu is mijn vraag aan jullie welke opleiding is er
te adviseren, en welke wegen adviseren jullie mij
te bewandelen, ik zit er namelijk mee dat ik
waarschijnlijk een leerstudie zal moeten volgen en
dus geen inkomsten bron meer zal hebben, of zijn
er wellicht werk en leer studie,s die aangeboden
worden?.

En wat zijn de cursussen die je het beste kan
volgen om er achter te komen of het wel voor mij
is weggelegd, voor ik een lange studie aanga.?

Ik ben 23 jaar jong, en ben nog thuis wonend. heb
mijn vmbo studie afgerond tot niveau 3,(4 is
eventueel snel binnen handbereik).

Ik hoop dat jullie mijn een goed en eerlijk advies
kunnen geven over wat ik het beste kan doen.

Met vriendelijke groet,

Automaatje.

Van harte welkom. Ik heb zelf geen ervaring met de verschillende opleidingen. Maar heb her en der wat opgepikt dat er volgens mij ook deeltijd opleidingen zijn. Ik weet niet of dat mogelijkheden biedt. Verder hebben sommigen hier ook ervaring met opleidingen in Belgie (dacht Antwerpen).

Hopelijk kunnen anderen je verder helpen.

Als je de zoekfunctie gebruikt en Zadkine en Schoonhoven invoert vind je diverse topics met nogal verschillende meningen. Lees en oordeel zelf.
Je bent jong en wilt serieus bezig gaan lees ik; dan adviseer ik in ieder geval geen hobby cursus maar een echte deeltijd opleiding met enige diepgang en een echt diploma.

Schoonhoven is volgens mij de enige plaats in Nederland. Als je wilt weten of het iets voor je is kan je toch meelopen en je inlezen?

Hallo allemaal,

Ik heb me efkes aangemeld, omdat ik uurwerkhersteller en uurwerkmaker ben, van Brussel.
Zelf heb ik mij via zelfstudie van het Jendritzki-boek en als gezel bij een thans collega-
uurwerkmaker ‘het vak’ verder verfijnd.

Ik kan u dan met nadruk aanraden dit ook te gaan ondernemen; als
een zelfstudie via het Jendritzki-boek. Dit kost € 235,-- en kan
u via internet overal kopen. Gebruikt u Google.com en u vindt het.

Uw toegenegen,
Van Moene,
Hans

Uurwerkhersteller
& Uurwerkmaker

1 like

Het beroemde boek van Jendritzki is met een beetje geluk ook tweedehands wel te vinden. Bovendien staat er een versie op:


en

Gr.
Han

1 like

Jendritzki is een prachtig boek, maar theorie alleen is niet voldoende.
Praktische begeleiding door een ervaren leraar/vakman leert je nog veel meer.
(En met Jendritzki achter de hand kan je dan veel bereiken)
Bovendien als je de kans krijgt een diploma te behalen, dan zou ik dat niet nalaten. Je bent nog jong, nu heb je nog de mogelijkheid een serieuze opleiding te doen.

Houd bij het kiezen vooral rekening met de ontwikkelingen in de markt.
Het gecertificeerd zijn voor onderhoud aan bepaalde merken neemt enorm toe.
De grote fabrikanten (lees Swatch groep) hebben een grote voorkeur voor WOSTEP’ers. Om toegelaten te worden is Schoonhoven niet echt de aangewezen opleiding. De opleiding in Duitsland staat bijvoorbeeld internationaal veel hoger aangeschreven. Of dit voor jou een mogelijkheid is weet ik niet.

Voor wat betreft het kijken of het je ligt, is de Timezone Watch School wel leuk. Ook is een kennismakingscursus metaalbewerking/fijnmechanica een leuke test. Veel ROC’s bieden dit soort cursussen aan.

Gr.
Han

Om te kijken of het vak en werk iets voor je is, zou je bijvoorbeeld een seminar kunnen volgen bij bijv. Lotterman und Sohne

http://www.lottermannundsoehne.de/uhrenseminar.htm

of wat dichter bij huis, maar ook in Duitsland:

http://www.uhrmacherseminare.de/

Voordeel hierbij: je houdt er nog een mooie zelf in elkaar geknutseld horloge aan over.
Daarna kun je altijd verder kijken.

Groet
Herman

Als je al hobbymatig bent bezig geweest kan je er voor kiezen om een deeltijdopleiding uurwerktechniek te doen op vakschool schoonhoven, de opleiding is dan 's maandags. Kosten zijn ong 2800 per jaar (opleiding duurt 4 jaar). Aan opleiding ben je alleen maandag kwijt, er is bijna geen huiswerk. In tussentijd kan je dan nog altijd blijven werken :wink:

1 like

Na een loopbaan van meer dan twintig jaar in de ICT vond ik vorig jaar de tijd rijp om een carriereswitch te maken. Ik ben dan gestart met de horlogemakersopleiding van het BHI (British Horological Institute). Dit is een goed aangeschreven opleiding die bestaat uit een combinatie van theorie afstandsleren, praktische oefeningen (je stuurt je werkstukken op en wordt begeleid en beoordeeld door een ervaren docent), seminaries en examens in de UK.

De volledige opleiding duurt 3 jaar maar reeds na 1 jaar k a n je een officieel erkend certificaat halen voor het onderhouden van polshorloges.

Voor mij was dit de enige mogelijkheid om een degelijke opleiding te volgen in combinatie met een bijna-voltijdse job. Het alternatief was avondschool in Antwerpen maar wanneer je werkt in Brussel is dat niet haalbaar.

Voorlopig focus ik op de theorie en ben ik ook bezig met het samenstellen van een goede gereedschapsset. Onderschat dat laatste niet.

Tot nu toe bevalt het 100% !

GBW

3 likes

De Timezone Watch School is zeker voor het kennismaken met het vak een aan te raden niet dure optie.

2 likes

beste,

super bedankt voor alle reacties, ik zal kijken wat mij het beste aanspreekt, en wat het beste aansluit op de einddatum van het contract op mijn werk, eerder opzeggen vind ik niet zo netjes.

Hou jullie op de hoogte, en zal gewenst mijn ervaringen delen.

Beste GBW,

Ik las bovenstaand bericht en vroeg me af hoe oud je was toen je deze carriereswitch maakte.
Ik ben zelf nu 43 en overweeg ook een carriereswitch als horlogemaker te gaan maken.
Ik heb her en der geïnformeerd hiernaar en het gros geeft aan dat dit te oud is. Omdat je er nog ca. 4-6 jaar bij op moet tellen qua opleiding/ervaring en met een laag start salaris begint.

Alvast bedankt.

1 like

Ik denk dat je ook met een laag salaris eindigt als je dit beroep in loondienst wilt gaan uitoefenen.

Lijkt me nou echt iets wat je voor je zelf begint…

Laat ik met één ding beginnen, je bent nooit te oud om te leren. Ik ken legio mensen die op latere leeftijd horlogemaker zijn geworden. Je zou het eens aan Kalle Slaap kunnen vragen, hij was ICT’er en heeft bewust die carriére switch gemaakt. Ik doe het vooral hobbymatig en dat bevalt me prima. Ik ken je situatie niet maar veel is afhankelijk van hoeveel tijd je hebt om het te willen leren, het willen investeren in een goede werkplaats (kosten) en als totaal gewoon de ambitie om er ook echt goed in te worden.

En laat ik dan ook met één ding eindigen:
Je kunt altijd beter spijt hebben van dingen die je hebt gedaan dan spijt hebben van dingen die je eigenlijk had willen doen…

4 likes

Met een vak als horlogemaker zul je niet snel rijk worden, maar een klassiek ambacht uitoefenen is echt iets speciaals. Werken met je handen, iets maken, geeft voor mij veel voldoening. Dit beroep is perfect als fijn, schoon en accuraat werk je voorkeur heeft :slight_smile:

Ik ben in september begonnen met de branche erkende opleiding uurwerkhersteller @ Schoonhoven en dit bevalt me uitermate goed! Deze opleiding is op maandag van 13:30 tot 22:00, daarnaast genoeg tijd om nog een parttime baan te hebben. De opleiding is heel praktijk gericht, op dag 1 begin je al klassikaal aan een groot kaliber uit een zakhorloge te werken. We krijgen les van 2 doorgewinterde docenten die elk tientallen jaren praktijkervaring hebben.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan ben ik altijd bereid om deze te beantwoorden.

4 likes

Bedankt voor de reacties.
Ik zelf had/heb ook het idee dat je nooit te oud bent om te leren.
Het belangrijkst vind ik dat je iets doet wat je leuk vindt en waar je passie ligt. Inkomen komt dan op de tweede plaats.

@HorloG Bedankt voor de tip, Ik zal Kalle Slaap eens en e-mail sturen.

@Lieuwedv Hoe oud was jij toen je de opleiding in Schoonhoven bent begonnen?
Ik zat zelf ook aan deze opleiding te denken. Deze duurt in totaal 4 jaar? Ik had ze al een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie ogen ontvangen.

Ik wil hier ook wel even iets over zeggen.
Zelf heb ik heb de opleiding gevolgd bij Machiel Kalf, docent aan de horlogemakers opleiding in Amsterdam. Dit was indertijd onderdeel van de opleiding in Schoonhoven. De jongste in mijn groep was geloof ik al ruim boven de 40. Maar er waren 2 studenten die al ruim over de 50 waren. Deze twee kregen na de opleiding direct een vaste baan als horlogemaker aangeboden.
Een daarvan werkt nu in Amsterdam bij Cartier en heeft het volledig naar zijn zin.
Aardig om te weten is dat de student die eveneens dezelfde opleiding heeft gehad in Amsterdam momenteel voor Frederique Constant werkt en de opengewerkte wijzerplaat waar de balans is te zien heeft ontworpen.
Wel, met deze informatie kan je er zeker van zijn dat er in het horloge vak voldoende werk is.
Er is een groot tekort aan goede horlogemakers, ook in Zwitserland zijn er voldoende vacatures.
Het is echter wel zo dat inderdaad het WOSTEP papiertje meer openingen geeft.
De fabrikanten zijn allang bezig om hun markt te beschermen door de kwaliteit van het servicewerk middels deze WOSTEP. Veel merken hebben tegenwoordig hun eigen reparatie atelier. Kijk maar naar Swatch, er is geen onderdeel meer te krijgen van een merk dat onder Swatch valt. Alle reparaties moeten naar Brussel. Via betrouwbare kanalen heb ik al gehoord dat Seiko ook bezig is om dezelfde procedure te gaan volgen. Straks zijn er geen onderdelen meer te krijgen en moet je alle Seiko uurwerken laten services door hun eigen werkplaats.
Ik denk zelfs dat je als horlogemaker voor jezelf zou kunnen werken en opdrachten aannemen.
Er zijn nog maar weinig horlogemakers die een cylinder uurwerken kan repareren, vintage horloges die ouder zijn dan 50 jaar, omdat er geen onderdelen meer voorradig zijn dus deze zelf maken. Wat te denken van het repareren van snek zakhorloges, ik ben nog niemand tegen gekomen die een snek ketting kan repareren.
Dus een serieuze horlogemaker die niet onder een baas wil werken maar wel dit vak wil uitoefenen heeft zeker bestaansrechten als hij voor zichzelf gaat beginnen.
In ieder geval is het leuk om te constateren dat er forumleden zijn die serieus overwegen om horlogemaker te worden.

6 likes

33 wat ik nog steeds ben :slight_smile: Leeftijd varieert van mensen in de 20 tot gepensioneerden. Ik weet dat de vraag veel groter is dan het aanbod, per jaar zijn er 8 à 9 plekken beschikbaar. Ik had afgelopen jaar geluk dat er een plek beschikbaar was gekomen, anders had ik in ieder geval nog een jaar moeten wachten.

Volgens mij beginnen ze nu ook met intake gesprekken om de meer serieuze mensen ertussen uit te plukken, voorheen was het wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als je goed gemotiveerd bent en al iets van techniek in je achtergrond hebt, dan maak je vast een goede kans.

1 like