Opleidingen of cursus horlogemaker

Beste HF leden ik ben al langer aan het denken om me zelf te verdiepen in de horloge wereld. Een serieuze optie om van je hobby je werk te maken. Natuurlijk kun je je richten op in-verkoop van mooie exemplaren maar een gedegen kennis van de materie is wel vereist vind ik.
Nu heb ik gehoord van de mbo opleiding in Schoonhoven maar dat duurt wel ff dacht 4 jaar en weet niet of dat op mijn leeftijd wel kan überhaupt.

Wie heeft er ervaring of kan me tips geven waar ik dit vak kan leren zonder tips als zelf doen of boeken kopen want je moet het naar mijn bescheiden mening van een pro leren.

3 likes

Ik ken iemand die les geeft. Dit is de website. Die heeft alleen niet zoveel met dit forum (lijkt volgens hem net een vrouwenforum).

1 like

Zoek even het topic van @vinwat, die geeft binnenkort weer een cursus. Een 6497-uurwerk uit elkaar halen in 1 avond en een volgende avond weer in elkaar zetten. Lekker laagdrempelig om te beginnen dus. :slight_smile:

1 like
2 likes

Je was me voor. Ik had hem er net bijgezocht. :smiley:

1 like

En toch ga ik je dit advies geven waar je niet om vraagt. Op YouTube staan 1000en filmpjes waar stap voor stap uitgelegd wordt wat ze aan het doen zijn en waarom. Volledige filmpjes van het reviseren en smeren van gangbare uurwerken.

Ik zou deze optie serieus overwegen.

6 likes

Ah dat is Kalle Slaap. Zit wel op Facebook. :upside_down_face:

2 likes

Hij is wel bijzonder sympathiek. Kwam hem dan toevallig ergens anders tegen. Hebben hele tijd staan praten over horloges en de horlogerie.

Ohja, ik ken de beste man niet maar hij lijkt me uiterst bekwaam. Heb ook wel eens een livecast op Twitch van hem bekeken maar dt is toch meer voor gevorderden heb ik het idee.

1 like

Hij bied ook cursussen voor mensen die 0% kennis hebben. Althans dat zegt hij.

Je moet Schoonhoven eens mailen en vragen of je een dag mee kan kijken. Heb dit ook eens gedaan, en de behoefte om te starten aan de opleiding was gelijk een heel stuk minder. Dit kwam toch echt door het leeftijdsverschil. Ze zouden daar eens een opleiding moeten starten voor mensen die een carrière switch willen maken :grimacing:

Gewoon een opleiding voor volwassen mensen

3 likes

Geen verdienmodel ben ik bang. Veel carrière is er niet de maken in de horlogelarij. Grote merken schermen alles af. Aan de onderkant is het een vervangingsmarkt en in het middensegment is er vele concurrentie van smartwatches. Als mensen al een horloge dragen want bij mijn zoon in de klas is hij zo’n beetje de enige. :man_shrugging:

2 likes

Zijn het daar zoveel jonge mensen dan? Kan ook wel kloppen, is het niet gewoon een MBO opleiding?

Beste @Marc.Watch, kom anders eens even langs op de clinic avond in Rotterdam opt 22 oktober aanstaande, kost niets.
Is ook zeker voor oudere geïnteresseerden.

1 like

Dat klinkt leuk en leerzaam ik heb het in mijn agenda gezet @vinwat

Is een mbo opleiding, dus theoretisch gezien kunnen daar 15-16 jarige studenten in zitten.

Inderdaad. Dat is wat ik dus ook bedoel.

Schoonhoven heeft ook een deeltijdopleiding, waar vooral volwassenen in zitten. Ik ken verschillende mensen die hem gedaan hebben. Via hun site moet dat wel uit te vogelen zijn. :slightly_smiling_face:

1 like

Klopt @Klokkengek, dat is op de dinsdagavond. Ik start toevallig de 24e, dus zal proberen hier een soort blogje bij te houden over de voortgang. Voor mij gaat het om te toetsen of ik überhaupt die motoriek bezit om dat fijne werk te doen. De baas betaald (opleidingsbudget is behoorlijk ruim te besteden bij mijn werkgever!!) en ik had ook al begrepen dat de avondopleiding voornamelijk door volwassenen gevolgd wordt.

5 likes

TOP man! :+1:

Hou ons op de hoogte en heel veel succes en plezier gewenst met de opleiding!:slightly_smiling_face:

1 like