vinwat’s horloge clinic aanstaande 22 en 29 oktober 2019

Een aantal forumleden hebben vragen gesteld wanneer er weer een clinic wordt georganiseerd.
Welnu, kennelijk is er behoefte om zelf eens aan de slag te gaan om aan een horloge te sleutelen.
Of het nu gaat om zelf te zien en te ervaren om een horloge van binnen te zien of dat het is om zelf een service beurt te kunnen geven. Misschien wel om zelf een kleine reparatie uit te kunnen voeren.

Om enthousiaste sleutelaars en aankomende sleutelaars aan te leren om een horloge vakkundig te demonteren en vervolgens weer te monteren is een bezigheid die leuk is om samen met elkaar in een clinic te doen. Ook om aan te leren hoe je bepaalde handelingen simpel kan uitvoeren zoals tips en trucs bij het herstellen van een kapot onderdeel van een uurwerk.

Kortom, het is weer tijd voor een nieuwe clinic.

Er is dus weer een basic clinic voor beginnende sleutelaars die in oktober wordt georganiseerd en van start gaat. De avonden worden gehouden op 22 en 29 oktober.

Dat wordt dan wel in twee avonden gedaan, een om te demonteren en de tweede om te monteren. Voor de snelle jongens kan de eerste avond ook worden gemonteerd.

Ook leden van eerdere clinics kunnen langs komen met eigen projectjes en ook om hun Skills verder te ontwikkelen, maar ook voor de gezelligheid, dat is eerder ook al het geval geweest.
Forumleden leren elkaar persoonlijk kennen en krijgen zo leuke onderlinge contacten, immers iedereen is hier een klein beetje een horloge maniak.
Veel voorkomende zaken zoals het op maat maken en monteren van een nieuwe opwindstift, vervangen van kapotte onderdelen, een vervormde spiraal op de balans weer in model maken, kortom er zijn genoeg klusjes die behandeld kunnen worden.
Dus doorgewinterde sleutelaars, wel even aanmelden dat je ook komt.

De clinic wordt gegeven in Rotterdam Overschie en wel van 19.30 uur tot 22.00 uur.
Het gebruik van de ruimte kost € 50,00 per avond.
Dus dat bedrag wordt dan gedeeld door het aantal personen die op die avond aanschuiven.

Tevens wil ik hier opmerken dat het wel belangrijk is dat iedereen een goede verlichting bij zich heeft. Ik heb een dergelijke lamp al eens eerder in een topic gezet, ook in de app. is het behandeld. Je kan de gewenste verlichting ook met een power-bank voeden en dat is voor een avond voldoende.
Neem hiervoor anders contact op met Harry op het forum beter bekend als (@lassale ),Harry kan je meer info geven hoe je een dergelijke led-lamp kan vinden resp. bestellen.

Beginnende en doorgewinterde sleutelaars kunnen zich bij interesse middels een PB bij Harry @lassale of bij mij @vinwat opgeven, alle aangemelde personen worden dan in een lijst gezet zodat we weten wie er komt aanzetten en alle aanmelders worden in een aparte app gezet voor snelle communicatie onderling.
Graag aanmelden met voldoende gegevens, zoals volledige naam, leeftijd, adres en mobiel nummer.

Voor de beginnende sleutelaars die eerst de basis onder de knie willen hebben is het wel noodzakelijk dat men beschikt over voldoende basis gereedschap, zie daarvoor de lijst hieronder met gereedschap die hiervoor nodig is.
Je kan alles bij Peter van de Kraats bestellen en laten opsturen.
Tel. Peter v.d. Kraats is 0651966432 info@petervdkraats.nl
Om een start te maken met deze materie, denk ik dat het ook verstandig is om te beginnen met een zakhorloge.
Het is wat groter dan een polshorloge maar de werking en basis van het uurwerk is gelijk, dus om te oefenen een prima keuze. Ook een zakhorloge om te oefenen kan Peter aanleveren.
Zijn er ook andere gereedschappen nog nodig, dan kan je gewoon contact opnemen met Peter.
Hieronder de lijst met basis gereedschap om een start te kunnen maken bij de Clinic basis reparatie voor horlogemaker. Deze lijst is door Peter opgesteld
Prijzen die per 1 maart 2018 incl. BTW zijn opgegeven, excl. eventuele porto.
1 Kastopener, € 15,=
2 Schroevendraaier set 5 stuks - 12,50 met verwisselbare inzetten.
3 werkhouders ringen - 6,=
4 Loep nr 3 vergroting 3x - 1,50, Loep nr 2 vergroting 5x - 1,50 Loep nr 1 vergroting 10x - 1,50
5 Anti magnetisch pincet nr 3 - 5,=, Anti magnetisch pincet nr 5 - 5,=
6 onderdelen bakje - 5,50
7 Wijzerafnemer - 13,=
8 Rodico - 7,=
9 stofpomp rubber - 5,=
10 Setje oliegevers - 8,=
11 Wijzer zetter - 12,50
12 Werkmat groen - 17,50
13 Doosje vet - 2,50
14 Olie 1-3 10 ml - 11,=

Wel,dat was het voor nu.
groet,
vinwat

22 likes

Jeej, ik wil wel! Nog even met mijn agenda (lees; vrouw) in conclaaf, maar ik zie geen reden waarom niet. :slight_smile:

Voor een deelnemer die nog een geschikt sleutelzakhorloge zoekt heb ik vanuit de eerste sessie met Vinwat nog Unitas 6497 kloon in het blauwe gedeelte ter overname. Was destijds het aanbevolen uurwerk.

1 like

Ik zie dat je maar 1 soort olie vermeld. Het lijkt me niet verstandig om zowel de deksteen, naar het andere uiterste de veerton met 1 en dezelfde dikte olie te smeren.

Voor de geinteresseerde, hier alle info over olie:

6 likes

Ik moest ook aan dit uurwerk en zn broertje 6498 denken. Ik heb weinig met zakhorloge, en dit uurwerk wordt ook veel gebruikt in de wat grotere horloges.
Zo kun je hopelijk je resultaat toch om de pils dragen.

7 likes

Dertig keer op die kroon duwen, Blauwbaal.

Fantastisch! Zo adrem!

en overigens ter aanmoediging van eventuele twijfelaars: die clinic was heel goed en leerzaam. Blijft wel een feit dat al die onderdeeltjes akelig klein zijn, en om één of andere eigenaardige reden steeds op de grond terecht komen. We hebben redelijk wat tijd in groepsverband onder de tafels doorgebracht toen.

2 likes

Met een groepje heren ?

Inderdaad. Maar wel fanatieke horlogeknutselaars allemaal, dus alleen dat. Onder die tafel dan.

1 like

image

1 like

Uit interesse, heb je dan goede alternatieven die je zou kunnen gebruiken? Natuurlijk kan ik uit de papieren van eta halen dat bijvoorbeeld moebius 9100 nodig is en 9414 voor de “Pallet stones” (is dat dekstenen in het Nederlands?), maar dan ben ik meer geld kwijt aan olie, als aan gereedschap. Er staan 6 of 7 soorten olie in, dat is met zo’n 15-20 euro per potje toch al snel 100 euro.

1 like

Staat weer genoteerd in de agenda :wink:

2 likes

Ik kan iedereen dit aanraden. Erg leerzaam en een hele gezellige avond!

2 likes

Het nummer van de dikste olie voor bvb de veerton geleiding zal ik morgen even opzoeken.

Voor de gear train gebruik ik moebius 9010 en 9020
Voor de deksteen moebius 941 en voor bewegende onderdelen die alleen op en neer bewegen (geen rotatie) gebruik ik molykote.

Dan kom je uit op 5 verschillende.

1 like

Ik heb een keer meegekeken over de schouder van PeterLC en nee dit kan je mij niet aanraden :joy: veel plezier voor een ieder die het wel gaat doen.

1 like

Nog steeds 80 euro voor mensen die een keertje een uurwerken willen open maken. Als ik zo de specificaties lees van al die olie, is die klokolie 1-3 (van Dr. Tillwich) geen gek alternatief. Ik heb er ook molykote dx bij gekocht inderdaad. Alleen die pallet stones ben ik nog niet uit. De 9415 (voor hoog frequent, 941 is laag frequent) om een keertje te sleutelen is wel wat prijzig voor slechts 2 steentjes.

1 like

Ik heb alleen 941 gezien ik alleen met laagfrequente uurwerken werk. Aan de andere kant, als je van plan bent wat meer te gaan reviseren. Je doet erg lang met de olie.

Tja, wat zal ik hierop zeggen.
Voor alle duidelijkheid zal ik hier nogmaals melden dat deze clinic is bedoeld om beginnende sleutelaars bekend te maken met het binnenwerk van een horloge.

De basis clinic is dus bedoeld om beginnende sleutelaars een start te geven met de kennis van een uurwerk en aan te leren hoe en op wat voor manier het gereedschap gebruikt moet worden alsmede te leren hoe en op welke manier een uurwerk gedemonteerd en vervolgens gemonteerd dient te worden.
Daarbij heb ik aangegeven wat er aan basis gereedschap nodig is om mee te beginnen.
De olie is in eerste instantie niet direct noodzakelijk, zeker niet om uitsluitend te demonteren en vervolgens weer te monteren.
De directe kennis alsmede het werken aan dekstenen is in de eerste fase van de basis clinic dan ook niet aan de orde. Met name ook omdat er zoveel verschillende schoksystemen zijn die een beginnende sleutelaar alleen maar in verwarring kan brengen en op kosten jaagt door de vele gereedschappen die daarvoor dan nodig zijn.
Het is dan zeker ook voorbarig m.b.t. deze basic clinic om te roepen dat er een andere olie nodig is voor bepaalde onderdelen zoals dekstenen en veertonnen, de geroutineerde sleutelaars weten dat allang
Bij een bepaalde opleiding die 5 jaren duurt wordt in het eerste jaar ook niet aangegeven dat er iets moet worden behandeld wat in het laatste jaar pas aan de orde is en behandeld wordt.

Als men verder wil gaan en zelf een service beurt wil geven of reparaties wil doen zoals het vervangen van kapotte onderdelen, dan is er uiteraard meer nodig, dan zijn er dus ook meer gereedschappen nodig alsmede de diverse te gebruiken olie materialen en de kennis om alles in de praktijk uit te kunnen voeren.
De geïnteresseerden die wel verder willen gaan zijn hiervan ook op de hoogte en weten intussen ook wat er aan ander gereedschap en oliematerialen nodig is.
Om dit nu mogelijk te maken voor iedereen heb ik juist laagdrempelig aangegeven wat er aan basis gereedschap nodig is meer niet.

De clinics worden ook bezocht door de sleutelaars van het eerste uur, ze komen met eigen projecten en vragen hoe bepaalde problemen opgelost kunnen worden.
Dit is een leerproces die tijd en praktijkervaring nodig heeft.
Inmiddels zijn sommige intussen gevorderde en geroutineerde sleutelaars geworden die ook zelf al bezig zijn met hun eigen projecten aan horloges.

Ik denk dat deze uitleg voldoende is om het kennelijk bij leden aanwezige olieprobleem enigszins duidelijk te maken.
Dit soort onderwerpen komen pas in een later stadium aan de orde.
dixi

5 likes