Update: service foto's Rolex Explorer II

Dag allemaal,

Deze week heb ik de knoop doorgehakt om mijn vintage Rolex Datejust 1601 te verkopen.

Direct ook wat andere klokjes verkocht zodat ik wat anders uit kan gaan zoeken. Bijna nog leuker dan iets nieuws ‘hebben’. The search is better than the catch.

Ik ben op zoek naar een Rolex die zowel casual als dressy gedragen kan worden. De 1601 bracht dat opzich wel, maar ik vond hem iets te fragiel/klein casual dragen met zijn 36mm.

Mijn oog viel allereerst op de GMT Master II, met zwarte, coke en pepsi lunettes. Echter, door de vraag zijn de prijzen in mijn ogen niet te rechtvaardigen voor wat je er voor krijgt (v.a. 5.000 euro gaan ze ongeveer). Voor zo’n 2000 Euro minder heb je een aardige Explorer II met dezelfde band, dezelfde kast en hetzelfde uurwerk als de GMT Master II. Je mist dan wel de iconische lunette, de wisselbare inlays en de wijzerplaat (hoewel ik niet veel verschillen kan ontdekken tussen de Explorer II en de GMT Master II qua wijzerplaat?).


GMT Master II


Rolex Explorer II

Ik vind persoonlijk de GMT mooier en praktischer door de verwisselbare bezels. Het prijsverschil doet me echter toch richting de Explorer II duiken.

Maar… we zijn er nog niet. Want je kan ook nog weer kiezen tussen een witte en een zwarte. De algemene mening op het web is dat de witte het mooist is. Ik vind de uitstraling daarvan echter niet zo ‘classy’ en meer sportief, waar de zwarte wat meer ingetogen is en formeler beter past. En ik vind de zwarte afwerking van de wijzers en indices op de witte wat goedkoop ogen.


Wat zijn jullie inzichten die jullie me mee willen geven? Ook met oog op verkoop, ik heb de neiging om binnen een halfjaar/jaar te gaan flippen. :wink: Bedankt alvast voor jullie feedback :slight_smile:

4 likes

Als je nu al weet dat je binnen een half jaar gaat flippen, waarom dan niet doorsparen voor het horloge wat je dan wilt hebben?

Van de drie genoemde modellen vind ik de zwarte GMT het mooist.

Horloges zijn altijd tijdelijk bij me op bezoek. Ik heb alleen ‘grails voor dit moment’. Met andere woorden: hoe graag ik een horloge ook wil, na een paar maanden begint het weer te kriebelen en gaat 'ie de verkoop weer in. Ik geef er maar aan toe in plaats van maar helemaal niks meer te kopen. :wink:

Als ze hetzelfde zouden kosten dan zou ik ook voor de GMT kiezen, maar die paar duizend Euro verschil zie ik er niet in terug tov de Explorer. Alleen bezel en wijzerplaat verschillen voor zover ik kan zien. Hoewel die rustige Explorer-bezel er voor zorgt dat hij wat meer onder de radar is. Vind ik ook wel prettig; ik draag hem voor mezelf namelijk.

Ik heb zelf de GMT II met coke bezel maar de Explorer met witte plaat heeft ook wel wat hoor.
Staat nog op de wishlist. :wink:

Hoe zie jij hem zelf in vergelijking met de Explorer II zwart? Als vervanger voor elkaar (en vooral: wat zijn de verschillen behalve de bezel)?

Zwarte wijzerplaat is identiek aan elkaar.
Verschil zit 'm in de bezel.
De Explorer zou ik wel in wit nemen.
Kwestie van smaak maar ik vind de witte uniek, de zwarte lijkt teveel op de GMT.

1 like

De witte Explorer in de zon is wel leuk hoor

Maar de zwarte is ook een pracht klok. Ik zou sowieso voor de Explorer ipv. de GMT gaan, zeker wat betreft het genoemde prijsverschil. Voor 5k zou ik voor een sub ceramic gaan. Ja totaal ander horloge, i know.

2 likes

Ik zie de GMT toch wel te koop staan voor < € 4.500,- op Chrono24, scheelt toch weer € 500,-…

Ik heb meerdere witte en zwarte explorers gehad. De witte ging me telkens na een paar maanden vervelen, terwijl ik nu al weer ruim een jaar regelmatig een zwarte draag. Hoe dan ook een heerlijk horloge.

Heb ook een tijdje een 16700 met pepsi inlay gehad. Draagt natuurlijk net zo lekker, maar toont iets groter en valt net wat meer op.

Ik had het wel geweten!

Zeker een Explorer II in polar of black dial! in die volgorde, de polar vond ik in het begin ook geen mooie indices hebben en van zwarte wijzers ben ik ook geen fan, maar op dit model kan ik er geen genoeg van krijgen.

Een GMT Master II haal ik m´n neus niet voor op hoor, maar ben dezelfde mening bedeeld als jij, door de vraag ernaar gewoon een te dik prijskaartje nu…

Ik denk dat de Explorer II een horloge is dat als je hem eenmaal hebt je hem echt niet meer kwijt wilt, ondanks dat je qua looks geen speelruimte hebt qua bezel die je weer wel hebt bij de GMT Master II.

Groeten,

Noel.

1 like

GMT valt om prijstechnisch redenen dan maar af vrees ik. De bezel en plaat vind ik het prijsverschil niet waarmaken.

Blijft de vraag toch of ik voor zwart of wit voor de Exp II zou willen gaan. Zwart lijkt mij dressier en wit sportiever. Zwart minder opvallend en wit wat goedkoper qua looks. Ik neig naar de zwarte maar ben bang dat die op den duur lastiger te vekropen is… wat jullie?

Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze beide gewoon even snel te gelde te maken zijn.

Dat is fijn. Kan je uit ervaring ook iets zeggen over mijn andere overwegingen voor wit/zwart? Ik denk dat er wel een voor rond de 3300 te vinden moet zijn, full set. Herken je je daar in?

Zonder box en papieren en uit Italië waarschijnlijk… Daar begin ik niet aan.

in bijna ieder Europees land rond die prijs, sommigen alleen met doos, papieren is inderdaad een probleem. Maar ook in Nederland voor die prijs te vinden.

Ik zou idd ook voor de explorer II gaan, maar wel met de witte wijzerplaat. Vanaf 2003 zitten er geen “holes” meer in de zijkanten van de lugs en volgens mij, vanaf 2008 zit er een 3186 kaliber in, ipv een 3185 kaliber. Vanaf 2013 geloof ik,is er een nieuw model Rolex explorer II, die 42mm groot is ipv 40mm. Wat ik heb begrepen, valt het nieuwe model groot uit, om de pols. Ik zou dan voor het oude model gaan met de nieuwe 3186 kaliber.

Deze explorer II staat ook op mijn wishlist en mogelijk dit jaar haal ik er ook één!

Via de website www.watchrecon.com kun je het in gaten houden wat en voor hoeveel er op diverse sites wordt aangeboden. Handige website!

Succes met je keus!

1 like

3300 euro voor een complete set, met een horloge in goede staat wordt krap. Tenzij je voor een wat oudere gaat die tegen een service aan zit.

Naast elkaar vind ik de witte het mooist. Zeker in de zomer onder de zon is ie op zijn best. In de winter vind ik het een bleke vlek op mijn pols, zeker omdat ik zelf ook weinig kleur op mijn vel heb dan. De zwarte kan gewoon altijd, maar mist het wow-effect wat de witte dus wel soms heeft. Al met al is de zwarte een veilige keuze en krijg je een horloge wat gewoon altijd gedragen kan worden.

Dank voor de tip!

De nieuwe vind ik veel te lomp. Alleen die band sluiting kan ik wel waarderen.

De modellen van Rolex worden ook eens in de 20 jaar een beetje aangepast. Of dat je dan een explorer hebt uit 1990 of 2007; het maakt niet uit! Behalve de “holes” aan de buitenkant van de lugs, is niets veranderd. Geserviced moeten ze waarschijnlijk wel, bij een ouder horloge mits deze niet goed loopt.

Er wordt me net een ongepolijste gmt uit 2003 aangeboden voor 4400. Met doos en papieren. Wel wat gebruikssporen en uit Spanje. Dat laatste zint me niet helemaal. Argh. Met ruimer budget was de keuze simpeler geweest. :wink: