Paletten los in een anker

Dat wel.

heb hier op het ogenblik geen schellak (ik neem aan heel lage viscositeit die vanzelf in de vork trekt) en zal dus “voor de grap” met secondenlijm proberen; 2 comp. epoxy, enz. zal nooit lukken.

Dank voor de tip.

Welk type uurwerk is het? Ik zou het bijzonder knap vinden als dit je lukt​:+1::+1::+1:
Zo op de foto lijkt het uit de ETA stal en heb je voor een paar euro een goede gebruikte. Ik heb er sowieso nog wel wat liggen.

Om de palletstenen te plaatsen leg je het geheel op een verwarmingselement want schellak wordt zacht als je het verwarmt. Dwz dat je zonodig kunt corrigeren.
Met secondenlijm kun je dat vergeten.

Edit: hier in post nr 7 staat beschreven wat je kunt proberen
https://uhrforum.de/kann-man-ankersteine-selbst-einkleben-hb-115-a-t79083

2 likes

Hiermee is het gedaan : een "échappemètre"

En het ligt op een verwarmings pad om de shellac te kunnen bewegen.

3 likes

Het zetten van de ankersteentjes kan best met wat simpeler gereedschapjes, maar je moet wel snappen wat je aan het doen bent, en goed kijken;
Voor tips over veel van dit soort reparaties hoef je helemaal niet ver te zoeken, staat gewoon hier ook op dit forum in de oude posts, zie bijvoorbeeld deze:

Wel de photobucket-fix aanzetten natuurlijk…:wink:

2 likes

Pijnlijk… :confused:

:confused: Pijnlijk???
Snap ik niet?
in 95% van alle oude posts zijn fotoootjes vanuit photobucket geplaatst, ik neem aan dat de meeste forum-gebruikers inmiddels wel weten dat je die oude posts gewoon inclusief foto’s kan bekijken als je de “photobucket-fix” installeert in je (chrome) browser, maar ik vermeld het toch maar even voor die enkele nieuweling hier…

5 likes

Bedankt Paul !!! :+1:
Het is me gelukt het te instaleren, werkt prima !

Bedankt Paul ! Dat wist ik niet. :slight_smile:
Ik probeerde zo de foto toch te kunnen zien, ik wist niet dat er een extension daarvoor bestond :slight_smile:

1 like

mijn dank voor de info en aanbevelingen (ook van de anderen).

ter info: het uurwerkje komt uit een origineel chinees, goedkoop, prachtig horloge (geen kloon!). Zoals te verwachten liep het bedroevend (analyse met Watch-o-Scope) en ben gaan kijken. Niet schoon gemonteerd, geen olie en slecht afgewerkt (foto’s aanwezig).

De paletten waren ZONDER ZICHTBARE lijm / schellak gemonteerd en verschoven direct. Weer vastmaken door te verwarmen van de oude lak had dus geen zin of beter gezegd onmogelijk. Heb dus besloten “weer snel thuis” de stenen niet op de juiste manier vast te zetten, maar gewoon microdruppels secondenlijm aan te brengen nadat de paletten weer op zijn plaats waren gebracht (bleven klemmen). Resultaat zal de tand des tijds niet doorstaan, maar de paletten zitten op gevoel nu redelijk vast.:wink:

Het heffingsvlak boven lijkt scheef te staan, maar staat oke.

En hoe wist je hoe diep de paletten in de houder moeten ?

2 likes

Weet ik niet, maar zo diep mogelijk. dus tot de aanslag aangezien geen oude lak te vinden was. Als test zal ik t/m de het derde rad monteren, de kloof aanbrengen en kijken of het echappement nog iets doet. Zo ja dan ben ik al tevreden en een-en-ander erbij geleerd.

Merk op dat de achterkant van de vork “recht” is en geen ruimte heeft voor lak zoals in het anker te zien is de link https://uhrforum.de/kann-man-ankersteine-selbst-einkleben-hb-115-a-t79083. Daar kan de steen inderdaad ver of minder ver in de lak geduwd worden.

Even nog het resultaat in vergelijk met een soortgelijk anker: links met secondenlijm gerepareerd, rechts met originele schellak die dus ontbrak in de linker versie (moet nog schoongemaakt worden.

Rechts staat zelfs de rechter palet er scheef in, af fabriek!!

Rare kleur heeft die secondelijm :rofl:

Een uurwerk repareren met 10 sec.lijm is hetzelfde als een autoband plakken en vervolgen met purschuim de band vol spuiten. Om hier kort op in te gaan, zou ik zeggen, hoe verziek je jouw horloge.
Dit is overigens wel een goede ontwikkeling voor de fabrikanten, die verkopen door dit soort acties dan wel weer meer uurwerken.
Als je mij een pb bericht stuurt, met jouw adres erop, dan zal ik je wat schellac opsturen, tegen 0 kosten. Liefdewerk oud papier moet je maar denken.
Het is redelijk simpel om de ankerstenen in het anker te positioneren.
De hierboven beschreven uitleg is correct.
Het anker met de stenen in de sleuven op een plaatje koper leggen, vervolgens een minuscuul stukje schellac erop, let er wel op dat stukje mag niet groter zijn dan max. 1 mm. ,vervolgens het koper verwarmen, de schellac smelt en zet de stenen vast.
Overigens is de pin op het plateau van de balans op dezelfde manier, dus met shcellac bevestigd.
Hier voorbeeld van de door mij gebruikte gereedschappen.

5 likes

Beste Vinwat,

zoals je al hierboven kon lezen, besef ik terdege dat mijn handelen niet conform de gevestigde orde is! Afkeurenswaardig . . . . . .maar ik vermoed dat een vakman zelfs niet aan dit chinese uurwerkje zou willen beginnen (“geen eer aan te behalen”; opmerking reeds gehoord van een plaatselijke horlogemaker in het verleden).

Daarnaast verlies je wel iets uit het oog m.i. Het doel is de paletten in de juiste positie vast te zetten; niet meer en niet minder. Ik ben er vermoedelijk in geslaagd om ze tenminste vast te zetten (zelfs aan twee kanten) waarbij ik zeker niet meer gewicht heb toegevoegd dan met schellak aan 1 kant. Indien in de juiste positie, verwacht ik geen enkel negatief effect van mijn handelen op het functioneren (losmaken indien nodig met aceton of verwarmen).

Ben wel heel jaloers op jouw gereedschap; mocht ik er niet in slagen, kom ik graag langs voor een kleine workshop. Nog even geduld en ik laat hier weten of het gelukt is (metingen volgen later).

Je moet ook niet willen weten wat zo’n set paletten-tools kost… Bergeon, immers… :open_mouth:

1 like

Dat zou ik nu juist wel willen weten en vooral hoe ze te gebruiken! Ik kan me niet voorstellen hoe je hiermee kan vaststellen of de paletten te diep zitten of niet!!! Alleen na montage lijkt me, of je moet specificaties / montage-model hebben van de manufactuur.

Verder levert ook de link naar Duitsland wat om over na te denken, b.v. (niet volledig uit zijn verband gerukt) :

"ich gebe dir vollkommen Recht - ohne Ausbildung sollte man sich im Vorfeld immer Gedanken darüber machen, wo die eigene Grenze liegt und eher etwas zurückhaltender sein.

Da ich deine Äußerung aber auch auf meinen erteilten Ratschlag beziehe, dazu noch eine Anmerkung: Ich bin mir absolut darüber im klaren, dass das korrekte Einstellen der Ankerpaletten auch manchen Uhrmacher stark fordert, wenn nicht sogar überfordert…"

1 like

Aan de andere kant, met die wetenschap en goede raad in het achterhoofd kun je ook stellen.: “as je’t nie probeert… weet je nooit of je’t kan”

Ik zelf heb me er nog niet aan gewaagd, en ik ben me er van bewust dat het een lastige klus is, maar nogmaals… als je’t niet probeert…

Secondenlijm 'k ben het met de “vakbroeders” eens, zonder mezelf “horlogemaker” te noemen, hoort niet thuis in een horloge, Ankerstenen zet je vast met Schellak, en niets anders… ruimte is er altijd, als de schellak vloeibaar is, trekt het er wel tussen… één klein snippertje op de goede plek, een vleugje warmte, en het zit vast, 't is net solderen…

3 likes