Paletten los in een anker

bij de montage van een uurwerkje, bleek het ankerrad gewoon door te draaien. Reden was (bleek later), dat de paletten “gedraaid” / “los” zaten in het anker (zie bijlage).

Vraagje: hoe zitten paletten normaal vast: geklemd of gelijmd? Ik kan me alleen secondenlijm voorstellen om ze weer vast te lijmen of . . . .?

https://s18.postimg.org/upaikhy15/IMG_20180302_212849_cr.jpg

Ankerpaletten zitten vast met schellak. Ik zou maar op zoek gaan naar een ander anker; de afstelling van deze paletten komt zeer nauw en krijg je niet zomaar goed.

5 likes

Ze zitten vast met schellak
Ze moeten echter ook op een bepaalde diepte in het anker zitten. Dit moet zeer nauwkeurig afgesteld worden.
Het kan makkelijker zijn om te proberen aan een ander anker te komen.

4 likes

wbcoupe was me net voor :grinning:

3 likes

We zijn het in elk geval goed eens. :joy:

3 likes

Dat wel.

heb hier op het ogenblik geen schellak (ik neem aan heel lage viscositeit die vanzelf in de vork trekt) en zal dus “voor de grap” met secondenlijm proberen; 2 comp. epoxy, enz. zal nooit lukken.

Dank voor de tip.

Welk type uurwerk is het? Ik zou het bijzonder knap vinden als dit je lukt​:+1::+1::+1:
Zo op de foto lijkt het uit de ETA stal en heb je voor een paar euro een goede gebruikte. Ik heb er sowieso nog wel wat liggen.

Om de palletstenen te plaatsen leg je het geheel op een verwarmingselement want schellak wordt zacht als je het verwarmt. Dwz dat je zonodig kunt corrigeren.
Met secondenlijm kun je dat vergeten.

Edit: hier in post nr 7 staat beschreven wat je kunt proberen
https://uhrforum.de/kann-man-ankersteine-selbst-einkleben-hb-115-a-t79083

2 likes

Hiermee is het gedaan : een "échappemètre"

En het ligt op een verwarmings pad om de shellac te kunnen bewegen.

3 likes

Het zetten van de ankersteentjes kan best met wat simpeler gereedschapjes, maar je moet wel snappen wat je aan het doen bent, en goed kijken;
Voor tips over veel van dit soort reparaties hoef je helemaal niet ver te zoeken, staat gewoon hier ook op dit forum in de oude posts, zie bijvoorbeeld deze:

Wel de photobucket-fix aanzetten natuurlijk…:wink:

2 likes

Pijnlijk… :confused:

:confused: Pijnlijk???
Snap ik niet?
in 95% van alle oude posts zijn fotoootjes vanuit photobucket geplaatst, ik neem aan dat de meeste forum-gebruikers inmiddels wel weten dat je die oude posts gewoon inclusief foto’s kan bekijken als je de “photobucket-fix” installeert in je (chrome) browser, maar ik vermeld het toch maar even voor die enkele nieuweling hier…

5 likes

Bedankt Paul !!! :+1:
Het is me gelukt het te instaleren, werkt prima !

Bedankt Paul ! Dat wist ik niet. :slight_smile:
Ik probeerde zo de foto toch te kunnen zien, ik wist niet dat er een extension daarvoor bestond :slight_smile:

1 like

mijn dank voor de info en aanbevelingen (ook van de anderen).

ter info: het uurwerkje komt uit een origineel chinees, goedkoop, prachtig horloge (geen kloon!). Zoals te verwachten liep het bedroevend (analyse met Watch-o-Scope) en ben gaan kijken. Niet schoon gemonteerd, geen olie en slecht afgewerkt (foto’s aanwezig).

De paletten waren ZONDER ZICHTBARE lijm / schellak gemonteerd en verschoven direct. Weer vastmaken door te verwarmen van de oude lak had dus geen zin of beter gezegd onmogelijk. Heb dus besloten “weer snel thuis” de stenen niet op de juiste manier vast te zetten, maar gewoon microdruppels secondenlijm aan te brengen nadat de paletten weer op zijn plaats waren gebracht (bleven klemmen). Resultaat zal de tand des tijds niet doorstaan, maar de paletten zitten op gevoel nu redelijk vast.:wink:

Het heffingsvlak boven lijkt scheef te staan, maar staat oke.

En hoe wist je hoe diep de paletten in de houder moeten ?

2 likes

Weet ik niet, maar zo diep mogelijk. dus tot de aanslag aangezien geen oude lak te vinden was. Als test zal ik t/m de het derde rad monteren, de kloof aanbrengen en kijken of het echappement nog iets doet. Zo ja dan ben ik al tevreden en een-en-ander erbij geleerd.

Merk op dat de achterkant van de vork “recht” is en geen ruimte heeft voor lak zoals in het anker te zien is de link https://uhrforum.de/kann-man-ankersteine-selbst-einkleben-hb-115-a-t79083. Daar kan de steen inderdaad ver of minder ver in de lak geduwd worden.

Even nog het resultaat in vergelijk met een soortgelijk anker: links met secondenlijm gerepareerd, rechts met originele schellak die dus ontbrak in de linker versie (moet nog schoongemaakt worden.

Rechts staat zelfs de rechter palet er scheef in, af fabriek!!

Rare kleur heeft die secondelijm :rofl: