Ankers zijn binnengekomen. Er zijn twee of drie potentiële ankers die eventueel zouden passen zo op het gezicht. Dus ik heb nog enige hoop dat het gaat lukken.
De pincetten zijn geniaal en kan ik iedereen, die net als ik zo’n cheapass AliExpress horlogemakerssetje heeft, aanraden. Wat een verademing vergeleken met die pauperzooi uit China. En dit setje kost ook niet veel, iets meer dan van 4 pond ex btw.
Het was meer dat ik bij de ankers iets bij wilde bestellen om de verzendingskosten relatief gezien te verlagen.
Het scheelt een week of zes in bezorgtijd
Die arme Britten liggen straks na de Brexit aan de geeuwhonger en dan worden alle uitgaven in de UK met terugwerkende kracht gezien als liefdadigheid, dus aftrekbaar van de belasting. De facto betaal ik dus een stuk minder.
Hallo JanDoedel,
Jouw probleem is al eerder voorgekomen.
Kijk eens naar de volgende topic;
Je zou ook eens contact kunnen opnemen met @PietK, die heeft een soortgelijk probleem ook al eens gehad en is bezig geweest om de paletten er zelf in te zetten.
Ik heb hem schellac gestuurd en een uitleg gegeven hoe je de paletten het beste kan monteren.
Het is dus niet nodig om nieuwe paletten aan te schaffen, tenminste als de beide paletten nog aanwezig zijn en het anker niet is beschadigd.
Beste Vinwat,
Mocht ik het voor elkaar krijgen om het pallet terug te plaatsen in het anker (met mijn huidige gereedschap) en alleen de hechting mist, dan zal ik zeker contact met u opnemen voor wat schellac.
Hartelijk dank voor de aangeboden hulp!
Mocht me bovenstaande al niet lukken, dan lijkt mij het meest handig om een nieuw anker danwel nieuw uurwerk op de kop te tikken, afhankelijk van wat er goedkoper is.
Beste JanDoedel,
Om paletten in het anker vast te zetten heb je ook enigszins apart gereedschap nodig.
Het anker moet worden vastgehouden en de paletsteen moet in de gleuf worden geschoven.
Dan zal er een fractie schellac op moeten worden gelegd en het geheel worden verwarmd totdat de schellac smelt en de palletsteen vasthecht.
Zie de foto van het gereedschap wat ik er voor gebruik.
Bovenstaande wil ik eerst proberen of dit mij überhaupt wil lukken, voordat ik gebruik zou willen maken van uw charitatieve houding!
Ervan uitgaande dat het mij lukt, tot welke temperatuur moet schellak verwarmd worden voordat het gaat hechten? Deze is informatie is niet snel vindbaar op het www kwam ik achter.
het verwarming gereedschap waarop het anker wordt bevestigd verwarmen totdat de schellac smelt, daar staat niet direct een temperatuur voor aangegeven.
Ik verwarm het koperen gedeelte meestal met een mini brander of een aansteker. Het kan ook zeker worden verwarmd met een soldeerbout. je ziet dan direct dat de schellac gaat smelten, dan haal je de brander weg.
Je ziet dan ook gelijk wanneer het gaat stollen.
Als het anker weer koud is, goed kijken of er verder geen restaanslag of andere vuilresten op zit, dan even aantippen met rodico en het anker testen in de engrenatiepasser. Klus geklaard.
Dit heeft niets te maken met ironie, met de door mij gegeven uitleg is het een simpel uit te voeren handeling.
Het is evenwel evident dat er personen zijn die wat meer technisch georiënteerd zijn dan anderen en dit soort klusjes gemakkelijker kunnen uitvoeren.
Maar ik denk dat door het te doen het zeker een keer gaat lukken, oefening baart … nietwaar.
Nou dat zie ik anders, het is niet zoals je impliceert een tegenstrijdigheid, maar juist een aanvulling van de benodigde gereedschappen op de uitleg.
Ofwel cum supplementis quae ad explicandum, om in jouw termen te blijven.
tantum bonum amici
dixi
Beste Vinwat,
Ondanks alle tips ben ik er niet in geslaagd om het ankersteentje te plaatsen. Ook pasten de random ankers van cousins niet, dus ga ik m’n “anonieme” bron benaderen voor een Vostok 2415 anker en dan hopen dat ik hiermee het uurwerk weer lopende krijg.
Nogmaals dank voor het aanbod,maar wijsheid is mijns inziens ook weten waar je zwaktes liggen. Juweeltjes plaatsen in een anker is een zwakte die mij nu bekend is geworden.
Beste @JanDoedel, het is jammer dat het niet is gelukt.
Het is nu ook niet direct een hele simpele klus, met name als je geen ervaring hebt met het stellen van paletstenen en ook niet de juiste gereedschappen bezit.
Misschien kan je mij de exacte naam van het horloge en type doorgeven en het kaliber nummer, dan zal ik eens kijken in mijn Russisch laatje. Mogelijk dat ik nog een compleet anker heb liggen met de palletstenen op de juiste plaats. Als dat blijkt, dan kan je het anker zo van mij krijgen.
Laat het maar weten.
Ik hoor het wel.
groet,
vinwat
Beste vinwat,
Hartelijk dank voor de geboden hulp! Maar ik had al een akkoord met een ander forumlid voor een gering bedrag voor een anker. Helaas voor mezelf ben ik een man van mijn woord, dus ik moet uw genereuze aanbod afslaan.
Vermoedelijk kan iemand anders wel een keer verblijd worden met dit anker
Groet
Bij dezen een kleine update. Ben in het bezit gekomen van een anker en heb deze juist kunnen plaatsen na enig proberen.
Volgende probleem, dat mijn komende vrije avonden die ik wens op te offeren gaat consumeren, is een verbogen hair spring op het balans wiel
Uiteraard zou ook hier een nieuwe/gebruikte voor aangeschaft kunnen worden, maar ik heb er nu al zoveel tijd in zitten, dan kan dit er ook nog wel bij! De balansstaf zelf is nog wel in orde,dus dat scheelt.