In een ‘vorig leven’ (zo voelt het bijna) was ik ooit extreem gepassioneerd door alles wat met ruimte- en luchtvaart te maken had.
Misschien typisch iets wat wel meer jongens hebben … maar het virus had mij goed te pakken en ik wou er echt mijn beroep van maken.
Gevolg is dat ik op 16 jaar beginnen zweefvliegen ben … en op mijn 18 jaar kunnen starten ben als leerling-piloot bij de luchtmacht.
Jammer genoeg heb ik mijn droom uiteindelijk niet kunnen waarmaken … en ben ik uiteindelijk iets héél anders gaan doen.
Ook mijn ‘passie’ verschoof van high flying naar low flying … maar dat is een ander verhaal …
Doch … het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan … en 25 jaar later overweeg ik nu om mij PPL te gaan halen.
WFT hoor ik jullie denken … heeft toch niets met horloges te maken ?
Correct, doch door bovenstaande ben ik gaan nadenken over welk horloges nu het meest gedragen wordt door piloten (en misschien moeten we hier wel onderscheid maken tussen burger vs militair en/of hobby vs professioneel) ?
Als we hier op het forum kijken wat er allemaal voorbijkomt onder de noemer ‘pilot watch’ stel ik mij toch de vraag hoeveel van deze (prachtige maar vaak dure) horloges überhaupt in een echte cockpit gedragen worden.
Een Breitling Navitimer of een IWC Big Pilot is very (very) nice to wear / have (en zijn ronduit schitterende horloges – versta me niet verkeerd aub)… maar is dit het ‘instrument of choice’ van echte piloten ? Ik twijfel eraan …
Kan mij niet van het idee ontdoen dat IRL digitaal gewoon beter (lees praktischer) is dan analoog … en dat bijvoorbeeld een G-Shock (bv. de Rangeman) van 300 euro veel beter geschikt is dan een IWC Big Pilot van > 10.000 euro.
Langs de andere kant is een G-Shock natuurlijk héél erg ‘tool’ … en daarom ben ik gaan zoeken naar alternatieven die enerzijds wat meer ‘uitstraling’ hebben als horloge maar anderzijds wel een meerwaarde in de cockpit kunnen hebben. Zo ben ik uitgekomen bij de analoog-digitale horloges zoals een Breitling Cockpit B50 of Omega Speedmaster X33, die een soort hybride oplossing bieden.
Nu vroeg ik mij echter af of er op dit forum actieve piloten aanwezig zijn (hobby vs professioneel, burger vs militair), en zo ja, wat jullie dan dragen in de cockpit ?
Of … maakt dit eigenlijk allemaal niets (meer) uit … en is een horloge in deze context sowieso iets met een vooral sentimentele waarde en beperkte functionele waarde ?