Polijstmiddel uit China

Ik heb er eens aan geroken en ja, dat zou zomaar kunnen. Ik denk dat het een soort gel is, gebaseerd op een mineraal olie product, vermengd met polijstmiddel, o.a. (zeggen ze op het tubetje) diamant poeder. En dat in verschillende grit waarden, in zo’n 15 gradaties oplopend van 0,5 tot 40. Ik heb ze niet allemaal besteld maar zo’n beetje om en om: 0,5 - 1,5 - 3,5 - 7 - 10 - 20 - 28 - en 40. Hoe die verschillende grofheden zich tot elkaar verhouden ga ik eerst even proefondervindelijk vaststellen op een paar stukjes metaal en plexiglas en misschien daarna een paar oude (sloop) horloges. Ik ben zelf ook heel benieuwd. Wat het chemisch precies voor spul is weet ik dus ook niet, maar ik draag wel latex (o.i.d.) handschoenen als ik het gebruik…

1 like

Een geurmasker opzetten dus :wink:

Valt wel mee hoor, je ruikt het alleen als je er heel dichtbij komt met je snuffert. Veel andere poetsmiddelen, bijv. brasso of andere ammonia gebaseerde producten stinken veel erger.

Hoe ga je het gebruiken?

ik heb deze ook al besteld en gebruikt, ben wel een amateur maar voor mijn doeleinden is dit prima spul. Alleen idd de geur is een beetje sterk voor mij :sweat_smile:

Waarschijnlijk voor al die dingen waar ik ook mijn andere poetsmiddeltjes (zoals bijv. Kingston Uniepoets) voor gebruik. Horlogekastjes, gekraste glaasjes, als het om horloges gaat, maar natuurlijk ook voor het opknappen van mijn oude/antieke vulpennen, mijn andere verzamel passie.

Het leuke van dit spul lijkt mij de mogelijkheid om met redelijk grof polijstmiddel te kunnen beginnen en dan steeds verder te gaan naar een fijnere grid. Dat werkt denk ik anders dan met diverse gradaties polijstpapier en Micromesh. In de praktijk zal ik waarschijnlijk datgene gebruiken wat het makkelijkst werkt. Soms zijn polijstpapier en Micromesh lapjes handig, soms gaat het beter met wat pasta op een doekje en (heel) soms is polijstpasta op een vilten of stoffen poetswieltje nodig. Meestal vind ik met de hand poetsen veiliger, maar af en toe is de verleiding groot om een poetswieltje op mijn Unimat1 minidraaibankje te gebruiken. Dat gaat lekker snel, maar het risico dat je te ver polijst, vooral bij chroom of gold plating is er dan ook. Oefening baart kunst.

Ik weet nog niet hoe het zal gaan, maar dat had ik al beloofd: als ik wat resultaten heb laat ik het wel zien. Kijk ook anders alvast even naar de post van @BroederBill : Uurtje poetsen . Hij gebruikt dat spul ook (hij was degene via wie ik te weten kwam dat het spul uit China bestond).

1 like

Je hebt in ieder geval genoeg om iemand een flinke poets te bakken…

3 likes

Ik zou denk ik wel handschoenen aantrekken als je met dit spul werkt. Geen idee wat voor troep er allemaal in zit. Helemaal als het stinkt naar ‘diesel’

2 likes

Ik gebruikte oude onderbroek als poetsdoek. Starte met 1,5 op Metaal en glas en werkte daarna met 1,0 en daarna met 0,5.
Met bekende resultaat. De pasta is echt heel dik en komt eruit als kleine wormen. Ruikt sterk maar niet verslavend. Geen hoofdpijn. Mijn blote handen konden het goed aan

Ja, totdat je over een paar jaar ziek wordt omdat dat spul vol zit met kankerverwekkende stoffen… Dat je handen niet meteen rood uitslaan, betekent natuurlijk niet dat het dan gezond voor je is. Als het stinkt naar diesel, zit het waarschijnlijk vol met vluchtige aromatische stoffen. En die gaan zo door je huid heen en zijn over het algemeen kankerverwekkend.

2 likes

Tof dat je me ervoor waarschuwd, haat latex handschoenen enz. Krijg daar exceem/droge handen van. Maar je hebt ws gelijk

2 likes

Helemaal mee eens, het probleem met latex handschoenen is alleen ook dat het (afhankelijk aan wie je het vraagt 10 seconde tot 1 minuut duurt voor de meeste chemicaliën er doorheen zijn getrokken, ze zijn niet bedoeld voor direct contact met de chemicaliën, maar vooral zodat als er een spettertje op je handschoen komt, je de handschoenen gelijk uit kan trekken en het niet op je hand komt :wink:

2 likes

Klopt. Als je ze kunt vinden, kun je het beste nitril handschoenen gebruiken. Die irriteren ook minder dan latex

2 likes

https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-100-mm-profi-polijstmachine

Ook ik heb op het punt gestaan dit spul te bestellen na het lezen van het Topic van onze Bill. Als ik dit hier zo lees ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Voor minder dan 100 euro heb je een polijstmachine en de nodige pasta’s. Dat lijkt me een veiliger alternatief. Eerst maar eens flink oefenen op een aantal sloop behuizingen…

Als je uit wilt gaan van aannames klopt het, maar feitelijk is er niets vastgesteld en is de kans net zo groot dat het spul van Bill net zo veilig is als de pasta’s van de door jou genoemde polijst machine.

Begrijp me niet verkeerd die machine is top! Maar ik hekel de manier waarop opeens aannames als feiten worden behandeld.
Want feitelijk hebben we niets vastgesteld en kan de inhoud van deze tubes gewoon prima en veilig polijstmiddel zijn.

1 like

Je kunt natuurlijk ook het poeder uit China of Europa bestellen en zelf mengen met water of spiritus of olie of datgene wat jou het beste bevalt.
Verkrijgbaar in verschillende soorten en kleuren en kalibers.
Een zakje van 100 gram is genoeg voor jaaaaren en kost tussen de 5 en 10 €

En als je 100 gram teveel vindt deel je met anderen alhier.

2 likes

En hoe is de resultaat?

Goed om te weten, ik heb net deze combi binnen gekregen. Werkt prima zover.

1 like

Ik gebruik dit trouwens alleen voor acryl glaasjes, niet voor kasten

Met die schuurpasta moet je heel veel geduld hebben als je echt glas gaat polijsten.
Ik gebruik voor vlak glas al meer dan een jaar schuurschijfjes, dat werkt vrij snel,het glas blijft mooi vlak en de hoeken scherp.
Wel moet er dan een dremel oid aangeschaft worden.


Het zijn schijfjes van 25mm, ik had eerder een link geplaatst van 50mm, die zijn aan de grote kant.

https://www.ebay.nl/itm/100pcs-25mm-80-3000-grit-Sanding-Disc-Sanpaper-Hook-Loop-Pads-Sander-Adapter/193023061165?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

5 likes